/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
2 hunde
Fra : mapse
Vist : 973 gange
100 point
Dato : 01-01-11 17:15

Godt nytår til jer alle

Jeg skal ha' ny hund til foråret - labrador. Nu går jeg imidlertid og tænker lidt på om det ville være en fordel at få 2 hunde. Jeg kunne forestille mig, at i hundene i hvert fald ville nyde at ha' selskab om dagen, når jeg er på arbejde. Men jeg kan ikke helt finde ud af, om det er smartest at få først 1 og så senere anskaffe nr. 2, så nr. 1 er trænet når nr. 2 kommer. Er der nogen af jer, der har erfaringer med det?

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 110 point
Dato : 01-01-11 17:39

Jeg vil anbefale dig at få én hund ad gangen.
Vent ét år eller to før du køber nr. 2.
Det bliver lettere at få hunden tam og nr. 1 vil hjælpe dig til at opdrage nr. 2 når den tid kommer. Så får du også et naturligt "hieraki" imellem dem.
God fornøjelse med hundekøb. Det er hyggeligt, men anstrengende at få hvalp

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-01-11 17:40
Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-01-11 17:42

Kære mapse.

Man kan sagtens have to hunde og som du selv skriver vil det være en fordel også for hundene, men der er noget helt grundlæggende, som skal være på plads.

Har man tid og plads til to hunde?

Husker man, at det er nemmest, hvis de er af samme køn?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-01-11 17:48

Dette er også god læsning:

http://www.randersrottweilerklub.dk/Sidste%20nyt/Hund%20nummer%202.htm

Jeg kan i øvrigt fortælle dig, at jeg selv har 2 hunde med ca. 2 års mellemrum. Det var en stor hjælp for os, da vi fik hund nr. 2, at den store var så god til at opdrage den lille. Vi morede os stort en dag, hvor vi havde lagt aviser ud i entreen og forsøgte at få den lille til at tisse på dem ved at sige "tisse tisse" og pege på aviserne. Pludselig rejste den store sig op og gik hen og tissede på avisen. Det havde den ikke gjort i næsten 18 måneder, men den kunne huske det og lærte nu den unge hund, hvad der skulle ske. Vi valgte så at droppe aviserne helt, og den lille blev meget hurtigt renlig. Fulgte bare efter den store og gjorde det, der skulle gøres i haven

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-01-11 17:49

Det er afgjort bedst at vente med nr 2 hund, der skal et enormt overskud til at have 2 hunde på samme tid.
Og de skal slet ikke være lige gamle, det ender galt, hvis ikke man er i overskud til at opdrage på 2 hunde.

Start du med 1 hund få den kørt på plads før du anskaffer nr. 2
vent gerne et par år inden i begynder og lede efter nr. 2 så er jeres nr 1 hund formodenligt kommet så langt at der er kommet ro på den.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-01-11 18:20

Jeg har prøvet at anskaffe 2 hvalpe på én gang... Netop fordi de så kunne have glæde af hinanden... Der var en aldersforskel på 14 dage.

Det var som om de efterhånden fik en slags "arbejdsfordeling" så den ene især var glad for andre hunde og den anden tog sig af kontakten til andre mennesker..
Efterhånden som de blev voksne blev arbejdsfordelingen mere udtalt, så den ene blev decideret sky overfor fremmede mennesker og den anden havde det lige sådan med hunde.

Hunde kunne vi undgå, men ikke mennesker. Og da den menneskesky en dag bed vores nabo, så vidste vi, at løbet var kørt og vi måtte skille os af med hende. Også fordi vi havde to mindre børn med diverse legekammerater.. Hun blev bare 2½ år...
Efter at hun var blevet aflivet, var det som om den anden hund forsøgte at udfylde begge hundes roller. Hun fortsatte med at være glad og tillidsfuld overfor mennesker, men hun blev også meget bedre til at omgås hunde.

Jeg ved ikke, om det gik galt fordi vi fik de to hunde på én gang, men jeg tror det faktisk.
DE to hunde skulle nok ikke have været i samme familie...
Måske kunne det gå godt med to andre, det ved jeg ikke.

Men jeg er enig med de andre svar, du har fået. Start med én hund. Og når den er nogenlunde voksen, så kan du anskaffe én til...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-01-11 22:51

Og min dyrlæge sagde altid til og at skulle vi have 2 hunde så skal det være 2 hanhunde. Det giver ingen problemer hjemme. 2 hunhunde kan konkurrere om hvem der bestemmer hjemme. Og det kan skabe problemer.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-01-11 23:03

Granner 01
Det vil jeg ikke give mit medhold i
uvenskab opstår både hos tæver som hanner uanset om de er lige gamle eller der er år i mellem, men det er nemmere at tyckle hvis der er længere afstand i alder ind hvis de er lige gamle

Her taler jeg af erfaring, har prøvet og har stadig hunde der er i aldre som ikke vil gå under samme rum til daglig, men følges fint ad i det fri, for i det fri har de andre ting at gå op i, der skal de ikke gnide sig op af hinanden som når de skal være i samme rum,
det kræver plads, tid og energi at have flere hunde under samme tag.
*Og er man fuldtidsarbejdennde er det sandeligt ikke klogt at have for mange hunde hver hund skal som absolut minimum have 15 min social kontakt med mennesket hver dag, hver for sig her er der ikke tale om luftetur, men kun udelukkende nærkontakt med hunden. Tænk lige over om der er plads til det i det daglige, er der så også små folk i huset, babyer og skole søgende børn, der vil der nok ikke blive tænkt meget på hunden også, andet de lufte ture den får.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-01-11 23:04

tyckle = tackle

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-01-11 23:09

Citat
Og min dyrlæge sagde altid til og at skulle vi have 2 hunde så skal det være 2 hanhunde.

Det overrasker mig meget.

Nu er jeg igang med min 2. hanhund, og jeg har tit tænkt ved mig selv, at skal man have 2 hunde sammen, så skal det være hunhunde.

Min første hanhund var meget dominant, måske fordi den ene testikel sad oppe i lysken, men ham jeg har nu er sandelig ikke mindre dominant, og begge testikler sidder hvor de skal.

Så jeg turde ihvertfald ikke have 2 hanhunde sammen, medmindre at mindst en af dem var kastreret.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-01-11 08:57

Citat
Så jeg turde ihvertfald ikke have 2 hanhunde sammen, medmindre at mindst en af dem var kastreret.

Jeg er enig. Det er lettere med to tæver, trods alt. Og helst med et par år imellem.
Og ligesom med mennesker, så kan man heller ikke med hunde tvinge dem til at elske hinanden.

Godkendelse af svar
Fra : mapse

Dato : 02-01-11 12:55

Tusind tak for svaret alle sammen - det bekræfter egentlig også, hvad jeg selv havde forestillet mig m.h.t. opdragelse osv. Jeg starter med 1 - og om et par år, så kommer der nok en mere - tiden til dem har jeg helt sikkert, ellers ville jeg ikke gøre det.

Godt nytår til jer alle - og Pifo - tak for svar og link.

KH Mapse

Kommentar
Fra : dani789

Dato : 07-02-11 09:48

altså jeg har 2 han hunde de holder hinanden i selskab når vi ikke er hjemme og så istedet for der kommer én glad hun i møde når du kommer hjem kommer 2 glade hunde