/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
citronsyre på terazzogulv
Fra : MajbritB
Vist : 1123 gange
100 point
Dato : 01-01-11 14:49

--------------------------------------------------------------------------------
Hej
Jeg har spildt citronsyre opløst i vand på et terazzo-badeværelsesgulv. Jeg tænkte ikke over at sådan et gulv ikke kan tåle citronsyre og tørrede det lidt skødesløst op. Senere på dagen var der kommet hvide pletter, som jeg så tørrede af med vand. De kom igen og jeg forsøgte så med brun sæbe og vand. De forsvinder umiddelbart, men når så gulvet er tørt igen er der stadig blege områder, men dog meget mindre end det første. Det er ikke mit gulv og jeg er ved at blive lidt nervøs.
Hvad skal jeg gøre? og har jeg ødelagt gulvet?
MVH Majbrit

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-01-11 15:15

hvis der ikke ligefrem er ru overflader i pletterne, så masser gulvet blidt med en grøn skuresvamp ud over grænserne for dine pletter. Bagefter kan du eventuelt bruge hvid ditto.
vh
pbp

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 01-01-11 15:42

Du har ætset gulvet med syren. Gulvet er delvis af kalksten som opløses af syre.

Først vasker du gulvet flere gange med vand i omtådet, som omtående tørres op igen. citronsyren er letopløselig i vand så du får resen væk , plus det calcuíun ci´trat der desværre er dannet. Det er væk og kan ikke genskabed med kkenijalier,.

Men heldigvis er et terrassogulv så tykt at det kabn slibed net og se fint ud igen .

Brug en klodt eller pudsekork med fint sandpapir og slib området, til det er fint igen . Støv fjernes med en fugtig klud . Gør kun rent i rent vand eller med sæbespåner i vand.
Aldrig kalkfjerner af nogen art. Kalkrende kan evt slibed væk med fint sandpapir.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-01-11 16:33
Godkendelse af svar
Fra : MajbritB

Dato : 01-01-11 17:47

Tak for svaret transor.