/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux-Mint oprette home
Fra : Eyvind
Vist : 667 gange
100 point
Dato : 26-12-10 11:48

Hej
Kan man oprette home partition efter installation af Mint 10
Jeg har hentet gparted
Der er lavet extented partition med logisk drev
Der er plads til endnu en partition i extented

Kan jeg her efter installationen (8 GB pendrive) lave en home partition

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-10 12:52

Det tror jeg ikke du kan mounte en eksisterende partion som home under installationen men du kan prøve at lege lidt med mulighederne, jeg anbefaler pysdm som program når du ændrer montering og opstart af partioner.
Lad os høre om lykkes

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 100 point
Dato : 26-12-10 12:56

Det kan du sagtens.
Dog skal du mount e den et andet sted først - og derfra kopierer indholdet af /home over på - og derefter mounte partionen på home og genstarte maskinen!

Så er der ingen problemer i det -. har gjort det masser af gange

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-10 12:57

Kode
sudo apt-get install pysdm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-12-10 13:42

Øh - jeg må nok hellere gøre det fra starten af installationen.
Jeg plejer jo altid at bare bruge al plads til Linux og skrumpe bagefter.
Nu var det lige ved at gå galt fordi jeg arbejdede uden at udtage harddisken først,
hvor min nyinstallerede XP er lagt ind med alle programmerne.

Så nu vil jeg lægge mint 10 på en 8 Gb pen med home i særskilt partition.
Den skal så klones over på en 16 GB pen bagefter. (julegave fra mig selv)

Altså hvordan gør jeg så helt rigtigt.

1 stk part til install mærket boot
1 stk part 400 mb mærket swap
1 stk part (home) mærket ............??

Eller hvad.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-10 23:35

Det vil være en god ide at have 3 partioner før du begynder, det er ikke nødvendig men hvis der er første gang du vælger den manuelle (avanceret) installation så er det nemmere at overskue, jeg gør det at partionen til styresystemet er formateret til ext4 og home partionen formateret til ext3 filformat, det er simpelhen for bedre at kunne skelne mellem dem når der skal et nyt styresystem ind og home partionen skal bevares, den 3. lille stump partion skal formateres til swap og det kan du vente med til installationen.
Partionen til styresystemet skal mountes med / ja du så rigtig - et skråstreg og ikke andet.
Partionen til hjemmemappen skal mountes med home
og swap bliver af sig selv monuted som swap når du markerer at den skal være swap fil

Prøv eventuel at se billeder fra en gang jeg installerede Mint, det er en computer med Windows XP og Mint bliver installeret på en anden harddisk, det fungerer fint, på billederne kan du se at kun ext4 partionen bliver markeret til formatering, det er fordi at det vil slette en tidligere udgave af styresystemet som kan være en hvilken som helst Linux ikke kun Mint/Ubuntu som er fætre, home partionen skal derimod bevares med alle filer og selvfølgelig ikke formateres:
http://peecee.dk/upload/view/281527

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-10 11:18

Tak ovn jeg kigger på det senere................lige nu skal jeg finde drivere til en Zepto.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-10 18:45

Sådan ser det ud nu OVN
http://www.billedeupload.dk/photo/2010-12/a308eefe/partition med home.png.html

Er det sådan du plejer at gøre............og så kan der vel bare geninstalleres på ext4

Ja ja den er lille - men måske kommer den ind i stedet for en Dabuntu, som nu ligger på en 80GB USB-HD

Ps. Jeg havde nu ellers vænnet mig til ubuntu med programmer oppe til højre.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-10 19:48

Tak for svaret peque. Du gav svaret selvom jeg hoppede fra metoden, og valgte en ny installation, da den jo lige var oprettet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-10 20:23

Det ser korrekt ud selv om jeg ikke forstår de små partioner, hvor kommer de fra?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 27-12-10 22:50

Der er ALTID plads tilovers på en harddisk - til skrivning om logiske partioner MBR og meget andet småting der skal bruges til OS for at vide omkring Harddisken, Der er F.eks altid 8mb i overskud ved en WindowsXP installation.

Så det skal du ikke bekymre dig om - Men acceptere det er sådanne