/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Adskillese af vare & arbejde
Fra : 75653
Vist : 585 gange
50 point
Dato : 24-12-10 16:11

Hej
Jeg har en diskussion med min fader om, hvorvidt det er en nødvendighed at adskille salg af vare og salg af arbejdes kraft.
senarie:
Han tager en vare på hylden i sin biks, tager den med til en kunde hvor han så montere varen.
Varen koster 100,- og arbejdet koster 80,- ergo. taster han 180,- ind på sit kassearb....

Diskussionen går så på hvordan man bogføre indtægten i en bogførings program el.lig.
Vi har kigget på et hvor der er en konto der hedder vare salg & en der hedder udført arb.

Men på kasse strimlen står der jo bare 180,- og ikke nogle spec.

Er der nogle speciale krav om at mat. og arb. skal deles op eller kan man slet og ret bare bogføre hele kasse beholdningen i kassekladen som et helt beløb.??

/Rex

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 24-12-10 16:30

Du skulle jo gerne vide og bogføre hvor de indkøbte varer er blevet af.
Det kan du kun ved at adskille arbejdsløn og materialeforbrug, i bogføringen.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 24-12-10 16:55

Hmm dvs. at man skal lave nogle grupper på ks. hvor man så angive hvad der er salg vare og hvad der er arbejde.?

/Rex

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-12-10 00:46

Ingen kunder accepterer bonner eller fakturaer der ikke er udspecificeret.

Dagens kasseapperater kan udspecifere poster, udregne rabatter og moms samt også udskrive en kortkvittering, det er blot et spørgsmål om indkodning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-12-10 10:40

Ja - hvis det er et kasseapparat du vil bruge til at lave bogføring.

Men som LuffeA siger - så skal kunden vel have en regning der er til at forstå.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 27-12-10 00:04

@LuffeA
Tror at min faders ks er fra lige efter man opfandt strømmen :)
Der er kun mulighed for at oprette nogle grupper (1,2,3-9) som man så kan slå vare mm. ind på.

Men det er oftest strøg og kontant kunder der ryger på ks, alle andre får faktura tilsendt :)

/Rex

Godkendelse af svar
Fra : 75653

Dato : 27-12-10 00:05

Tak for svaret Eyvind.

Fik jo egentlig svar på mit Q. så points til dig :)

Yderlige kommentar er vel mere eller minder bare udspec. af første svar :D

/Rex

Kommentar
Fra : Eyvind