/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
"blød brystkasse"
Fra : alexsh
Vist : 970 gange
200 point
Dato : 22-12-10 00:10

"sådan er du nok bare bygget..."

Det var besked fra lægen. Jeg har meget meget bløde brystben, hvilket resulterer i jeg får ondt i brystkassen hvis jeg f.eks. sover på maven. brystkassen kan man meget let få til at give sig både ved tryk fra siderne eller midt på. Jeg kan sågar få den til at bue adskillige centimeter ud ved at spænde div. muskler ved brystpartiet.

Er 20år gammel så det ikke fordi det er brusk eller lignende som ikke er vokset fast. Nogen der har et bud på om der evt. kunne være noget som kan få dem mere faste? .. Evt. gennem ernæring el.

Lægen har nok ret, men ville lige se om der er nogle kloge folk derude som kunne have andet bud :)
(kun seriøse svar tak)

på forhånd tak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-12-10 00:36

Jeg tror så bestemt ikke på, at dine brystben er så bløde at du kan bøje dem, for det ville tyde på temmelig alvorlig kalkmangel/vitaminmangel, der gjorde knoglen så porøs den kan bøjes og det er ikke realistisk og du ville have problemer med ben og arme også.

Men måske det der holder knoglerne sammen, altså sener, brusk, hinder o.s.v. er mere elastisk og eftergivende end hos de fleste, sådan lidt hypermobil-agtigt, men det er altså helt normalt, at "brystkassen kan man meget let få til at give sig både ved tryk fra siderne eller midt på".

Men hvis du virkelig mener du har et problem, så må du have fat i lægen igen og kræve, at blive undersøgt nærmere

Ellers m.h.t ernæring, så en sund og alsidig kost.
Altså ikke noget med at leve af f.eks. Mc D og Cola

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 22-12-10 00:58

jeg havde gået rundt med bløde knogler i flere år og fik en sludder for en sladder hos lægen. Så for ca 1½år siden gik jeg i gang med at søge på bløde knogler og fandt ud af, at det kan skyldes D-vitamin og calciummangel. Så jeg har i over 1 år taget calcium og D-vitamin og det har hjulpet. Forskerne siger, at sundhedsstyrelsens anbefaling af 10 mikrogram er helt i skoven(vi får ikke sol nok i danmark), og det tror jeg også. Blodprøver har vist at jeg ikke har for meget D-vitanin i kroppen, selv om jeg har taget 2x35 mikrogram. Du skal tage mindst 50 mikrogram D-vitamin. Calcium får jeg sammen med magnesium(der også er godt for kroppen) i et middel der hedder Dolomit. Jeg har ikke kunnet finde calcium alene. måske for calcium er svært at optage alene. jeg køber hos www.naturoghelse.dk da de virker billigst og sender samme dag eller dagen efter hvis bestilingen kommer sent på dagen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-12-10 01:01

Brystbenene skal være bevægelige i "hængsler" bagtil og hænge elastisk sammen foran. Ellers kan man ikke bevæge og udvide brystkassen for at trække vejret. Man bruger også mellemgulvet, men brystkassen er en vigtig del af vejrtrækningen.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 22-12-10 01:02

PS. før man begyndte at give babyer D-vitamin i dråber var der store problemer med bløde knogler(Engelsk syge)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-10 06:44

Jeg havde en kollega med den sygdom, det er et par år siden jeg har set ham sidst, da var han 61 år.

Han arbejdede fysisk uden problemer, men måtte dog til lægen med sit bryst et par gange om året, hvilket formentlig skyldtes at han røg 2-3 pakker om dagen og hostede derefter

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-12-10 06:49

Hvis man tager kalk som kosttilskud skal man huske også at få magnesium.

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 200 point
Dato : 22-12-10 13:23

http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Skelet_og_skeletmuskulatur/brystkasse
Citat
brystkasse, compages thoracis, de skeletdele, der indgår i begrænsningen af pattedyrenes brysthule. Hos mennesket er brystkassen sammensat af tolv brysthvirvler, vertebrae thoracales, der er ledforbundne med de tilhørende tolv par ribben, costae, samt af brystbenet, sternum.

Ribbenenes forreste ender består af brusk og er, bortset fra de to nederste, forbundne med brystbenet. Med alderen forkalker denne brusk, således at brystkassen bliver stivere og åndedrættet mindre dybt. Brystbenet består af tre dele forbundne med brusk, som tillader en vis bøjning under maksimal indånding; også denne bevægelighed aftager med alderen. Med til brystkassen hører ribbensmuskulaturen, som udfylder ribbensmellemrummene.

Armene er ophængt til brystkassen gennem skulderbæltet, og brystkassen tjener som udspring for muskler med virkning på overarmen samt for bugvægsmusklerne og adskillige af halsens muskler. Der er ret store individuelle forskelle i brystkassens form med den lange, smalle (leptosome) og den korte, brede (pykniske) som yderpunkter.

Godkendelse af svar
Fra : alexsh

Dato : 16-01-11 10:06

Tak for svaret nomore.