/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Glædelige jul
Fra : McBobo
Vist : 1001 gange
100 point
Dato : 24-12-10 11:44

Vil bare lige oplyse til dem som ikke ved det..... "Det er jul og duften af brunkager gløgg og æbleskriver" kan få mig i julestemning... Nu ser jeg frem til i aften, hvor den står på and, flæskesteg, rødkål, brunet kartofler og ikke at forglemme den fede sovs. Slik i store banner og fællessang i form af julesalmer, for ikke at glemme gaverne som skal bytte igen....

Glædelige jul til alle.... herfra!
McBobo

PS.... Husk nu at synge fødselsdagssang for Jesus. Det er jo ham vi fejere..... eller hvad?????

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 24-12-10 12:07

Mange tak og i lige måde

Vi har i flere år sunget fød'dags sang for Jesus, til stor irritation for min far

Vores jul i år bliver ikke helt som den plejer... de senere år har vi holdt for HELE familien, og så i år frem til at vi skulle ud.... men nu er vi mere eller mindre sneet inde, så nu bliver vi kun tre... men vi har da været så forudseendet at vi havde en and "på lager" og det var os der skulle medbringe ris a la mandaen, så der har vi rigeligt-- må bare lige opfinde en mandelgave

I oktober troede vi endnu at det ville blive os der skulle holde jul, og pga allergi købte vi et plasticjuletræ (meget mod min vilje, men hva gør man ikke for børnene?)... det er lige blevet pakket ud, og vi er ved at finde julepynten til træet frem...

Så alt i alt, så bliver det en hel traditionel juleaften,... vi skal bare have bamser i hænderne for at nå omkring træet

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 24-12-10 12:12

rn

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 24-12-10 13:22

- tak og i lige måde McBobo...

Må jeg undskylde på Jørn's vegne. Han er Kandu's hustosse og dybt utilregnelig! Sorry...

PS: Hvem i helvede er Jesus???

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 24-12-10 13:47

Der er nu andre tossehoveder end undertegnede på Kandu.dk ...

F.eks Stouenberg - Alias Alfred E. Neumann
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_E._Neuman

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 24-12-10 13:52

Jesus (eller Maria, eller hvem ? )
Går i disse Jeans:
http://www.jesusjeans.com/uk/index.asp

Og, så mener jeg at det er på grund af samme person, at vi fejrer jul.

At andre går det af en anden grund, det må de helt selv om ...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 24-12-10 13:59

Også glædelig Hjul herfra, så kører det

Citat
Hvem i helvede er Jesus???

Båtnakke det er da han der kravler rundt på alle fire og trækker julemandens kane.

Højris

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 24-12-10 16:25

- glædelig Jul til alle...

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 24-12-10 18:36

Tak Al Fred E. !

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 24-12-10 19:57

Ønsker jer alle en glædelig jul. Wish you all a Merry Christmas. ????? ??? ??? ????? ????. Ich wünsche Ihnen allen ein frohes Weihnacht. Vous souhaite à tous un Joyeux Noël. Deseo a todos una Feliz Navidad. Juullimi ukiortaassamilu pilluanitsi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-10 23:38

..og i lige måsen Jø_rn :

Juullimi Pilluarit ..til DIG ..som det hedder på korrekt grønlandsk !

Juullimi Pilluaritsi ..til JER ..som det hedder på korrekt grønlandsk !
Grammatik ..gamle 'ven'
Godt Nytår (..til DIG) hedder noget i retning af: Ukiortåmik Pilluarit
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 25-12-10 01:12

Om du har stavet det rigtigt skal jeg ikke udtale mig om, men
det udtales altså

judslimibit sluarit altså glædelig jul på grønlandsk

Højris

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-10 13:49

Sludder og vrøvl Højris.
Go' jul udtales: Juu-shcli-mi bi-shclu-a-rit[B] ...med masser af spyt i schl ;-)

Korte enkelt-vokaler udtales korte.
Lange dobbelt-vokaler udtales lange.

De korte enkelt-vokaler udtales som følger:

i som i p[B]i
p (eks. ilissi = I/jer)
e som i ærgerrig, når det står foran r og q (eks. erneq = søn)
u som i uld (eks. uanga = jeg/mig)
o som i orden, når det står foran r og q (eks. ajorpoq = det er dårligt)
a som i hat (eks. aamma = og/også)
a som har, når det står foran r og q (eks. arsaq = bold)
a som i dæk, når det står foran p/t/k/n (eks. tupilak = en lille 'magisk' figur skåret i f.eks. hvalrostand eller i fedtsten)

Korte enkelt-konsonanter udtales som følger:

b som i ballon (findes kun i fremmedord eks. biili = bil)
c som i citron (findes kun i fremmedord eks. citoni = citron)
d som dør (findes kun i fremmedord eks. Daavi = David)
f som i café (eks. kaffi = kaffe)
g altid blødt som i kage (eks. kaagi = kage)
j som i jakke (eks. kavaajaq = jakke)
k som i gade (eks. kaffi = kaffe)
l som i allé (eks. kalaaleq = grønlænder)
m som i mellon (eks. naamik = nej)
n som i nej (eks. naamik = nej)
ng som i lange (eks. ajuungilaq = OK.)
p som i baby (eks. apa = kys)
r som i barak altså ikke rulle-r (eks. naluara = jeg ved det ikke)
s som i salon (eks. isi = øje)
t som i dør (når det står foran a/u/o) (eks. taava = så)
t som i Tivoli (når det stårforan i/e) (eks. tii = the)
v som i vej (eks. taava = så)

Dobbelt L som i lluar (god/godt) udtales 'schl' ..ikke som 's' !!!
Dobbel G udtales som et ustemt g, som på tysk i 'ich'.
Dobbelt R udtales som et ustemt r, som på tysk i 'nach'

Det var lidt udtale regler ..og så skal jeg nok holde mig fra, at komme ind på grammatikken
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-10 14:02

Ps. For en go' ordens skyld må jeg hellere opgive min kilde, nemli':

Grønlandsk PARLØR af Birgitte Hertling (...kan anbefales alle som har tænkt sig at rejse til Grønland)

http://www.saxo.com/dk/item/birgitte-hertling-groenlandsk-parloer-haeftet.aspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-10 14:16

Nu nærmer nytåret sig og da skal jeg til en lille let grønlandsk middag og efterfølgende kaffemik.

Middag:

Lyngrøget hellefisk med kaviar
Kogte dybvands kæmpekrabber serveret på en bund af kogt blæretang.
Stegte amaassat (på dansk lodde; en art smelt i familie med laksefisk)
Ræklinger (tørret hellefisk)
Saarullik mask. panertitaq (Maskin-tørret torsk) med blødt smør og æble til.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-10 21:23

..og ?
Jeg er et værre sludder-chatol ! .........................................jeg ve' det godt
Undskyld
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 26-12-10 09:43

Tak--MOLOKYLE for den rette grønlandske grammatik, samt udtalelse !
Det er jo et svært sprog ...

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 26-12-10 09:46

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 26-12-10 10:13

Jaja MOLOKYLE Det er så osse i orden. Du virker overbevisende
Citat
Go' jul udtales: Juu-shcli-mi bi-shclu-a-rit[B] ...med masser af spyt i schl ;-)

Men alligevel god bagjul
Højris

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-12-10 10:18

Hov hov Højris.... først idag får vi julegæster så det kan da ikke være bag(h)jul allerede

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-10 10:56

Mange tak og i lige måde alle sammen

Kalaallisut: Qujan aamma ilissilu

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 26-12-10 14:37

HEJ.........

Så kom vi over julen, og nu står den på store byttedag i morgen mandag.
Jeg håber alle fik en god juleaften og takker for alle julehilsner herfra.

Nu kan vi så lade op til nytårsaften i løbet af ugen..... Men lige inden skal der overståes 2 julefrokoster. Avvvvv mit hovede! Nogle god råd for tømmermænd?
Desto ældre man bliver, desto længer er tømmermændene. Sidst jeg var i byen havde jeg tømmermænd i 2 dage.....
Der var engang hvor man kunne drikke hele Damhus Søen fyldt op med vodka uden en flid af tømmermænd..... Og man kunne starte forfra dagen efter....

Nu skal jeg bare kigge på en stor fadøl og kan mærke tømmermændene nærme sig...

Så, nogle god råd for tømmermænd?

GODT NYTÅR eller have nogle gode tømmermænd..... McBobo

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-10 18:56

Hér ska' der ik' byttes gaver: Jeg fik hva' jeg ønskede mig
Saftpresse, termosokker og hva' har vi?
Julefrokost idag: ..INGEN tømmermænd...!
Jeg ska' møde imorgen kl. 6.00 ..og arbejde til kl. 14.30
Den halve 'ekstra' time ...bli'r trukket d. 31-12-10 ..og så har jeg fri kl. 13.30
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-10 18:59

Halve time? ..næeh .... HELE time
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 26-12-10 19:56

Ok nordsted vi udsætter bagjul, men hvor har i så været ude for at grave dem fri af sneen,

Kalaallisut: Qujan aamma ilissilu
lur mig om ikke det betyder godt nytår fra molokyle

McBobo kan du klare den på et par dage, ja så er du da ung endnu
Jeg var til julefrokost for 14 dage siden om lørdagen, søndag eftermiddag kunne jeg stadig smage snapsen først torsdag var jeg helt mig selv igen, gooshh

NB. Øh molo kaffemik. er det ikke Svensk ? altså kaffe med noget i. ?

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 28-12-10 11:08

Tak for svaret Nordsted1..... Det kunne havde gået til jer alle, men nu kom Nordsted1 først med en julehilsen.... Takker til alle. Godt nytår

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-12-10 18:07

Citat
Kalaallisut: Qujan aamma ilissilu

Citat
lur mig om ikke det betyder godt nytår fra molokyle

Næeh Højris. Det betyder direkte oversat:
Citat
På Grønlandsk: Tak og i ligemåde (..selvtak)

Godt nytår hedder før nytår kl. 12:

Ukiortåraamik Pilluarit (Tillykke med det kommende år)

..of kl. 12:

Ukiortåmik Pilluarit (Tillykke med det nye/..dette år)
..så vidt jeg husker ?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-12-10 18:16

Ps.
Citat
Kalaallisut: Qujan aamma ilissilu

..betyder nu:
Citat
Tak og i ligemåde (..til JER)

Hvis man siger det til een person? ..altså til DIG. Så heddder det:
Citat
Kalaallisut: Qujan aamma illillu

OG ? ..husk nu masser af spyt i dobbelt ll'erne:
Citat
Dobbelt L som i lluar (god/godt) udtales 'schl'

</MOLOKYLE>