/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
chihuahua
Fra : saloma
Vist : 723 gange
20 point
Dato : 12-05-03 13:31

Hey! Jeg har lige nogle spørgsmål jeg håber på der er nogle der kan hjælpe mig med. Jeg bor i lejlighed og har tænkt på at købe en chihuahua.. er den velegnet til at bo i lejlighed? kræver den meget pasning, og hvad koster den?? og er der nogle specielle ting jeg burde vide om den.? PÅ forhånd tak...

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 12-05-03 13:49

Det er en meget "bestemme selv hund". Man kan sige at det er en lille hund i fåreklæder. Den tror selv den er stør og det er tydeligt når den skal være sammen med andre hunde. Den har en tildens til at gø af (næsten) alting der bevæger sig. Og det skal man være opmærksom på når man skal opdrage den. Ellers er det en sød og kærlig hund. Den koster mellem 5000-6000 (måske mere) hvis det skal være med stamtavle. Jeg har også en puddelhund og hvis jeg skulle bestemme skulle det helt klart være den. Den koster ca. 2000-3000. Men det er selvfølgelig op til dig. Men en chihuahua er svær at opdrage.
Håber at det kunne bruges.
Hilsen Mikkel.

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 12-05-03 13:51

Det er en meget "bestemme selv hund". Man kan sige at det er en lille hund i fåreklæder. Den tror selv den er stor og det er tydeligt når den skal være sammen med andre hunde. Den har en tildens til at gø af (næsten) alting der bevæger sig. Og det skal man være opmærksom på når man skal opdrage den. Ellers er det en sød og kærlig hund. Den koster mellem 5000-6000 (måske mere) hvis det skal være med stamtavle. Jeg har også en puddelhund og hvis jeg skulle bestemme skulle det helt klart være den altså puddelhunden). Den koster ca. 2000-3000. Men det er selvfølgelig op til dig. Men en chihuahua er svær at opdrage.
Håber at det kunne bruges.
Hilsen Mikkel.

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 12-05-03 13:53

Ups!!

Kommentar
Fra : dykbg

Dato : 12-05-03 13:59

har haft 3 af slagsen og de har alle 3 været meget rolige og gode familiehunde.
kræver som alle dyr opmærksomhed og omsorg.
har man ikke tiden skal man ikke have dyr.
er ellers rolige af gemyt og en rigtig nusser.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-05-03 16:32

Hej, Saloma.
Godt, at du tænker dig om, inden du kaster dig ud i noget. Jeg ville vende det om, og spørge dig, hvad vil du med en hund? Er det til at gå tur med? eller til at holde dig selskab i lejligheden? Har du haft hund før?
-De fleste hunde kan sagtens trives i en lejlighed. Jeg har selv en retriever i en (stue)lejlighed på 49 kvadratmeter. Men jeg har meget tid til hende. Tidligere havde jeg en bernersennen på 50 kg i samme lejlighed.
-Men ingen hundehvalp kan lide -eller har godt af at være overladt til sig selv i mange timer. Prøv at finde en opdrætter og tag hen og tal med "kennelmutter". Hun vil med glæde fortælle dig alt om hendes hunde og racen. Vær indstillet på, at kennelen ofte vil kræve, at du besøger hvalpen 3-4 gange før du får lov til at drage af med den. Det giver jer lejlighed til at lære hinanden at kende inden "adoptionen". Og det er altså også rigtig skægt at se de bittesmå hjælpeløse hvalpe udvikle sig til frække små lømler...
På Dansk kennelklubs hjemmeside er der henvisninger til de forskellige racer og gode råd før man køber hund.
Men held og lykke, og rigtig god fornøjelse med projektet.
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 14-05-03 10:36
Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-05-03 10:15

http://www.kandu.dk/dk/tip/3874
12 gode hundelinks!

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 11-08-03 00:09

Jeg har to dejlige chihuahua,som er 6år.Jeg er fuldstændig uenig med dem som siger chihuahua gør,her kommer mange
mennesker og de er alle sammen overrasket over hvor rolige de er.Jeg har gået meget på udstilling med den ene af dem
og han er da også bleven Dansk Champ,men nu bliver han brugt som avlshund,og er forløbelig far til 6 dejlige hvalpe,men to tæver venter hans hvalpe til Oktober,jeg er bare så stolt over han bliver ført videre.Det er vores et og
alt de to dejlige hunde. Lige til sidst vores to små hunde er lige så godt opdraget som store hunde og går uden snor.
Jeg kan varmt anbefalde chihuahua.

Hilsen Monyi.

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 11-08-03 00:13

Hvis der nogle som vil vide lidt mere om chihuahua er I velkommen til skrive.

Hilsen Monyi

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 11-08-03 00:13

Hvis der nogle som vil vide lidt mere om chihuahua er I velkommen til skrive.

Hilsen Monyi

Kommentar
Fra : MickDK

Dato : 14-08-03 22:45

Hej Monyi!

Ved du hvor man kan få fat på en "voksen" og/eller renlig chihuahua? Jeg bor i lejlighed på 4. sal, og jeg er derfor bange for at jeg vil få problemer med at lære en lille hvalp at blive renlig. ( Her tænker jeg på at det lille væsen jo nok ville blive mere end forvirret hvis jeg hver gang den skulle tisse, måtte styrte ned af trapperne med den) Så DERFOR søger jeg en voksen eller i hvert fald renlig chihuahua hund. Og jeg har søgt og søgt, og oprettet utallige annoncer rundt omkring... Uden held... :( Så derfor ville jeg blive MEGET glad hvis du kunne give mig et råd!
Mange hilsner fra Marie Rahbek

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 15-08-03 00:07

Hej Marie.
Jeg skal vide lidt mere om dig,så vil jeg arbejde på at hjælpe dig med at finde en dejlig og renlig chihuahua.
Hilsen Monyi

Kommentar
Fra : MickDK

Dato : 15-08-03 19:23

Tusind tak skal du have!!

Jeg er 19 år, og bor i Kbh sammen med min kæreste! Vi bor i lejlighed, men vi har både "grøn gård" og få meter til grønne områder! Jeg har tidligere haft en Pomeranian, men på det tidspunkt boede jeg i et hus i Jylland. Min Pomeranian, som hed Mads ( og som var mit et og alt), forærede vi væk til min kærestes far da vi flyttede til Kbh, fordi jeg var bange for at den skulle få det dårligt her ovre i byen! Men nu savner jeg simpelthen bare en hund så meget, og en Chihuahua synes jeg godt at jeg kan være "bekendt" at have i en lejlighed i byen. Og så synes jeg selvfølgelig også at det er en vidunderlig hund! Jeg kan SLET ikke stå for den lille race!
Jeg arbejder fra 10 - 16 hver dag, og har onsdag ( og selvfølgelig weekenden) fri! Og desuden har jeg mulighed for at tage hunden med på arbejde!

Håber det kunne give dig et lidt bedre indblik i hvem jeg er! Ellers må du bare spørge løs!

Mange hilsner fra Marie

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 15-08-03 23:18

Hej Marie.
Jeg kan henvise dig til vores racerepræsentant i Kluppen For Små Selskabshunde som er en Specialklub under Dansk Kennel Klub.
Ulla Graulund tlf. 58260026
Ring til Ulla og få en snak.
Hvis du ikke vil det,så kan jeg fortælle dig at der kommer en hundeudstilling i Højby ( Sjælland ) Lørdag den 26. sept.:
Har du mulighed for at komme der så kan du snakke med udstillerne,den begynder som regel kl. 10.Desværre kommer
jeg ikke selv.
Hilsen Monyi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-08-03 14:35

Og Marie, så er der også en DKK-udstilling i Ballerup d. 20-21 september, i Topdanmark Hallen. Såvidt jeg ved hører chuahua til gruppe 9. De bliver fremvist søndag formiddag. Mød op kl. 10, -så får I det hele med.
Pas lige på med den udstilling i Højby... Ifølge mine oplysninger ("Hunden" nr. 7/8 aug. 2003) så finder den udstilling sted lørdag d. 20. september, kl 10.... (Den 26. september er en fredag....), i Højby Hallen. Den udstilling er kun for små selskabshunde, så måske er der flere chihuahua'er med på den. Ballerup er bare lettere at komme til fra København, især hvis man ikke har bil. Men -Moni Mathiesen, 22 57 16 87- er kontaktperson til udstillingen i Højby hvis I vil have kørselsvejledning eller andre oplysninger.

Kommentar
Fra : MickDK

Dato : 16-08-03 14:49

Tusind tak til Jer begge to! Men er der mulighed for at købe de udstillede hunde?? Det kunne jeg da ikke forestille mig!? Og jeg må ærligt erkende at jeg ikke har råd til at give mere end ca. 3000 for hunden, og så vidt jeg er orienteret så er udstillingshunde da meget dyrere end det!!?

Mange hilsner fra Marie

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 16-08-03 14:54

Jeg må desværre erkende at jeg har oplyst forkert dato.det er rigtig det er den 20 september: i Højby
Hilsen Monyi

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 16-08-03 20:14

Hej Marie.
Du har ret angående priser på udstillingshunde,men der er stadigvæk en mulighed,da der er mange kenneler som har
lidt ældre hunde gående,og de er til at snakke med. Jeg syntes stadigvæk du skulle ringe til vores racerepræsentant,de er muligt hun kan henvise dig til en kennel som har lige den hund du skal bruge.
Hilsen Monyi

Kommentar
Fra : MickDK

Dato : 16-08-03 22:13

Okay! Tusind tak skal du have! Det vil jeg prøve!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-08-03 18:17

Nej, du kan ikke købe de udstillede hunde. Så nemt går det desværre ikke i hundeverdenen. Du må tænke på, at en hund er jo et levende lille væsen, som man føler omsorg for i den kennel, som den kommer fra. De mennesker har fulgt den fra parring, fødsel og i hvert fald de første 8 uger. Man kan ikke undgå at blive meget knyttet til sådan et kuld hvalpe. Og man udleverer ikke bare en hund, som man har opdrættet, til hvem som helst. På en udstilling har du mulighed for at komme og vise din interesse, og snakke med forskellige hundeejere, -og hvis du er heldig, så bliver du "godkendt" til adoption. Og hvis du er endnu mere heldig, så er der nogen, der har en ung hund, som måske er kommet tilbage fra et hjem af en eller anden grund. Eller det kan være én, der ikke er blevet solgt, måske på grund af en eller anden fejl. Men snak først med racerepræsentanten om der overhovedet er nogen chihuahua'er til salg. Det er jo kun de mest talrige racer, som man kan forvente, at der hele tiden er hunde til salg af.