/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Peder Syv og eller Låle
Fra : svendgiversen
Vist : 1288 gange
157 point
Dato : 15-12-10 15:27

Mærkeligt nok finder jeg ikke Peder Låle i denne fremragende oversigt over alverdens ordsprog:

http://www.aerenlund.dk/quotes/

men jeg finder Peder Syv.

Er vor ældste ordsprogs forfatter Peder Låle og Peder Syv den samme?
Så må jeg have mine skolepenge tilbage...

Og hvorfor Peder Syv = 7 eller ??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-12-10 15:34

Citat
Folkloristen og sprogmanden Peder Syv gengiver flere af Peder Laales ordsprog i sin store samling Almindelige danske Ordsprog, som kom i to bind i 1682 og 1688.

http://da.wikipedia.org/wiki/Peder_Laale

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-12-10 15:36

Så svaret er, det er ikke samme person.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 167 point
Dato : 15-12-10 15:37

Peder Syv er født i Syv ved Roskilde

http://da.wikipedia.org/wiki/Peder_Syv

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-10 15:45

Altså over 300 år efter Peder Laale, med gammelt å,
sjovt nok har jeg aldrig hørt om Peder 7, før nu, og jeg har endda gået på Viborg Katedral Skole...

Hvorfor Syv eller 7?

Og ans, du har besvaret spørgsmålet , men jeg lader det stå lidt endnu,
mere på grund af det fremragende link Nordsted kom med i an other afsnit...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-10 15:47

Iih Svend det er da en citatsamling du har

Gad vide hvorfor der er en der bliver kaldt per syvspring

http://www.youtube.com/results?search_query=per+syvspring&aq=f

Det var et sidespring, så jeg hopper ud af tråden igen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-10 15:54

Vist an other Per 7 link?

men det var da dig der kom med det Aerenlunds fantastiske ordsprogs henvisninger??
http://www.aerenlund.dk/quotes/

Hvis vi alle efterlevede dem, no problem...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-10 16:04

Og når nu Aerenlund har så at sige alle med, globalt, i sin unikke samling af ordsprog:
http://www.aerenlund.dk/quotes/

hvorfor så ikke vor ældste ordsprogs samler Peder Laale, eller har jeg overset noget?
Lever Aerenlund i dag og kan vi spørge ham??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-10 16:26

Jow det var mig der kom med linket til citatsamlingen

Mon dog ikke Aerenlund er i live, han må da betale for at holde gang i sin hjemmeside???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-12-10 16:41
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-10 16:51

Den 3. -- Per syvspring - havde syv "navne"

Denne Virtuos - hvis rette Navn var Peder Pallisen, men som formedelst sine Fortjenester havde erhvervet sig følgende sex Æresnavne: Pe' Sywspring, Liflig Pier, Pe Halpot, Pe Neverkuk, Pe Lirendreier, Pe Lurendreier

http://www.zenos.dk/cms/mod/dkt/data/000188.htm#XC4

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-10 17:08

Det er ved at blive et rigtigt godt kandu spørgsmål, men lige nu er der stegte ben på menuen,
så vent lige et par timer, både med Ærenlund og den 7 dobbelte ordsproger...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-10 17:19

Ham den 7 dobbelte er bare en 3. person der hedder Per, jeg tror ikke han har noget med de to andre navnebrødre at gøre

Det var bare helt tilfældigt at jeg kom til at tænke på ham, da der blev skrevet Per 7

Velbekomme

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 16-12-10 17:35

Peter syv er født i kirke syv han var en berømt sprog forsker og tog efternavnet efter den lille landsby han kom fra hans forældre ligger begravet i syv kirke vil du vide mere?????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-10 17:41

Ja, hvor omtrent ligger >>kirke syv eller >syv kirke?
Og har det noget med tallet 7 at gøre??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-10 17:54

Jeg har tidligere svaret på at Syv ligger ved Roskilde.

http://www.roskilde.kirkerne.dk/SYV-KIRKE.770.0.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-10 18:04

Udskyld, fra sognetræf: Syv sogn, Ramsø herred, Roskilde amt

men er syv et sjællandsk lokalt stednavn og hvad betyder det?
eller noget med tallet syv??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-10 18:09

Citat
Og har det noget med tallet 7 at gøre??

Jeg ved ikke hvorfor, der ved Roskilde er et område, der hedder Syv.

Citat
men jeg finder Peder Syv

Han er fundet og hedder Peder Pedersen Syv

Citat
Og hvorfor Peder Syv = 7 eller ??

Fordi han er født i Syv ved Roskilde

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-10 19:17

Tak for svaret ans.