/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
såning af græskarkerner
Fra : papaqify
Vist : 5689 gange
20 point
Dato : 30-12-10 21:49

Hejsa. Her sidste Halloween da jeg skulle udhule mit græskar, tænkte jeg at man kunne så kernerne og måske slippe for at købe et græskar til næste år . En af mine venner sagde at de skulle ligge og tøre, men ikke i hvor lang tid, og hvornår man skal så dem. Så nogen af jer der ved hvordan man skal gøre med græskarkerner hvis de skal sås?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-12-10 21:54

Det må være i stil som med tomat- eller agurkekerner. Skrab nogle kerner fri og rens eller skyl i lidt lunkent vand. Tør dem og lad kernerne ligge frostfrit til foråret.
Mine tomat- agurke- og peberfrugtkerner har spiret hver gang!
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : tbh_data

Modtaget 30 point
Dato : 30-12-10 21:55

Hejsa
Du skal bare opbevare de tørre frø tørt og mørkt.
Primo maj sår du dem indendørs i potter. Ultimo maj kan du plante dem i haven.
Læs meget mere her: http://www.graeskarhaven.dk/?Gr%E6skarhaven:Dyrkning_og_h%F8st

Mvh

Kommentar
Fra : papaqify

Dato : 30-12-10 21:56

Men skal de sås i potter eller direkte i haven?

Godkendelse af svar
Fra : papaqify

Dato : 30-12-10 21:59

Tak for svaret tbh_data.

Kommentar
Fra : tbh_data

Dato : 30-12-10 23:17

Jeg kan da lige tilføje at jeg har prøvet nøjagtig det du spørger om.
Men den lille forskel at vi ikke såede indenfor først, men direkte ude...

Vi havde håb om at have fine halloween græskar til efteeråret.

De blev dog aldrig til noget, så tror det er vigtigt at "tyvstarte" indenfor.

Mvh

Kommentar
Fra : papaqify

Dato : 30-12-10 23:21

hehe