/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fyr træ
Fra : kpm10
Vist : 2021 gange
100 point
Dato : 12-05-03 09:49

Hej

Jeg har købt en trappe hvor at trinene er lavet af fyr træ.

Men det er jo noget skrøbeligt, så hvad kan jeg behandle det med uden at det skifter alt for meget farve og trinene heller ikke bliver glatte?

håber i kan hjælpe!

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 12-05-03 09:54

Du kan eventuelt ludbehandle den, eller give den en god omgang med brun sæbe eller sæebesponer

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 12-05-03 10:12

lud og olie...så kan du hælde rødvin på dem uden at det kan ses! Lige til at tørre af! Styrker samtidig træet. Olien er "usynlig", så de fortsat bare er fyrretræsfarvede.
Mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 12-05-03 10:22

Hej..har lige kopieret lidt til dig fra nedenstående link!
mvh, Christina
Ps..i silvan eller bauhaus spørger du efter lud og olie, så kommer de med det helt rigtige!

7) Hvordan skal jeg behandle mit ubehandlede gulv?
Vi anbefaler en lud- og oliebehandling. Når gulvet er lagt, fjernes alle spor efter håndværkeren med sæbevand og, eventuelt, et finkornet sandpapir. Fordel luden i et jævnt lag med en børste eller en svamp. Tag 3-4 brædder ad gangen
og fortsæt i bræddernes længde-
retning. Rør godt rundt i luden, så
den blandes rigtigt. Lad luden tørre i
ca. 12 timer. Overskud af kalk, som lægger sig som en støvhinde på
gulvet, tørres af med en fugtig klud,
eller støvsuges.

Herefter er det tid for oliebehandlingen. Der findes to oliekategorier: Med eller uden opløsningsmiddel. Hvis man bruger en olie uden opløsningsmiddel,
skal gulvet stryges en gang. Vælger man en olie med opløsningsmiddel, skal gulvet stryges to gange.
Uanset olietype er det lettest at stryge olien ud med en klud. Det er vigtigt, at man stryger olien ud så tyndt som muligt. Bruger man for meget, er der risiko for, at olien ikke tørrer, og at overfladen i stedet for bliver klæbrig, da olie ofte hærder meget hurtigt og får ”skind”. NB! Klude, som er gennemblødte med olie kan selvantænde!

Stryg olien på 3-5 gulvplanker ad gangen. Arbejd over hele længden. Lad det tørre over natten, når hele gulvet er behandlet. Hvis olien indeholder opløsningsmiddel, skal gulvet stryges en gang til på samme måde.

Når gulvet er blevet behandlet med
lud og olie, vedligeholdes og bevares
den fede overflade med sæbe. Lad
olien hærde en uge, inden gulvet
vaskes med en fed sæbeblanding
(2,5 liter sæbe til 10 liter koldt vand). Tag 3-4 brædder ad gangen, og brug en passende stiv børste med skaft. Det skåner både arme og knæ. Tør efter med det samme i bræddernes længderetning med en opvredet gulvklud. Dette gentages 2-3 gange, indtil gulvet er mættet med sæbe. Lad gulvet tørre mellem gangene.

Dette gentages 1-2 gange/år for at bevare gulvets overflade. I øvrigt skurer man bare gulvet, når det bliver snavset.

8) Kan man bruge almindelig grøn sæbe til vedligeholdelse?
Almindelige sæber er tit for magre i sammensætningen til at kunne bevare den fede overflade på gulvet, som beskytter træet mod at snavs kan trænge ind. Derfor bør man bruge en sæbe, som er tilpasset til trægulve.

9) Hvad gør jeg for at få gulvet til at se ud som et rigtigt gammeldags skuret gulv?
Behandle gulvet med lud, og derefter skal man bare skure med sæbe. Det tager ca. et år, inden du får en rigtig fin
overflade.

10) Jeg ønsker, at mit gulv skal blive lysere. Hvad skal jeg gøre?
Skift mellem den almindelige sæbe og en hvidpigmenteret sæbe, når du skurer i vedligeholdelsesøjemed.

http://www.siljan.com/Golv/Faq/faq_dk.htm

Behandling af Sekel gulve med lud og olie
[PDF/Adobe Acrobat]
Behandling af Sekel gulve med lud og olie Dinesen lud er specielt velegnet til behandling af gulve i laplandsk fyrretræ eller douglas Dinesen lud er en mild lud, der giver gulvet et lyst udseende.
www.sekel.dk/pdf/Lud.olie.pdf

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 12-05-03 10:40

Og endnu et link/kopi:

Ludbehandling

DEr findes flere forskellige måder hvorpå man kan ludbehandle sit indvendige træværk, her vil vi gennemgå behandling med drypfri lud, lud og olie behandling og sidst behandling med trippellud
Generelt kan man ludbehandle på følgende nyt, nyslebet eller afbleget træværk.
Man skal være opmærksom på at man anvender den rigtige lud, dvs. at man anvender en lud der er tilpasset den type træ man ønsker at behandle, bruger man en forkert type vil træet blive farvet brunt/sort. Er man i tvivl kan man lave en lille prøve et sted hvor en fejl ikke vil være synlig.

Drypfri lud
Sådan gør du: Træværket skal være rent, tørt og fedtfrit.
Omryst dunken før og under brug.
Påfør luden i et jævnt lag i træets længderetning med pensel eller lignende. På stærkt befærdede områder anbefales 2 strøg.
Pensler rengøres i vand.
Efterbehandling: Ludbehandlet træ kan efterbehandles med BIO*SAFE Fyrretræssæbe for at opnå et gyldent udseende, eller BIO*SAFE Ludsæbe for et hvidere udseende.

Lud og olie behandling
Sådan gør du: Træværket skal være rent, tørt og fedtfrit.
Omryst dunken før og under brug.
Påfør luden i et jævnt lag i træets længderetning med pensel eller lignende. På stærkt befærdede områder anbefales 2 strøg.
Lad luden tørre. Når luden er tør efterbehandles med BIO*SAFE Trægulvolie terpentin eller vandbaseret, ønsker man et hvidere udseende, kan man bruge en hvidpigmenteret olie.
Olien skal ligge i små pytter på gulvet (24 timer efter påføåring), før man efterpolerer med en bomuldsklud (husk at brænde kluden efter endt polering, idet der er risiko for selvantænding).
Pensler rengøres i vand. (hvis der er anvendt terpentinbaseret olie, renses naturligvis i terpentin).
Efterbehandling: Ludbehandlet træ kan efterbehandles med BIO*SAFE Fyrretræssæbe for at opnå et gyldent udseende, eller BIO*SAFE Ludsæbe for et hvidere udseende.

Trippellud behandling
Fordelen ved at bruge trippellud er at man tager 3 behandlinger i én og dermed sparer en hel del tid.
Sådan gør du: Træværket skal være rent, tørt og fedtfrit.
Omryst dunken før og under brug.
Påfør luden i et jævnt lag i træets længderetning med pensel eller lignende. På stærkt befærdede områder anbefales 2 strøg.
Efter en til to timers tørring efterpoleres med en bomuldsklud.
Efter bare tre timer kan du gå i hjemmesko eller strømper på gulvet. Det anbefales dog at man den første uge lægger noget pap eller lignende ud på gulvet for at lade luden trænge rigtigt ind.
http://www.farve-laden.dk/info-sider/tips/lud.html