/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvorfor det korte JUL
Fra : svendgiversen
Vist : 977 gange
44 point
Dato : 18-12-10 10:21

Hvorfor siger vi egentlig Jul?

Det har jo hverken noget med det lille Jesus barn der blev født,
Kristus som det engelske Cristmas
eller den nat hvor han blev født, som det tyske Weinachten.

Det er jo heller ikke af sydeuropæiske/latinsk oprindelse, Noel på fransk.

Men her i Norden overtog Julen jo den gamle hedenske Lyset vender Tilbage fest,
kan ordet Jul føres så langt tilbage??

Vikingerne var jo kendt for små korte ord i modsætning til eksempelvis Normannerne i England

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-10 10:25

Citat
Hvorfor siger vi egentlig Jul?

Fordi "vi" elsker festdage

Og det ville da lyde fjollet at kalde det....

HVID FORBRUGSFEST FOR LÅNTE PENGE....

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 54 point
Dato : 18-12-10 10:30

Ordets oprindelse er iflg. Wiki ukendt, når man ser bort fra selve ordlyden:
Citat
.. gik under navnet jól (oldnordisk), yule (engelsk) og joulu (finsk).

http://da.wikipedia.org/wiki/Jul

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 18-12-10 10:34

Det nordiske ord jul kendes også som låneord i finsk juhla 'fest' og joulu 'jul'. Ligesom vestnordisk jól er de flertalsord og dermed vidnesbyrd om, at man i Norden i førkristen tid havde en festperiode, som blev kaldt jul. I midten af 900-t. skal den norske kong Håkon 1. Adalsteinsfostre have besluttet, at julen for fremtiden skulle begynde på samme tid, som de kristne fejrede Jesu fødsel; tidligere var den begyndt midvinternatten, mellem 13. og 14. januar. Den katolske kirke søgte forgæves at erstatte ordet jul med kristmesse, der celebreres som midnatsmesse. Kun i de angelsaksiske lande sejrede Christmas over Yule, og det skete først i 1200-t.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 18-12-10 10:37

Citat
kan ordet Jul føres så langt tilbage??

Det kan det åbenbart.....

jul = fest

Den katolske kirke søgte forgæves at erstatte ordet jul med kristmesse, der celebreres som midnatsmesse. Kun i de angelsaksiske lande sejrede Christmas over Yule, og det skete først i 1200-t.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-10 10:43

Tak alle tre, molokyle var først med et fornuftigt svar,
da det må være af almen interesse i denne tid, lader jeg det stå lidt endnu...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-12-10 10:44

Fra biblioteksvagten

Citat
"I sin oprindelse har ordet og begrebet jul ikke noget med kristendommen at gøre. Ordet er rent hedensk, og det betyder "festerne" - ikke festen, men netop flere fester.

http://www.biblioteksvagten.dk/svar.asp?qaid=14714

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-12-10 10:48

Citat
Jul kommer fra det gammelnordiske ord jól, som betyder fest eller højtid. Andre staver det Yule.

Solhverv
Når det er midvinter-solhverv, stopper solen for en stund sin gang over himmelbuen, og der fejres jul, inden årets hjul igen drejer - denne gang mod forårets lys og varme.

http://www.kristendom.dk/artikel/268146:Indfoering--Hvorfra-kommer-navnet-jul

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-10 11:00

Også tak til dig ans for to meget gode links,

altså ikke helt forkert jeg gættede på det gamle nordiske,
men finsk det havde jeg slet ikke i tankerne,
de tilhører jo en hel anden sprog gruppe,
den samme som i Ungarn, vist oprindelig øst for Volga...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-12-10 11:39

J.esus U.nder L.edestjernen

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 18-12-10 12:15

Det er opfundet af dovne julekort skrivere i Danmark, der ikke har lyst til at skrive, f.eks:
"Merry Christmas"

Men hellere vil skive "Go´Jul" på deres korte julekort ...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-10 13:35

Tak for svaret molokyle.