/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
SD kort.
Fra : cccf
Vist : 807 gange
50 point
Dato : 02-01-11 17:27

Jeg skal bruge et 16GB SDkort til mit spejlreflexcamera.
Men der er priser fra ca 250kr. og op til 750kr.
De siger det er et spørgsmål om hvor hurtig kortet reagerer.
Hvad betydning har det for fotograferingen.
Mit camera kan tage ca 6 billeder i sek., men hvis det er den eneste fordel med det dyre kort,
gør det ikke mig noget hvis jeg kun kan tage 3 i sek.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-01-11 17:30

Køb det billige og vær tilfreds med 2 - 3 billeder/sekund.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-01-11 17:31

CFkort er lynhurtige i forhold til SD kort
Altså hvis dit kamera kan bruge et CF kort.

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 02-01-11 17:45

Enig med Teil.
Afhængig af hvilket kamera du har vil de billige kort kun medføre en kort pause før du kan skyde igen

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 02-01-11 17:46

Så tror jeg jeg køber et ADATA SDHC 32GB til kr.398

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-01-11 18:17

Vær lige sikker på at dit kamera kan håndtere 32GB god fornøjelse......

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-11 18:24

Og evt. at din kortlæser kan klare det.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 50 point
Dato : 02-01-11 19:29

Husk at formatere dit kort i kameraet.
Og kortlæsere kan drille, så overfør billeder med kabel fra kamera.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-01-11 22:00

Citat
Hvad betydning har det for fotograferingen

Det har ingen betydning for fotograferingen, det har derimod en smule betydning for den hastighed hvormed billederne læses ind på computeren (måske få sekunder for flere hundrede billeder)

Det med hvor mange billeder du kan tage i sekundet, det er kameraets buffer der bestemmer det, altså den del af kameraet der "læser/opfanger" billedet du tager og sender informationerne videre til kortet.

Men tjek lige om kameraet kan håndtere et 32 GB kort

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-01-11 22:55

Mange kameratyper, som kan tage seriebileder, vil ikke altid gemme dem i den høje opløsning som du normalt bruger!

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 03-01-11 08:23

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 04-01-11 10:04

Hej Severino
Tak for dit uddybende svar.
Så kan du moske også fortælle mig om det camera som jeg tænker på at købe kan klare 32GB.?
Sony A33.

Kommentar
Fra : Lilledudi

Dato : 01-01-12 17:38

Et hurtigt kort er mest ved brug for vidio optagelser, ellers går det nok med et lang sommer kort.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-01-12 17:55

Se på hvad dit behov er for plads, for hver gang du er ude og fotografere.
Jeg bruger mindre kort, og fordeler mine optagelser efter behov; således har du på forhånd sorteret dine pletskud.
Jeg ved da godt, at der bliver mange gange flere billeder, når man fotografere digitalt, end da man havde en rulle med 36 foto på rullen i 24x36.
Men stadig væk skal du sortere dine billeder hjemme, og så er det jo langt nemmere, når man ved, at dette kort indholder billeder fra en bestemt begivenhed.
Jeg bruger aldrig kort større end 2 og 4 Gb, men har til gengæld flere kort i tasken, mærket med kategorier.
Men OK, smag og behag er jo så forskellige!