/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Vidste I det om "Løse stænger" ?
Fra : Tonganeseren
Vist : 961 gange
300 point
Dato : 19-12-10 18:31

Det her er ikke optakten til en fræk føljeton, men handler om noget "pusseløjerligt" som overraskede mig.
Jeg nedlagde en seksender - som tabte stængerne efter skuddet. Nu har jeg læst følgende i pressen:
Da man lavede en julekalderfilm, skulle man bruge et par rensdyr. Derfor blev der importeret to rensdyr fra Finland, og optagelserne gik i gang. Men hvad skete der - midt i det hele? Rensdyrene blev stressede - og begge smed gevirerne.
BW skrev, at han kendte til fænomenet, men har I hørt om tilfælde i andre dele af hjortefamilien?
Man ved, at stress medfører løse tænder hos mennesker, men gælder det også hos andre dyr.?

Mvh.
Tonganeseren
MULTI-X Gruppen

Så er det snart jul igen. og det er pissekoldt oppe ved nordkysten.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-12-10 21:24

Citat
og det er pissekoldt oppe ved nordkysten

Også her på sydhavs øerne ... lige nu kl. 21.36 er det - 18 grader.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 20-12-10 09:13

Hej Tonganeser

Bukkene smider som regler stængerne i Nov/ Dec og den oplevelse jeg havde var omkring 1. december, så de var på vej til at blive afstødt, derfor faldt de af, da den tumlede rundt i pilekrattet og til sidst endte med hoved først i en tue.

Kronvildt og de større hjorte smider i Febuar/Marts, så jeg tvilver på at, man ret tit kan komme ud for lignende hændelser, som sker med bukkene,

Har aldrig hørt, at de smider hovedprydelsen på grund af skræk lige som firbenet gør for at snyde fjende, det var egentlig en god ide, så kunne jægeren bar snuppe stængerne og lade hjorten løbe.

Mvbh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-12-10 11:24

Citat
Har aldrig hørt, at de smider hovedprydelsen på grund af skræk lige som firbenet gør for at snyde fjende, det var egentlig en god ide, så kunne jægeren bar snuppe stængerne og lade hjorten løbe.

Her rammer du klokkeklart hovedet på sømmet.
De fleste, nu siger jeg ikke alle, men de fleste bukkejægere er jo trofæjægere.
Såeee, hvis videnskaben kunne genmodificerer bukken til at smide trofæet hvergang en trofæjæger sigtede på den, kunne vi andre kødjægere "nøjes" med at jage kødet - netop for det gode kød skyld.

Jaaaa.....bare en strøtanke her ved juletide.

HH.
Qimussusaq

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 20-12-10 15:09

"Løse stænger" ?

Troede lige det var det naboen tog sig af med konerne, når jagttosserne var ude og sidde på lur -

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 20-12-10 15:14

Det jeg går mest op i, er faktisk også kødkvaliteten og gerne et par gode " baller". Det er på sin hvis ganske skørt, at skyde en velvoksen brunsthjort, hvor kødet næsten ikke kan spises, så kom med en kalv istedet.
En af mine mest spændende jagter, var faktisk på et smaldyr.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-12-10 16:08

Citat
Troede lige det var det naboen tog sig af med konerne, når jagttosserne var ude og sidde på lur -
Det er det da osse.!
Har du aldrig hørt om nabohjælp.?

NU til noget helt andet......

Det var godt, du ikke gjorde alvor af denne trussel;
Citat
Jeg gider ihvert tilfælde ikke være her mere, så jeg giver lige mine point væk inden jeg sletter min profil!
fordi, så havde din nysgerrighed stadig været stor.

HH.
Immaqa

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 300 point
Dato : 20-12-10 18:39

Det med rensdyrene har jeg ikke hørt om, men har før hørt men aldrig selv set det hos f.eks. råvildt.
Jeg hælder faktisk også mest til betterwissers klare ønske om kød i stedet for trofæ - hvis man nogensinde har smagt kød fra en "brunsthjort", er man færdig med at spise vildt for en periode - fy for fanden for en grim smag og ligeledes lugt i køkkenet !!

"Man ved, at stress medfører løse tænder hos mennesker," - gad vide om Balledoof har været meget stresset, siden han måtte helt om på den anden siden jordkloden for at få sine "dænder" - hvad i alverden skulle narren have fået stress af ? Ikke at lave noget ?? Eller har han badet meget i Vejle Fjord ?? Iført sin blå flyverdragt ??

Øjenvidnet4
MULTI-X
Himmelpind

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-12-10 00:52

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-12-10 07:53

Mange tak til Tonganeseren for POINGS

Du og din familie ønskes en rigtig glædelig jul - tak for mange gode grin, fortsæt endelig !!!