/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hasselnødbusk
Fra : kjalexandersen
Vist : 3955 gange
50 point
Dato : 21-12-10 16:13

Hej.
Har nogen kendskab til, hvordan jeg får hasselnødder til at spire , så de senere kan udplantes i haven ?? Til stor glæde for vore mange egern.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-12-10 16:28

Hej og ja da.
Du skærer nogle grene af og skærer dem i ca. 20 cm. længde ,putter dem i en potte med jord.
De skal sættes helt ude ved kanten af potten og så vil de spire.
Næste år har de fået rødder og du kan plante dem ud.
Hvis du bliver i tvivl om der er rødder trækker du ganske forsigtigt i greneg/kvisten og hvis der er modstand er der rødder.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-12-10 16:31

Hov.
Kom i tanke om at du også kan kroge dem.
Altså buk en gren ned i jorden og sæt en krog på der holder den på plads.
Så skyder den rødder.
Når rødderne er kommet klipper du simpelthen grenen over og du har en ny busk.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 60 point
Dato : 21-12-10 16:37
Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-12-10 16:57

De hasselnødder du køber i butikkerne , kommer normalt fra sydliger3e himmelstrøg og er fra sorter, som ikke egner sig for det danske klima.

Få nogle nødder fr en dansk, som har nogle. Vi har nøddebuske, som med tiden har givet afkom hos naboerne. det er nok meds skovmusene, som samler forråd hved at grave nødder ned forskellige steder. Katten tager såmusen og nødderne spirer næste år.

Vi får aldrig nødder mere . Egern tar dem inden de er ordentlig modne, Snudebillerne tager flest ,og resten ordner musene.

Kommentar
Fra : kjalexandersen

Dato : 21-12-10 16:58

Hej.
Tak for indlæget, men jeg har nok ikke forklaret spørgsmålet godt nok. Det drejer sig om opsamlede hasselnødder, som jeg ikke ved , hvordan jeg får til at spire.

Kommentar
Fra : kjalexandersen

Dato : 21-12-10 17:01

Hej. Der er tale om nødder opsamlet i Nordtyskland, tæt ved Hannover.

Godkendelse af svar
Fra : kjalexandersen

Dato : 21-12-10 17:08

Tak for svaret stilkene

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-12-10 17:08

Ja du kan så dem...altså lægge nøden i jord.
Hvis du er så heldi de spirer kan du være sikker på du ikke får det samme udbytte som normalt.
De giver sjældent noget ...desværre.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-12-10 17:11

Dette er udtaget fra mit tidligere link:
Citat
Formeringen foregår ved at så nødderne i kasser med sandblandet jord om efteråret. Sørg for at sikre kasserne mod mus. Kernerne vil som regel allerede spire om foråret, men enkelte kan godt ligge over i et år. De nye planter plantes ud i frøbede, hvor de skal stå i ca. tre år. De plantes derefter ud på det blivende sted. Og allerede efter ca. fire år kan du høste nødder af egen avl.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-12-10 17:14

Jeg be´r

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-12-10 17:19

Som du kan se her er spirede hasselnødder ikke sortsægte, dvs de, ligesom fx æbler fra kerner, ikke giver nødder der svarer til den du såede. Det kan du få med vegetativ formering, altså de metoder piaskov nævnte. Men derfor kan det da være sjovt at prøve, det kan jo være det bliver en hidtil ukendt supernød!

http://www.dr.dk/have/raad/planter/hassel.asp