/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvrornår udekat?
Fra : sigfrid
Vist : 1708 gange
300 point
Dato : 19-12-10 15:34

Hej kandu folk,jeg søger meninger om hvornår man sende en kat ud i det pulviserende liv som udekat.Vi har en 5 månedes kat der er steriliseret, vi har tænkt på at prøve efter nytårsaften eller er det bedre til foråret?Hun har været ude i haven i sele næsten hver dag.
På forhen tak Sigfrid

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-12-10 15:35

Hejsa.
Vi har haft utallige katte da vi boede på landet.
De er blevet lukket ud når de var omkring 3 md.
Så kom du bare igang...de holder sig i haven i starten så du skal ikke være nervøs.

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 19-12-10 16:36

Det kommer meget an på hvor du bor. Landet og byen er to vidt forskellige ting.
Jeg ville personligt vente til foråret, det gjorde vi selv med vores to katte som i april måned var 7 mdr. gamle. Kunne aldrig drømme om at lukke dem ud på egen hånd uden selv at kunne være til stede de første dage. Det er nok lidt svært på denne årstid

Kommentar
Fra : wamami

Dato : 19-12-10 16:36

Vi har altid lukket katte ud når de var vaccineret og neutraliseret. Om vinteren når der er så meget sne som nu, har vi dog ladet dem blive inde når vejret er har været værst.
VH

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 300 point
Dato : 19-12-10 17:40

Før du begynder at tænke på at lukke den ud, så sørg for at den kan komme ind igen.

Ikke alle katte ved hvad en kattelem er, de skal have erfaring med den.
Og har den ikke en lem at komme ind af, så lad være med at lukke den ud om vinteren.

Selv har jeg lukket mine ud, når der er masser af gemmesteder = løv på træ og buske,
og altid sent på aftenen, hvor der ikke er for meget støj der kan genere katten
og altid med et vindue åbent, så den altid kan hoppe ind.
Selv om den er tam og har været ude før, kan den nemt blive skræmt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-12-10 18:28

Alle katte kan da finde ud af at være ude. Men i dette kolde vejr, så er de ikke så begejstret for at komme ud.
Men når du har fri, går du ud i haven med katten, du behøver ikke sele.
Så er du ude lidt sammen med den. Så går du ind og lukker døren.
Så holder du øje med hvornår den står ved døren , så du kan lukke den ind igen.

Bare is i maven, den løber ikke langt væk. Når du kalder på den, evt. ved at rasle med lidt foder i en skål, kommer den flyvende.

Hvis du en dag ikke lige kan få den ind, fordi den er optaget af noget andet- så lad et skur eller eks. drivhuset have en lille plads, hvor den kan lægge sig til du er på banen igen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-12-10 18:33

Vores kat /killing var omkring de 5 mdr. dvs 14 dage efter vi havde fået den, hvor den var ude i haven og den går aldrig langt væk. Men vi var da ude, og holdt øje med den, især fordi det var sommer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-10 02:41

Hvorfor ikke indhegne haven i stedet for at udsætte katten for en masse farer.

Medmindre man bor ude på Lars tyndskids mark, bør katte ikke rende frit og genere naboerne, noget der i sidste ende kan gå ud over katten.
og ligeledes er det farligt for kattene med trafikken, syge mennesker der mishandler dyrene o.s.v.

I øvrigt har andre lov til at sige de ikke vil have din kat rendende og derfor få den indfanget og fjernet (aflivet)

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-12-10 09:34

Citat
I øvrigt har andre lov til at sige de ikke vil have din kat rendende og derfor få den indfanget og fjernet (aflivet)

Flinke naboér

Kunne man ikke ønske det samme om mennesker der kommer rendende uanmeldt.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 21-12-10 05:12

Tak for svaret nomore.
Og alle i andre,god jul hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Namilla

Dato : 27-01-11 17:43

Jeg har selv en killing som skal være ude/inde-kat, men først til foråret. Så længe det er så koldt, som det er nu, ville hun fryse ihjel, hvis hun ikke kunne finde hjem.
Den anden kat jeg har, blev introduceret til verden udenfor i sensommeren, nogle dage hvor jeg alligevel var i haven. Det var sjovt at se at han løb først ud af haven på den ene side, og kom tilbage, og så til den anden side og kom tilbage. Man kan desværre ikke bare gå ud fra, at kattene kan finde tilbage når de bliver lukket ud første gang, så derfor er det bedst at vente til vejret er bedre.
Derudover bør du, for kattens skyld, udstyre den med halsbånd med adresse og telefonnummer, så den kan komme tilbage til dig, hvis den opsøger mennesker.