/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Moms
Fra : jesper.s
Vist : 677 gange
50 point
Dato : 28-12-10 12:26

Jeg har et lille firma der er momsregistreret. Jeg har vil gerne købe værktøj af en privat som ikke er momsregistreret, kan jeg så trække momsen fra på mit firma?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-10 12:56

Der er slet ikke moms ved den slags handler, den private skulle jo så indbetale den opkrævede moms til Skat og det kan han ikke når vedkommende ikke er moms registreret

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 28-12-10 13:10

Ja, men den private har jo betalt moms da personen købte værktøjet i en butik.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-10 13:16

Ja og dermed er momsen ude for den private, hvis han havde været moms registreret så kunne han have trukket momsen fra dengang.
Moms er en afgift til staten og den ender når en privat køber varer, så længe det er mellem virksomheder så kan momsen trækkes fra

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 28-12-10 13:17

nej

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 28-12-10 13:38

Der er tale om "Brugt moms" - Princippet er, at den private sælger, som du køber værktøjet af, ikke afregner moms. Derfor kan du ikke trække moms fra regningen. (du betaler jo heller ikke moms til sælger) Men hvis du videresælger værktøjet, skal du betale moms af differencen mellem købs og salgspris (og selvfølgelig pålægge varen momsen) At vedkommende du køber værktøj af har betalt moms da han købte værktøjet er ligemeget, når vedkommende ikke er momsregistreret og har et CVR nr. Et eller andet sted skal staten jo ind og snuppe momsen (skatten) ellers var den jo ligegyldig

Kommentar
Fra : mikkel845

Dato : 29-12-10 04:13

nej

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 29-12-10 08:26

Ikke momsfradragsberettiget, men du kan fratrække det i dit skatteregnskab, når det indgår i din virksomhed for, at du kan "udøve dit erhverv".

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 29-12-10 09:55

Tak for svaret alka.

Godt Nytår til alle.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-01-11 10:49

Dulcona (28-12-10 13:38) >> Ja, det er rigtigt.

Dog nævner du "Brugt moms" - med det begreb forstår man typisk noget andet. Hvis en momsregistreret virksomhed køber noget (værktøj eller mere typisk biler) af private ikke-registrerede med henblik på videresalg kan virksomheden [U]under nogle betingelser[/U] nøjes med at momse sin fortjeneste - det har samme effekt som at have fradrag for den moms den private i sin tid betalte.