/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
§266b "Racisme-paragraffen" afskaffes?
Fra : Jø_rn
Vist : 679 gange
50 point
Dato : 22-12-10 10:35

Måske et politisk spørgsmål. Måske et etisk og moralsk spørgsmål. Måske noget helt tredie, men :

Har I nogle gode argumenter for at bevare eller afskaffe § 266 b ?

Lovfakta:
Straffelovens § 266 b, også kaldet racisme-paragraffen eller diskriminations-paragraffen, indgår i Straffelovens kapitel 27 om Freds- og ærekrænkelser:
§ 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Stk. 2. Ved straffens udmåling skal det betragtes som en særligt skærpende omstændighed, at forholdet har karakter af propagandavirksomhed.

Jørn
Håber på en sober ”debat”

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-12-10 11:47

Citat
Har I nogle gode argumenter for at bevare eller afskaffe § 266 b ?

http://www.frikorps-danmark.dk

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 22-12-10 12:23

Er svaret et argument for :
A: Bevare § 266 b
B: Afskaffe § 266 b

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-12-10 12:28

A: Bevare § 266 b

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 22-12-10 12:57

Regnede nu også med, at det skulle forstås på dén måde, nomore.

Lader spørgsmålet være, lidt endnu, for det kunne da være interessant,
hvis der kom andre argumenter FOR eller IMOD at bibeholde § 266 b.

Visse politikere ser den jo meget gerne afskaffet ...

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 22-12-10 13:13
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-12-10 13:13

Citat
Visse politikere ser den jo meget gerne afskaffet ...

Ja, der er visse der elsker at nedværdige sine med-mennesker.

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 22-12-10 15:23

Jeg hæver med 10 ...
Ikke fordi dit svar ikke var fint, for det var det, nomore -
men det kunne da være dejligt med nogle modargumenter fra de folk, som gerne vil afskaffe § 266 b

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-12-10 16:22

Citat
Jeg hæver med 10 ...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-10 16:25

Der bør også være en § mod "Omvendt racisme".
Som bl.a. kvindeundertrykkelsen dækker sig ind under..........................

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 22-12-10 16:41

10 points oven i hatten er da meget …
Især hvis det er nomore, som alligevel ikke er SUPER-bruger, der skal have points.

Men hvad med at svare på spørgsmålet, Stouenberg ?

Ja, der burde også være en § for "Omvendt racisme", Eyvind ...
Kvindeundertrykkelse er da en slem ting, afgjort !

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 22-12-10 16:49

Sjovt nok er det især DF, der vist har rekord i medlemmer dømt for racisme, der gerne vil have afskaffet racismeparagraffen. Samtidig er Søren Espersen helt oppe at køre, hver gang der er nogen der bare antyder en kritik af Israel

Så er vi tilbage ved jødeprøven, altså at man erstatter fx ordet muslim med jøde, og ser hvordan det så virker.

I Hitlertyskland var det helt fint at sige grimme ting om jøder, i DFs Danmark er det (efter DFs mening) helt fint at sige grimme ting om muslimer, jeg tvivler på nogen af delene gjorde/gør verden til et bedre sted.

Dette var (desværre for diskussionens bredde) A: Bevare...

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 22-12-10 17:46

Tak.

Ja, vi kan, for min skyld, godt gøre ”debatten” bredere …

Hvad vil man opnå med at afskaffe denne § ?
Siges der ikke, i forvejen, mange generaliserende ting, lige på kanten af denne § ?

Hvad opnår man ved at bibeholde denne § ?
Kan man forhindre folk i at have den mening, de nu engang har ?

Jeg syntes, helt klart, også at man må have lov til at kritiserer jøder, muslimer, amerikanere, danskere, mænd, kvinder, børn, pædagoger, direktører, Tyrkiet, Israel, Kina, Danmark.

Men man må jo være forberedt på at få svar på tiltale.
I et demokrati med ytringsfrihed.

Andre bud på, hvordan ”debatten” bliver bredere ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-10 20:05

Citat
Der bør også være en § mod "Omvendt racisme".

Netop, i Gellerupparken blev grønlænderne chikaneret groft indtil de flyttede, og jøder skal ikke vise sig åbent på Nørrebro.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-12-10 20:43

Nu er jeg jo ikke "kampdommer" i denne sag, men jeg er helt enig med LuffeA i, at racisme og for den sags skyld homofobi sansynligvis er mere udbredt hos etnerknægte end hos gammeldanskere (når vi ser bort fra de sære grupperinger som White pride, nazier mv.).

Jeg ville have det glimrende med, at nogle af dem blev straffet efter 266b.

Men havd der foregår inde i hovedet på folk, og hvad de giver udtryk for, i få tilfælde håndgribeligt, er der nok en del forskel på.

Jeg ville aldrig betegne mig selv som racist eller homofob, men må nok tilstå, at procentvis er der nok flere af dem der irriterer mig end blandt heterosexuelle gammeldanskere, selv om der også er en del af dem der irriterer mig

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 22-12-10 21:26

Alle, der begår brud mod § 266 b – ”Etnere” ”pære-danskere” skal naturligvis straffes, hvis det er groft ærekrænkende eller ligefrem voldeligt. Husker da en Pride-Parade, som en ”etner” kaste sten efter på ydre Nørrebro, så man på TV. Var voldsomt forarget! Deltog jo ikke selv, og er ikke aktiv i den sammenhæng ! Men det er jo en menneskeret, som ingen skal blande sig i.

Grønlænderne i Gellerup – ja, de skulle naturligvis ikke smides ud.
Kender ikke til det personligt. Men det er da lige så forkasteligt.

Med hensyn til Nørrebro, så kender jeg området ganske godt. Også YdreNørrebro – Nord Vest.
Ja, der er problemer. Men at INGEN jøder kan gå i fred, det er ”noget” overdrevet. Kender nogen, som kan – endda med Davidsstjerne og kalot. Men afviser ikke, at nogen jøder er blevet chikaneret af muslimer i området. Man forveksler situationen i Israel/Palestina og på Nørebro, eller i Malmö -
visse yderliggående indenfor hvert ”hold”. For i Malmö kan man faktisk også godt gå i fred. Selv i Rosengården. Men, indrømmet, der er problemer.

Jeg har spurgt unge jøder – ortodokse som u-ortodokse – inde på Det Jødiske Museum på Slotsholmen, og det virkeligt var så slemt, som visse medier gjorde det til.
Flere, som selv boede på Nørrebro – eller kende nogen, som gør, sagde, at det var et forsøg fra visse personer på at piske en had/angst stemning op imellem to befolkningsgrupper.
Ja, det var deres indtryk.
Der er jo, i hvert fald to retninger indenfor jødedommen.
Den i Rørholmsgade, er vist lidt mere sekterisk, og det er personer fra denne, som har beskrevet at man ikke kan gå i fred på Nørrebro, så vidt jeg ved.
(Det undskylder dog ikke, at de ikke må det, at de er mere rabiate, for det skal de da have lov til!)

Jeg kan godt huske en artikel i Jyllands-Posten om dette.
Overskrifen lød:
Stigende antisemitisme på Nørrebro (eller var det i hele Danmark?)
Men når man så læste hele artiklen, så viste det sig at hvert år fra 2001, var det rent faktisk faldet,
som avisen selv, detaljeret beskrev. Faldet markant! - Og, hvert overfald er et for meget, men, som sagt – et ”dramatisk” fald – Alligevel lød overskriften : Stigende anti-semiltisme . Underligt, ikke?

Men kort og godt . § 266b bør da bruges imod ALLE, som truer, udfører vold, ophidser til vold mod andre befolkningsgrupper – etniske, religiøse, kønsbestemte.

Så er det da lige gyldigt hvem det går ud over !

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 23-12-10 08:32

Takker

nomore for det fine link
Du har ret - sådanne typer ville sikkert afskaffe § 266 b
Samt indføre at det blev lovbestemt, at man skulle tænke som dem

Stauenberg for den relevante og skarpsindige observation

Eyvind for kommentaren om "Omvendt racisme"
(Det er vel Kønsracisme)

LuffeA for oplysning om Gjellerup Parken om Nørebro

Godkendelse af svar
Fra : Jø_rn

Dato : 23-12-10 08:35

Tk for svaret vgnr

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-12-10 09:25

Selv tak, Jø_rn

Glædelig jul til alle, nyd sneen mens vi har den, men kør forsigtigt.

Kommentar
Fra : Jø_rn