/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Eta/Meta
Fra : Højris
Vist : 841 gange
300 point
Dato : 24-12-10 11:34

Glædelig JUL

Spørgsmålet lyder. Hvordan påvises tilstedeværelsen af Metanol i Ethanol. ?
Lad det være sagt med det samme, svaret er ikke let at finde.
(I hvert fald ikke for mig)
Så det er nok et spørgsmål for kemi kyndige at kaste sig ud i.

Højris

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-12-10 11:48

Du drikker en liter og bliver du blind indeholder det Metanol.
Ellers bliver du kun døddrukken...

God Jul fra den gamle kemiker på Skovbrynet.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 24-12-10 12:03

Hej svendgiversen
Jeg syntes godt at du kunne tage spørgmålene alvorlig når folk gør sig den ulejlighed at skrive ind hvem fanden tror du, du er?
Fik jeg sådan et svar fra en ville jeg blive skide sur og blackliste dig så hurtigt så du fik tilbagestrøget hår det lover jeg dig.
Det er sku søgligt at der er folk som dig inde på dette sted

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 310 point
Dato : 24-12-10 12:03

Nu kunne det jo være rart at vide hvorstor mængder der kan accepteres og skal identifiseres.

Du kal læse lidt om et forsøgt der kan bruges til at skele disse væsker

http://www.practicalchemistry.org/experiments/a-test-to-distinguish-between-ethanol-and-methanol,214,EX.html

Alternativt kan man man jo anvende Gaskromatografi.

Vh Ben
og god Jul også

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-12-10 12:15

alan, kik på den første lille icon,
jeg opfatter det som et humoristisk julespørgsmål, ikke som en højere kemi prøve...

Og jeg tror ikke Højris blacklister mig for dette svar i samme tråd, så skulle det da være første gang.

Mon ikke det er et et andet kemisk kryptisk i stil med: 10 + to = 4, tilføj kun en streg...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-12-10 12:19

Så må svaret være....

Det kan man hvis "man høre eller har hørt, pruttelyde fra ham der er henlagt i Ethanol...."

vh ben

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-12-10 12:26

Altså noget med at tilføje CH2 til CH3OH for at få CH3CH2OH...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-12-10 12:28

Skal Benny så ikke også blacklistes?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-12-10 12:43

Jeg er ikke selv kemiker, derfor mine useriøse svar,
men jeg har boet på kollegium sammen med flere kemi studerende...

Når de skulle lave forsøg med Etanol, købte de selv Metanol som de anvendte i stedet,
og gæt engang hvad vi brugte den rene 100 % Etanol til?

Bare for at vise at Metanol og Etanol er nært beslægtede...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-10 15:28

Citat
og gæt engang hvad vi brugte den rene 100 % Etanol til

Rengøring ???

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 25-12-10 09:47

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Ja mange tak for hjælpen.
Det er det nærmeste jeg endnu har været de sidste tyve år.
Jeg må nu hen og granske lidt i materialet.
Det kan være at jeg ikke kan skaffe de kemikalier der refereres til, men det bliver spændende.

Højris