/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Spørgsmål om scart stik.
Fra : bjarnefilm
Vist : 2946 gange
50 point
Dato : 23-12-10 06:05

Spørgsmål om scart stik.

Jeg er ved at købe et fladskærmsfjernsyn. Jeg vil gerne have et scart stik til en video, et scart stik til en dvd og et scartstik til en parabol på taget. Det giver tre scart stik, men det er der stort set ingen fladskærme der har. Så har jeg fundet på at sløjfe videoen gennem dvd'en, så det kun bruger et scart stik. Dvs at fladskærmen skal have to scart stik. Så har jeg fundet to gode og billige fladskærme. Det er

LG 42" LCD-TV
42LD450N
Link til el gigantens hjemmeside:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/tv/tv-storre-end-40/42LD450N/lg-42-lcd-tv

og

Samsung 40" LCD-TV
LE40C535XXE
Link til el gigantens hjemmeside:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/tv/tv-storre-end-40/LE40C535XXE/samsung-40-lcd-tv

For at undersøge tingene hjemmefra, har jeg været ind på el gigantens hjemmeside. Her kan specifikationerne læses. Der er et link, under det grønne, lige over hvor der står 'forsikring'. Linket hedder 'Specifikationer'. Under 'tilslutningsmuligheder' står der:

Lg skærmen:
Scart    1
Scart med RGB    1
Scart med S-Video    1

Samsung skærmen:
Scart    1
Scart med RGB    1

Så tager jeg ud til butikken. Her snakker jeg med en medarbejder, og vi finder ud af, at der bag på hver fladskærm kun er 1 scart stik. Et scart stik er et aflang stik med ca. 30 ben. Og bag på hver skærm, er der kun plads til et af det.

Efter jeg er kommet hjem, har jeg surfet på det. Og jeg har fundet et billede. Her er et billede af bagsiden på LG 42" LCD-TV:

http://www.minhembio.com/styletag/168916

Man kan tydeligt se at der kun er et scart stik.

Spørgsmålet er: Har jeg og medarbejderen hos el giganten misforstået hvorden specifikationerne skal læses og hvad et scart stik er? Hvad er forskellen på 'scart' og 'scart med RGB'?

Jeg har nogle flere spørgsmål. Er det rigtig, at hvis man vil sætte sin computer til fladskærmen, så skal fladskærmen have en VGA indgang? Når man skal sætte sin computer til en fladskærm, hvilken udgang på computeren skal man så bruge? Er der rigtig at en fladskærm skal være 100 Hz, eller så hakker den i billedet?

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 23-12-10 08:13

Hej bjarnefilm

Du køber bare en Scart box med 3/5 udtag og problemet er løst....

Eksempel:
http://www.avxperten.dk/scartudstyr/scart-box/scart-box.asp

Mon ikke du kan få Scart boxen med i købet af faldskærms tv...

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 23-12-10 08:17

Angående RGB.....

RGB er et farveskema i hvilket primærfarvernes røde, grønne og blå lys kombineres på forskellige måder for at skabe andre farver. Det er et eksempel på additiv farveblanding, hvilket kan ses af, at en blanding af to farver er lysere end de to farver hver for sig. F.eks. kan hvid laves ved at de tre primærfarver blandes. RGB bruges til at definere farver på computer- og fjernsynsskærme.

Forkortelsen R G B står for de tre farver der udgør skemaet:

* R = Rød
* G = Grøn
* B = Blå

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-12-10 08:25

Det var noget af en mundfuld....

Lad være med at gå så højt op i Scart til moderne TV..
Scart er analogt og alt er idag digitalt... derfor er de nyeste ikke med så mange scart som tidligere.

DVD og Video er vel EEN maskine (en gammel vhs bør efterhånden kun være "nødudstyr") - ellers trænger den til udskiftning...
Den bør monteres med HDMI

Satbox bør ligeledes monteres med HDMI...

Det hele KAN naturligvis sammensættes med scart, men det bliver et forfærdeligt kabelrod og samlebokserod samt "dårligt" signal/billede....

Så start med det NYESTE apparat du har og træk så nye kabler som muligt til det næstnyeste apparat osv...

ALLE nyere apparater kører med HDMI, og dem er der som ofte mindst 3 af på nyere TV af god kvalitet....

Der er ingen ide i at købe en Mercedes og lægge en Lada-moter i

Og så kan du godt "glemme" de fleste ekspedienter i de "store" supermarkeder - de aner forsvindende LIDT om det de sælger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-12-10 08:29

Glem de "billige" scartsamlebokse....

De er alt for dårligt afskærmet og vil blot give en masse skyggebilleder.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-12-10 08:30

Citat
Der er ingen ide i at købe en Mercedes og lægge en Lada-moter i

Jo, men som startmotor

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 23-12-10 09:16

refi
Citat
Der er ingen ide i at købe en Mercedes og lægge en Lada-moter i

Jamen hvis du har pengene køber du bare hele Mecedes-pakken på en gang, som refi forslår.
Fladskærms tv, video, dvd (eller Combi dvd/video ) og parabo med HDMI udgange/indgange...
eller udskifter det løbende i dette årtusinde....

Men du kan starte med at offer 100.kr på en Scart box til at starte med og købe motoren senere..

bjarnefilm... Har du overvejet at droppe VHS-maskinen.... Dine gamle VHS-Bånd/film kan overføres på dvd hvis du ikke kan sove om natten...... Og hvis du vil optage tv-udsendelser er harddiskoptageren opfundet.... Glædelig jul

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 23-12-10 11:45

Jeg har tænkt mig at begynde med at købe en fladskærm. Og så skal der trækkes ledninger.
Der skal være strøm.
Det skal være antenne, fra en digital antenne på taget.
Der skal være en parabol på taget, den skal tilsluttes med scart.
Der skal være en dvd, den skal tilsluttes med scart.
Der skal være en video. Den sløjfer jeg igennem dvd'en.
Mit stereoanlæg skal sluttes til. Det er med phone stik.
Der skal være hovedtelefoner.
Så gør jeg det udspekulerede, at jeg først undersøger hvilke krav det stiller til fladskærmen. Men det er ikke så nemt.
Så vidt jeg ved, duer det ikke at sætte en parabol og en dvd i en scart samleboks. Parabolen vil hele tiden sende signal, og det vil blive blandet sammen med signalet fra dvd'en, når den er ibrug. Så skal jeg slukke og tænde for parabolen, men det har jeg ikke tænkt mig.
RGB bruges mange steder. Det bruges også når man skal overfør signal fra en computer til en skærm. Men hvad er 'scart med RGB'. Jeg har ikke hørt det før og jeg kan ikke finde noget på nettet. Kan man lade som ingenting, og sige at et 'scart med RGB' kan bruges på linie med et alm scart stik?
Det lyder meget spændende at dvd og satbox kan tilsluttes med HDMI. Det er der ikke nogen, der har fortalt mig. Hvis sælgeren i el giganten havde sagt det, så havde han fået solgt en fladskærm. Han var nu ellers kvik nok. Som jeg har forstået det nu, så kan man købe et kabel med scart i den ene ende og HDMI i den ande ende og så kan man sætte dvd og satbox til HDMI porte.
Det med stereoanlægget, der er også lidt problematisk. På nogle fladskærme, er der kun et optisk audio udtag. Det aner jeg ikke hvad er for noget. Mit stereoanlæg er analog med phone stik. Da jeg snakkede med ekspedienten i el giganten, og han sagde at der kun var et optisk audio udtag, så sagde jeg henkastet at en optisk forstærker nok ikke var så dyr. Men hvis jeg også skal købe optiske højttalere, så kan det blive dyrt. Er der nogen der ved, om man kan sætte en analog forstærker til en fladskærm med HDMI stik?
Min vhs video (eller videoer) er på vej ud. Om ca. 9 måned bliver der lukket for det analoge signal på kabel-tv, og bliver de smidt ud.

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 23-12-10 12:46

Jeg kommer til at tænke på, at det er en selvmodsigelse at snakke om antenne og parabol på taget og vhs videoer til kabel tv. Der hvor jeg bor, har jeg ikke kabel tv og jeg har en video. Min mor har kabel tv, og der har jeg fire videoer stående. Så en gang imellem kommer jeg forbi og skifter de optagede bånd ud med tomme bånd og programmere videoerne.

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-12-10 12:51

Der er som sådan ikke noget i vejen med du ABSOLUT vil bruge scart - men det er som sagt IKKE kvalitet....

Alt hvad der samles af scart kræver at kun EEN ting er tændt ad gangen - eller for du "misk/mask"

Hvad i himlens navn skal dit stereoanlæg sættes på for

Jeg kunne forstå hvis det var et surroundanlæg - men det andet har da IKKE noget formål

Hvad er det for et analogt signal der bliver lukket ??????

Hvis du får signal fra EGEN antenne (og der er IKKE noget der hedder digitale antenner) er signalet da allerede digitalt - det analoge er da slukket ????? og hvor kommer kabel-tv ind i billedet hvis du har egen antenne ???????

Hvem er din satudbyder - eller er det bare gratiskanaler du henter og hvorfra og hvorfor SKAL den tilsluttes med scart ?????

Dine "krav" er meget forvirrende og IKKE logiske

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-12-10 12:52

Dit svar dukkede så op medens jeg skrev - så det besvarede selvfølgelig noget

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-12-10 13:53

Når der er så meget tågesnak og misforståelser så er det fordi.

- Sælgere fra elgiganten siger bare , hvad de tror sælger godt. Det skal de, selv om det intet har med virkeluigheden at gøre.

Scaart er et stik, og ikke en signalltype. Det kan bruges til lyd composit billede , rgb billedee og i princippet også til digitale signaler og flere andre ting. De færreste apparater klarer dog ikke det hele. "Scartsignal" er tåge /pølse-snak

Fremtiden er HDMI til videosignaler

Det er ret fjpollet at bruge scart på taget som du skriver .

DVD og satelletmodtageren er også videokilder, Så hvis du kun bruger video som synonym for en båndmaskine, er der ret gode muligheder for at blive misforstået.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 23-12-10 15:17

Jeg skal prøve at skabe noget klarhed over det.

Da jeg oprettede spørgsmålet, havde jeg den opfattelse at videomaskiner (som jeg i flæng kalder for vhs eller video), dvd'er (dvs dvd-optagere, jeg har ikke nogen ren dvd-afspiller) og paraboler (dvs boxen, der sender signalet videre) kun kunne tilsluttes til en fladskærm via scart stik. Nu har jeg fundet ud af, at den slags godt kan tilsluttes med et HDMI stik. Som jeg har forstået det, så kan man få en ledning med scart i den ene ende og HDMI i den anden ende. Hvis jeg har fået glat fat i det, så er der en der må sige det.

Jeg vil ikke absolut bruge scart. På de apparater jeg har (en videomaskine og 2 dvd'er) er der scart stik, så jeg har antaget at der skulle bruges scart. Det er selvfølgelig bedre med HDMI. Parabolen (og boxen) skal jeg ud og købe, og så vil jeg selvfølgelig købe en med HDMI.

Det jeg kalder for et stereoanlæg, det er et surrond anlæg.

Så vidt jeg ved, er der specielle antenner til digitale signaler. Men det er rigtig at der er antenner, der kan modtage både analoge og digitale signaler.

Jeg har fundet en hjemmeside, der også bruger udtrykket "digital antenne"
http://www.av-connection.dk/?ML=497
Som jeg ser det, så kan man godt kalde en "DVB-T indendørs antenne" for en digital antenne.

Jeg forestiller mig at parabolen skal pege mod astra. Det er fordi jeg for 10 år siden havde en parabol, der modtog fra astra. Det skal nok undersøges yderligere. Jeg vil kun have gratiskanaler.

Det er rigtig at det analoge signal er lukket, så det ikke mere kan modtages med en antenne. Men i kabel tv bruges det stadig. TDC er delvis gået over til digital og de slukker helt for det analoge om ca. 9 måneder.

MVH
Bjarne

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 23-12-10 16:41

Citat
Jeg har fundet en hjemmeside, der også bruger udtrykket "digital antenne"

Og det er "salgsgøgl"

Enhver antenne kan modtage et digitalt signal - selv en strikkepind (der ikke er af plastic)....

Nogle antenner modtager så bedre end andre - derfor bruger de "ordet"

ALT nyt udstyr du køber idag har HDMI - så det burde ikke være noget problem...

Og JA - der findes adaptere der går fra scart til HDMI - men det gør desværre IKKE signalet digitalt - det er stadig analogt.

Astra er et godt valg - der er ca. 1000 gratiskanaler (mest tyske)

Citat
Det er rigtig at det analoge signal er lukket, så det ikke mere kan modtages med en antenne

Nej - det har du misforstået - det er ikke antennen der bestemmer - det er TVet - den antenne du evt allerede har vil virke til du dør....

Den med TDC har jeg godt nok ikke hørt om - det vil da koste dem et hav af kunder......

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-12-10 07:38

Hvis du køber et kabel med scart stik til HDMI skulle du ifølge nogle af krønikørerne oven for jo nærmest få "skyggefuldt" tv . Så galt er det nu ikke Det video signal der sendes ud på scart udgange er forholdsvis lavfrekvent og efter mine oplevelser langtfra så støjfølsomt som beskrevet , mem selvfølgelig mister du lidt kvalitet i forhold til gennemført hdmi løsning.

At signalerne bliver mixet sammen i en scart omskifter er ikke nødvendigvis rigtigt- bare du køber en omskifter hvor styresignalet fra de externe enheder kun 1 ad gangen sendes i i tv-et.
Har prøvet både elektroniske og manuelle scart omskiftere og foretækker helt klart en manuel omskifter som i hver stilling kun tillader gennemgang af styre og RGB +lyd fra den ønskede externe enhed.

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 24-12-10 14:45

Tak til alle, der har brugt tid på mit spørgsmål. Jeg er blevet meget klogere. Desværre kan jeg ikke dele pointene, så refi får det hele.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 26-12-10 14:02

Pas nu på at du ikke bliver alt for teknisk med hensyn til køb af faldskærms tv. Desto flere spørgsmål du stiller, desto mere forvirret bliver man. Jamen hvad så med det og hvad så med det.... o.s.v.
Det eneste spørgsmål du skal stille dig selv er følgende.

1. Hvad skal jeg bruge fladeskærms tv til..
Se tv eller pc.
2. Hvad vil jeg offer på fladeskærms tv.
3. Skal det være LED, LCD og Plasma skærm.

Men få det hjem i stuen og tjek tv´et ud og hvis du ikke er tilfreds har du 14 dages returret... Såååå