/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
selvlavet marcipan
Fra : Dieter
Vist : 1886 gange
200 point
Dato : 17-12-10 14:33

Jeg pønser på at lave ovenstående.
Kan man erstatte rosenvand med noget andet.
Hvis ja, med hvad ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-12-10 14:41

Der er mange opskrifter på hjemmelavet marcipan.

jeg kan slet ikke se rosenvand er nødvendigt. Een enkelt nævner det alene hvis man synes marcipanen er blevet for hård.

Prøv selv at google hjemmelavet marcipan, der er mange muligheder.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-12-10 14:43
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-12-10 14:44
Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 17-12-10 14:44

Jeg HAR googlet til bevistløshed. Men næsten alle opskrifter (ogdså de tyske) nævner rosenvand. Men det er vist svær at få fat på !

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-12-10 14:45

næh, nej du kan købe det i matas, så vidt jeg har læst mig til. Men behøver du det overhovedet ?

Se de link jeg har sendt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-12-10 14:49

Se her: Det er det eneste sted, jeg har læst mig frem til at der skal bruges rosenvand

Citat
HJEMMELAVET MARCIPAN 50 %
Det er ikke så svært at lave sin egen marcipan, hvis man har lyst og tid til det. Smut 1 kg mandler, læg dem på bagepapir i ovnen og rist dem let gylden. Det er nemmere at blende, hvis mandlerne er ristet og smagen forstærkes. Mandlerne kan blendes i en Moulinex blender, som er velegnet til det eller i en anden blender, som er i huset. Prøv at blende dem så fin som mulige. Hæld mandlerne i en stor skål og tilsæt 500g fineste glasursukker eller sigtet florsukker.
Glukose gør marcipanen mere holdbar. Smelt ca. 60-80g og hæld i mandelmassen. Rosenvand (Matas) anvendes, hvis man mener, at marcipanen er for hård.
Ælt marcipanen til en tilpas konsistens og lav en rulle, som lægges i lufttæt beholder.
Den hjemmelavede marcipan har ikke en særlig lang holdbarhed, derfor skal den opbevares i køleskabet og anvendes snarest.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 17-12-10 14:53

Til smuller 54
Jeg har bare bemærket at de fleste opskrifter skriver om rosenvand. Jeg kender ikke dens egenskaber. Så er da bare noget usikker.

Men jeg tror nu, jeg prøver at undvære det. Så må jeg se om der kommer noget ordentligt ud af det.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 210 point
Dato : 17-12-10 14:55

OK, nu har jeg knækket nødden
læste lidt hist og her

Rosenvand bruges istedet for æggehvider, for at den ikke bliver for tør.

Men idag kan man jo sagtens købe pasteuriseret æggehvider og så er det jo ikke noget problem

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 17-12-10 14:58

Det var sk.... godt. Så blev man så meget klogere.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 17-12-10 14:58

Tak for svaret smuller54.