/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvad er et godt køleskab?
Fra : Maksimus
Vist : 1841 gange
119 point
Dato : 20-12-10 23:56

Jeg aner intet om køleskabe udover at jeg ved at de køler

Hvis jeg skal have noget af det bedste på markedet, hvad skal jeg så gå efter?
Jeg snakker ikke om mærker, men mere om detaljer, der gør at man kan vurdere et køleskab som godt og et andet som knap så godt.

Altså jeg mener hvilke materialer er de bedste og hvilke køleelementer osv.

Nogen der har forstand på hårde hvidevarer der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-12-10 01:36

Det er meget svært at foretrække et bestemt mærke. Køleskabe laves i samme teknik af de fleste mærker og på de samme fabrikker.

Der findes enkelte i en anden teknik, men de fleste er med kompressor, hvad også er den bedste teknik, bortset fra at de ikke er helt lydløse.
Ellers se efter enegimærkningen, og foretræk et køleskab uden frostafdeling. Køb hellere fryser for sig selv.

Hvis du skal have dem kombineret, fordi du ikke har plads til andet, skal du absolut foretrække et , hvor frost og køl, har hver sin kompressor. Det er lidt dyrere i anskaffelse, men virker bedre, og er i de lange løb billigere.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-12-10 05:17

A++, laveste db, er det køl frys så 2 kompressor,(ville anbefale med kompressor), flest L.

electrolux kan anbefales

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-12-10 07:42
Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 119 point
Dato : 21-12-10 14:31

Den gang jeg kørte service på Gram køleskabe, i private hjem, var i overgangen fra at man selv skulle afrime til der kom automatisk afrimning.

Da man selv skulle afrime, gjorde folk som oftest deres køleskabe rene samtidig.

Da den automatiske afrimning kom på banen, var det ikke så ofte, at køleskabene blev gjort rene. Det fremgik tydeligt, når man skulle skifte fx dørforingen, som var fyldt med mug pletter, krummer og anden madvarer, så det var ikke særlig stor hygeiegne dengang som nu, med hensyn til rengøringen. Det har mange fabrikanter taget til sig, hvorfor man i dag kan købe skabemed en Antibakteriel belægning. Denne belægning må man ikke "skure på" på, blot vaske af.

Den gang brugte man mekaniske termostater, som virkede efter hensigten. I dag bruger man elektroniske termostater, som ikke altid virker alt for godt.

Vi har fx et stort Blomberg på 225 ltr. køl og 80 ltr. frys med én komp. som vi bruger på camping, og som står i forteltet. Der holder temp. rigtigt godt. Når der er 5 grader i køl, ligget den på konstant 20 grader i fryseren. Skabet har Antibakteriel belægning. Et skab jeg kan anbefale.

I vores køkken har vi et Bauknecht køleskab, på 350 ltr. Temp. svinger op og ned. Nogle gange nærmer vi os frysepunktet og andre gang er vi oppe på ca. 7 grader, så i gennemsnit har vi nok 4-5 greder. Dårligt fungerende til at holde en ensartet temp.

Vi har en Bosch skabsfryser på 225 ltr. med automatisk afrimning. Kører perfekt med temp.

Ellers vil jeg sige, at Mieles, Bosch og Siemens, nok er noget af det nærmeste du komme de bedste skabe, dog er der forskel på modellerne, men de tre mærker fås alle med Antibakteriel belægning og automatisk afrimning og i A++

Fx bruger vores "campingkøleskab" kun 0,48 watt i døgnet.

Du skal ikke forvente, at du får nogle af disse skabe særlig billigt. De ligger på mellem 5.000 kr. til 8.000 kr. men du får også hvad du betaler for.

Tag ud i butikkerne og kik på skab - fin dit skab, og se så priserne her:
http://www.whiteaway.com/koeleskabe/?PHPSESSID=10d0098cd3df2c6eba7d35059c24f28a

Du sparer en del kr. ved at handle der. fin service og hurtig levering.

Held og lykke med udfordringen!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-12-10 18:02

Jeg går efter indretningen. (altså udover at det skal være energisparende)

Jeg fik forkøbt mig en gang, da jeg købte et køleskab hvor kølepladen ikke var skjult inde bag i indmaden. Det betød, at jeg konstant havde noget som lige blev skubbet ind under kølepladen, så vandet ikke løb ned i renden, men blev opsamlet af en pålægspakke eller lign. med vand i køleskabet til følge.

Så du bør kigge på dit behov, i forhold til størrelse, og om du skal have et der er fritstående eller indbygget- så har du allerede sorteret en del. Omkring indretning så kig lige her:

http://www.koleskabinfo.dk/koleskabets-indretning/

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 21-12-10 21:54

Tusind tak for al jeres hjælp