/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad mener i ??
Fra : piaskov
Vist : 2239 gange
25 point
Dato : 15-12-10 20:54

Hej alle.
Vi har datteren hjemme på besøg og følgende diskussion kom frem .

Hvad siger i ?
Hvis man har godt 100 kr. Har man så lidt over eller lidt under 100 kr.
Jeg ved jo godt hvad jeg holder på men hvad siger i ????????????

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 15-12-10 20:56

Hvis man har godt 100 kr = så har man over 100 kr

Hvis man har knap 100 kr = så har man under 100 kr

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 15-12-10 20:58

godt 100- kr er lidt over, efter min mening
altså eks. 101- kr

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-10 21:02

Ja - selvfølgelig har man OVER....

Det danske sprog er forunderligt....

Man kan ÅBNE en dør
Man kan LUKKE en dør

Det kan oversættes til alle sprog..... men prøv lige

Man kan LUKKE en dør OP

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-12-10 21:18

Citat
Hvis man har godt 100 kr.

Der mangler lidt, ja altså ikke penge men ord.
Det hedder egentligt "godt og vel"

Så man kan jo sige at der "knap og nap" var ord nok

Accepteret svar
Fra : malmin

Modtaget 35 point
Dato : 15-12-10 21:33

Den lidt "ældre" generation - som os bruger ord og ordets betydning på en anden måde end de unge gør.

Jeg vil også helt klart mene at man har mere end 100kr. hvis man har godt 100kr. Men jeg har hørt at de unge siger at godt 100kr = under 100kr.

Der er også andre eks. på unges brug af sproget, som betyder det modsatte af det vi mener.

Bjørnetjeneste: Jeg har lært at det betyder at man giver en hjælp der gør mere skade end gavn. Men i de unges sprogbrug betyder det en stor tjeneste.

Banemand: En drabsmand, eller en der har ødelagt noget for en anden. Men de unge mener at det er en der baner vejen frem.

Underligt som sproget ændre sig. Hilsen malmin

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-12-10 21:48

http://sproget.dk/nyheder/eldre-numre-af-nyt-fra-sprognevnet-nu-pa-nettet

http://dsn.dk/nyt/nyt-fra-sprognaevnet/2006-4.pdf er hentet følgende tekst:

Citat
Og for halvdelen af befolkningen har godt 100 kr. den
traditionelle betydning ’lidt over 100 kr.’, mens det for den anden halvdel betyder ’lidt
under 100 kr.’ Den nye betydning kan være opstået under indflydelse af udtrykket så godt
som, der jo netop betyder 'næsten' eller 'lidt under'.
- Sådan er der så meget

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-12-10 21:52

Så er jeg på ældreholdet for jeg mener at hvis man har godt 100 kr, så har man kun 99 eller derunder.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-12-10 21:56

Citat
Så er jeg på ældreholdet for jeg mener at hvis man har godt 100 kr, så har man kun 99 eller derunder.
- Nej Granner, det er den nyere betydning - så du er yngre end Piaskov (der kan man bare se - er du hendes datter?)

Citat
Og hvor meget er godt 100 kr.? Svarene afhænger helt af hvem man
spørger, og hvis man spørger mange nok, vil man opdage at der eksisterer to betydninger
som er meget forskellige: en traditionel der især findes hos ældre sprogbrugere, og en
nyere som især findes hos yngre.

Også hentet fra http://dsn.dk/nyt/nyt-fra-sprognaevnet/2006-4.pdf

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-10 22:18

Hvis "godt 100" betyder UNDER....

Hvad betyder så "knap 100" for de samme mennesker

Nå - de mener nok "knap" er noget man syr i/på tøjet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-10 22:41

Jeg betragter det som under, men tæt på 99%.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-10 23:01

Citat
Underligt som sproget ændre sig

Ikke spor underligt, men sørgeligt, og uundgåeligt sådan som skolesystemet har forvandlet sig til en farce gennem de senere år.

Jeg mener, når mange unge/yngre mennesker knapt nok kan stave deres eget navn, hvordan pokker skal man så forvente, at de kan forstå den rette betydning af helt almindelige vendinger og talemåder...og i øvrigt, apropos "knapt nok stave deres eget navn"..så betyder det jo noget som de ikke er i stand til. På samme måde som "knap 100 kroner" er mindre end 100 kroner, altså noget som ikke er komplet/fuldtalligt/færdiggjort.

Det hedder nemlig ikke at de "godt kan stave deres eget navn" når de ikke er i stand til det.
Og derfor er "godt 100 kroner" heller ikke mindre end 100 kroner.

Og dem der ikke kan forstå det, de burde have deres skolepenge tilbage.

Citat
Bjørnetjeneste: Jeg har lært at det betyder at man giver en hjælp der gør mere skade end gavn. Men i de unges sprogbrug betyder det en stor tjeneste.

Banemand: En drabsmand, eller en der har ødelagt noget for en anden. Men de unge mener at det er en der baner vejen frem.

Så kan det være derfor så mange tror de gør det rigtige, når de får at vide de gør deres børn en bjørnetjeneste ved altid at lade dem få sin vilje ...næ, en bjørnetjeneste er at gøre noget , hvor det var bedre man havde ladet være..

Og en banemand, tjae, det kan jo både være en drabsmand eller en DSB-ansat

Men alligevel er banemanden ikke en der baner vejen, øøhh ja, det vil sige lige undtagen hvis det ER en DSB-ansat....men det gør derimod en foregangsmand

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-12-10 09:43

Bare kom hjem til os, vi er uenige. Jeg mener under 100 og manden mener over 100. Men han er selvfølgelig også godt 100.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-10 09:47

Samme problem med klokken:

Klokken er godt 12 = Klokken er over 12

Klokken er godt og vel 12 = Klokken er knap 12

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-10 09:56

For lige at uddybe betydningen af 'Bjørnetjeneste'. Det kommer jo af annekdoten, hvor en bjørn vil hjælpe sin Herre:

Manden ligger og sover, da en flue sætter sig på hans næse. For at gøre ham den tjeneste, at befri ham for den forstyrrende flue ...slår bjørnen fluen ihjel med et ordentligt dask, hvorved manden afgår ved døden.

...men han blev da i det mindste ikke vækket af fluen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 16-12-10 10:35

Vi har flere gange talt om begreberne "bjørneknus" som er noget positivt? Og "bjørnetjeneste" som jo er mere negativt ladet
Mange unge mennesker bruger begrebet "bjørnetjeneste" som om det blot er en STOR tjeneste, og det er skisme lidt forvirrende, når vi sådan kan tale forbi hinanden
Det giver anledning til mange sjove diskussioner om, hvad der er rigtigt og forkert
Ligesom ordet "forfordele" - puha, det bliver også brugt i flæng!

kommunikation er en vanskelig ting - blot se her på Kandu

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-12-10 11:45

Jeg er selv af den opfattelse, at "godt 100 kr" er lige under...

"Godt" i betydningen "Godt og vel" - som i min optik er det samme som "lige knapt"

Så hvis man skal tro på nedenstående, så hører jeg (stadig) til den yngre generation

http://sproget.dk/svarbase/SV00001071

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-10 14:40

pifoc -> Folk forveksler begreberne; Bamse & Bjørn. Det hedder et BAMSEKNUS !!!
..men at ha' en ordentlig BJØRN på ..ka' da vist kun forbindes med no'et sjov
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-10 14:51

Altså:

En BAMSE er stor, godmodig, følsom, venlig, varm og rar.

En BØRN er stor, stærk, uberegnelig og farlig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-10 14:56

Ordsprog? :
Hellere et dyt i bamsen end bli' taget med en bjørn på.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-12-10 15:27

Godt og vel....det betyder mere end

Citat
Klokken er godt 12 = Klokken er over 12

Klokken er godt og vel 12 = Klokken er knap 12

Fordi:

Klokken er godt 12 = Klokken er over 12
Klokken er godt og vel 12 =Klokken er over 12
Klokken er 12 sådan godt og vel = Klokken er over 12

Klokken er knap 12 = klokken er ikke 12 endnu
Kloppen er knap og nap 12 = klokken er ikke 12 endnu
Klokken er 12 sådan knap og nap = klokken er ikke 12 endnu
Klokkken er 12 sådan knapt nok = klokken er ikke 12 endnu

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-12-10 15:28

Citat
Kloppen er knap og nap 12 = klokken er ikke 12 endnu

Det var en tastefejl med "KloPPen"

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 16-12-10 18:45

altså molo: jeg har aldrig hørt om bamseknus - kun bjørneknus

http://www.bt.dk/nyheder/bjoerneknus-og-kram-til-frederik-co

Jeg mener ikke det hedder bamseknus

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 16-12-10 18:48

Tak for svaret malmin.
Du har helt ret ...efter en samtale med en lektor i dansk som siger det samme får du point.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-10 23:42

dova -> Netop. Det var kun for at gøre forvirringen total, jeg nævnte 'klokkeeksemplet'

Angivelsen at et tidspunkt lidt i tolv er det tidligere nævnte: "Så godt som..." hvilket også nævnes i sprognævnets analyse:
Citat
..udtrykket så godt som, der jo netop betyder 'næsten' eller 'lidt under'.

Altså:

Klokken er godt 12 = Klokken er over 12.
Klokken er så godt som 12 = Klokken er endnu ikke 12.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-10 23:50

pifo -> Det var sært, for du kan sende et hér:

http://www.123kort.dk/send_postkort.html?id=67

Udtrykket findes endda på på wiki:

http://en.wiktionary.org/wiki/bamseknus

Hvoraf det ses; at der tænkes på en 'Teddy bjørn', når ordet 'bamse' benyttes.
Det er jo også et krammedyr.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-10 23:54

Ps. På engelsk har 'bear hug' dog 3 forskellige betydninger, både rart og mindre rart:

http://en.wiktionary.org/wiki/bear_hug

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-12-10 11:51

Jubii, jeg hører stadig til de yngre

Hvis jeg siger "godt 12" mener jeg lidt i 12.

Sproget udvikler sig ikke, vi mennesker ødelægger det - især med den dårlige undervisning i Folkeskolen. Det er nemmere at indrette sproget efter en selv end at bevare det. Folk har for travlt til at bekymre sig om "bagateller"

Å så siger de i radioen, at de unge savner værdier....