/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Mobilt bredbånd Net 1
Fra : alka
Vist : 1387 gange
300 point
Dato : 15-12-10 16:50

Er der nogen på KanDu der er abonnent på:

http://www.net-1.dk/privat/bredband.aspx

Jeg vil høre dem som har erfaring, om det virker - også ude på Lars Tyndskids Mark?

Ideen er nemlig, at vi så kan ta' bredbånd hjemme og taget det med på camping i sommerhalvåret.

Har lige prøvet med Skyline, som er komplet uanvendeligt!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-12-10 17:39

Kender dem ikke, men udfra deres dækningsgrad ser det ud til at det meste er til Norge og Sverige.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-12-10 18:57

Jeg kender dem heller ikke.

Men i betragtning af, at deres hjemmeside virker meget dårligt, når man snakker om dækningskort har jeg ikke tiltro til dem.
I første omgang søgte jeg dækning via forsiden, her kan man kun indtaste postnummer - i dette tilfælde 4060. De svarede, at der var 100 % dækning hvilket jeg tvivler meget på.

Så prøvede jeg via deres dæknings fane - og efter utrolig lang tid, kunne jeg endelig vælge område.
Der var en stor del huller i dækningskortet, og det var ligegyldigt om jeg valgte dækning om 2 måneder. Yderligere bemærkede jeg, at standard kun var udendørs dækning. Valgte jeg derimod idendørs forsvandt næsten alle dækningsmuligheder. Det samme skete, hvis jeg valgte mobil telf.

Så ud fra disse oplysninger, kunne jeg ikke drømme om at benytte selskabet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-10 19:16

De kører på 450 MHz bånd.... (det gamle NMT-system)

Det var det de første mobiler kørte på i 70-80erne -

Så jo - det rækker lidt længere, og der er sikkert masser af master endnu, meeeeeennnn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-10 19:28

Citat
2,6 mio. kr. for frekvenser på auktion
06. dec. 2010 15.55 Bornholm
2,6 mio. kr. blev prisen, da IT- og Telestyrelsen udbød frekvenser i 450-470 MHz-frekvensbåndet til salg på en auktion i dag.

Frekvenserne omfatter hele Bornholm og store dele af det øvrige land.

De kan bruges til mobile og faste digitale radiosystemer, og til trådløst bredbånd med begrænset kapacitet. Hastigheden er ikke så høj, fordi frekvensmængderne er begrænsede.

Bruun Rasmussens Auktioner i København stod for salget, og kampen om frekvenserne stod mellem to firmaer, som på forhånd var godkendt, nemlig ICE Danmark ApS og Nordisk Mobiltelefon Internationel AB.

Hvem der vandt fremgår ikke umiddelbart af auktionen.

Det ved vi så nu

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-12-10 20:49

Hvis jeg skulle vælge et mobilt bredbånd til brug, både ude og hjemme i Danmark; så ville jeg se lidt nærmere på de fire mobilselskaber der er med eget netværk.
Her er TDC det bedste valg, efterfulgt at Telenor. Telia og "3" har alt for dårlig landsdækning, så hold dig til de to førstnævnte.
Du behøver ikke at vælge netop disse to, men kan holde dig til nogle af de mindre selskaber der benytter deres netværk. Hermed sikre du dig den mestoptimale dækning, uanset hvor du er i Danmark. Men husk der er INGEN af disse selskaber der dækker 100%
Den indendørs dækning, vil altid være mindre end hvis du sidder ude og surfer. (Sikkert ikke aktuelt i øjeblikket).
Så gå efter den bedste dækning, og find så en udbyder der bruger det valgte netværk.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 300 point
Dato : 15-12-10 20:53

Teknologien
Net 1 har opbygget et landsdækkende CDMA netværk i Danmark, Sverige og Norge på en 450 MHzfrekvens. Fordelen ved et CDMA netværk frem for GSM og UMTS netværk er, at det har en længere rækkevidde. GSM og UMTS netværk bruger en 900 MHz, 1800 MHz og 2100 MHz frekvens, som ikke rækker nær så langt, som en 450 MHz frekvens. Dette betyder, at Net 1 kan tilbyde dækning på steder som er svært tilgængelige, i kuperet terræn, i yderområder og på vandet, hvilket de store operatører har svært ved.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-12-10 07:20

Mit problem er, at jeg med mobilt bredbånd ikke har dækning hjemme, da vi bor (sammen med andre naboer) i et "radiodødt område", hvor mobiltlf. virker en gang imellem.
Den nemme løsning er derfor et mobilt bredbånd på camping og fastnet hjemme - alt kan købes for penge, men det er ikke alt jeg vil give så mange penge for!

Da jeg hverken henter film/musik eller andre tungere opgaver ned, opfyldes mit behov med net1 båndhastighed og med 5 GB.

Jeg har gennem årene haft så mange - for mange - udgifter og skænderier - med Jydsk Telefon/TDC, at jeg holder mig langt væk fra dem - jeg vil faktisk hellere undvære, så ved jeg jeg ikke kommer i klemme. Flere gange prøvede de at tørre regninger af på mig på 8.000 10.000 kr. og ingen telefon forbindelse (forretning og min private to nr.) fra før jul til efter nytår, pga. de ikke kunne lokaliser et kabelbrud, som jeg selv fandt - kabel ind til huset over remmen ved udhænget!

Foreløbig tak til severino. Jeg kender godt teknikken bag systemet. Jag havde selv biltelefon - der ikke var mobel - tilbag i 1980'erne på 450, en Motorola, der virkede fantastisk godt. I Jylland var det
faktisk kun på Djursland og nord for Viborg, der var dårlig dækning.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-12-10 13:15

Jeg kan også huske disse telefoner på 450 MHz, de var store som en fundamentblok og vejede flere kilo.
Modellen før, brugte Lyngby Radio som mellemled, og kostede en bondegård at ringe fra.

Med hensyn til dit radiodøde hul, så må der vel være et mobilselskab der kan være interesseret i, at opsætte en mast, der dækker dette hul, evt. i form af en repeater.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-12-10 14:02

Desværre severino. Sådan en lille forstad med ca. 100 husstande, som har forskellige selskaber, er der ingen penge i. Bl.a. Skyline bryster sig af, at være landsdækkende 99% - vi er med i den ene %, som de ikke vil gøre noget ved. Der er for lidt penge i det. Jeg vil tro, at vi er max 20 familier, der bor i det "radiodøde område".

Ja telefoner var dyre sager, jeg gav omkring 30.000 kr. inkl. moms og montering, men så havde jeg også installation i to biler, så jeg kunne flytte tlf. fra min bil over i konens, nå min var til eftersyn.

Min først mobil blev en Nokie 101, til ca. 7.000 kr. i juli 1993. I december 1993, startede bilka med den samme telefon til 749 kr.!!!!

Godkendelse af svar
Fra : alka

Dato : 17-12-10 09:07

Tak for svaret severino.