/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Salg af handicapbil
Fra : Tonny1970
Vist : 4421 gange
20 point
Dato : 28-12-10 10:38

Hejsa. Vi fik bevilliget en handicapbil for næsten 6år siden. Efter omstændighederne kunne vi ikke få en afgiftsfri bil. Så kommunen måtte betale afgiften. Da vi fik bilen var den baseret på 2 handicappet børn. Men vi mistede desværre vores datter der blev 4år. Nu da bilen snart er betalt (de 6år)
Ville vi gerne ha en ny bil. Da den gamle er alt for stor og dyr at køre i.
Mit spørgsmål er. Nu når vi har betalt i de 6år som man skal. Er bilen så vores eller har kommunen anpart i den. Vi ønsker ikke at søge om ny handicapbil. Da vi godt kan klare os med en almindelig personbil. Bilen er en Kia carnival på hvide plader.

Mvh TMK

Kommentar
Fra : morten75

Dato : 28-12-10 11:52

Når man får bevilliget en handicap bil uden afgift er bilen din efter de 6 år. men jeg ved ikke helt når afgiften er betalt, det er jo 180 % mere. har du spurgt kommunen ?

Kommentar
Fra : hannibals

Dato : 28-12-10 12:06

hvis I sælger den skal kommunen have alle pengene som den sælges for, men I kan køre i den så længe I vil

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-12-10 12:14

Tag lige en snak med kommunen.
Der er kommet nye regler for 2 måneder sider, der er trådt i kraft og de er til ejerens fordel og ikke til kommunens. Umiddelbart er bilen jeres, men jeg er kun 99% siker.
Spør kommunen inden I bytter bilen.
Afgiften er jo betalt, så det gør det hele meget lettere.

hawaii7

Kommentar
Fra : Tonny1970

Dato : 28-12-10 12:19

Hvis du mener det er rigtigt Hannibals. Hvor finder du det svar.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-10 12:24

på borger.dk

Her er et link
https://www.borger.dk/Emner/handicap/Sider/transport-for-personer-med-handicap.aspx#RichHtmlField2Bookmark1

Der er henvisninger ttil regler og love.

Lovtekster findes via

retsinfo.dk

vh ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-10 12:26

og lidt mere her
http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omraader/Handicap/Ydelser/stotte-til-bil/Sider/Start.aspx#udskift

Læg mærke til at der tales om støtte til køb af bil, der nævnes ikke at kommunen har delt ejerskab.

vh Ben

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 28-12-10 12:41

Min mor havde en transit og da hun kom på plejehjem måtte vi godt sælge bilen uden de skulle have noget....den var langt over 6 år.... men da den var solgt skulle sagsbehandleren have besked så hun kunne afmelde den i systemet.....

jeg mener det er kun vist man udskifter - efter de 6 år - at kommunen indkassere.

jeg vil næsten tro at de nye regler med at man kan trække det ekstrabeløb man lægger til ved køb ud når man sælger kun gælder biler der er købt efter den nye lov er taget i brug.

men spørg på kommunen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-12-10 14:38

Du skal som der skrives i ovenstående under alle omstændigheder kontakte kommunen,

Men måske dette kan hjælpe dig lidt på vej.

http://scleroseforeningen.dk/da/Spoerg-eksperterne/Spoergsmaal/Socialraadgiver/Bil%20og%20andre%20transportmidler/2009-11-22-16240%2011%2034.aspx

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 20 point
Dato : 28-12-10 14:41

Du skal læse nederst i svaret - som jeg mener passer til din situation. Altså når man ikke søger støtte til en ny bil.

Godkendelse af svar
Fra : Tonny1970

Dato : 29-12-10 10:44

Tak for svaret smuller54.