/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
En strø tanke
Fra : Højris
Vist : 774 gange
100 point
Dato : 26-12-10 12:05

Kom til at tænke på, at hvis der inde i en kugle var et antændt explosiv hvad ville der så ske ? Ja kuglen ville fragmentere deformeres.
Men hvis nu materialet kunne modstå trykket, hvad så ?
Vil forbrændingen gå i stå, eller fortsætte med at opbygge et enormt tryk ?
Hvis den gik i stå hvad sker så når kuglen åbnes. (forsætter forbrændingen?)
Hvis forbrændingen fortsætter hvad sker så "efter afkøling" og kuglen åbnes.?

Højris

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-12-10 12:10

Hej.
Citat
kugle var et antændt explosiv hvad ville der så ske

Er du ved at fremstille bomber

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-12-10 12:20

Hvis sprængstoffet opbygger et tryk der overstiger kuglens trækstyrke,
så eksploderer kuglen, og ja nogle kugler, håndgranater, er opbygget
så sprængstykker slynges væk for at gøre maksimal skade.

Hvis kuglen holder, sker der ikke noget med omgivelserne.

Og hvis det er normalt sprængstof vil iltnings processen ophøre
og der vil ikke længere være et højt tryk hvis kuglen senere åbnes.

Men der findes udspekulerede sprængstoffer, der kan opnå eftertænding ved forsinket åbning,
også uden ilt tilførsel, fordi de selv indeholder ilt...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 26-12-10 12:23

Nej det er det sidste jeg ville kunne finde på.
Dertil er jeg en for stor tøsedreng, det kan jo gå galt det skidt.
Det var et undertrykt nys der satte tankerne i gang

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 26-12-10 13:02

Citat
Det var et undertrykt nys der satte tankerne i gang

Så er jeg mere rolig

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-12-10 13:08

Prosit til Højris, små ting kan udløse de særeste tanker

Jeg er langt hen ad vejen enig med svendgiversen, men forstår ikke

"og der vil ikke længere være et højt tryk hvis kuglen senere åbnes."

for jeg kan ikke forstå, hvor alt trykket skulle blive af. En del af trykket vil skyldes varme, det vil selvfølgelig forsvinde hvis man venter til beholderen er afkølet, men jeg ville tro en del/det meste af trykket skyldes dannelsen af ilt (fx spaltning af salpeter) og de luftarter, der dannes ved eksplosionen (som jo "bare" er en hurtig forbrænding), der fylder meget mere end selve sprængstoffet?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-12-10 13:33

Ja, primært afkøling,
også Ja: eksplosionen, en hurtig forbrænding...

>En del af trykket vil skyldes varme, det vil selvfølgelig forsvinde hvis man venter til beholderen er afkølet,

For luftarter det meste af trykket ifølge formlen: p*v = n*R*T som du måske kender?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-12-10 13:57

Med skam at melde, svendgiversen, det gør jeg ikke.

Jeg har lige googlet lidt, men ikke nok til at være sikker, at så meget af trykket skulle forsvinde, at jeg ville være tryG ved at bore et hul i beholderen når den var afkølet til stuetemperatur.

Jeg vil sikkert som Højris nøjes med at undertrykke nys

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-12-10 14:23

Nej du skal nok ikke bore hul med din elektriske boremaskine,
så kan der ske nye eksplosioner...

Men trykket er sikkert faldet til under en trediedel af det kuglen kunne holde til under eksplosionen?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 27-12-10 10:15

Ved nogle eksplosiver vil du muligvis få undertryk i kuglen, det kommer an på hvordan det afbrændte produkt opfører sig bagefter, og om du havde et lille hul indtl luften. Nogen af forbrændingsprodukterne er vannd, der ved temperatyrer over 100grader Celsius vil fylde over 30 litter, men ved 20 grader fylde det ca 20ml, hvilket er en voldsom rumfangsforskel. Nogle eksplosiver vil trække ilt fra atmosfæren; og andre vil kunne klare sig helt uden. Andre er ren spaltning som ved jodkvælstof.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-12-10 16:40

Alle eksplosiver (undtagen atom- og brintbomber) indeholder den nødvendige ilt til forbrændingen, og kuglen ville være under højt tryk hvis den ikke blev utæt eller blev kølet så langt ned, at alle luftarterne, der dannes ved eksplosionen, bliver til væske.
Altså: Lad være med at bore i dyret!
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 06-01-11 19:46

Tak for svaret piaskov.

Jeg er ked af at du blev bekymret Pia, så du får en trøste en.

Ikke at forveksle med en tudekigs

Men også en tak for deltagelsen til gutterne.

Højris