/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Pressen = Kritiske eller mikrofonholdere
Fra : Jø_rn
Vist : 500 gange
20 point
Dato : 15-12-10 12:42

Er den danske presse mikrofonholdere for politikerne, eller er det en kritisk, dybdeborende presse vi har, der spørger ind til sagens kerne. Stiller relevante, kritiske spørgsmål?

Lars Løkke Rasmussen kunne, åbenbart ikke få lov til at bestemme over DR, og gik så til TV2.

http://politiken.dk/politik/ECE1140413/loekke-pressede-dr-til-at-aendre-tv-duel/

Der har været de dueller med Helle Thorning-Schmidt og Pia Kjærsgaard, hvor værten, i hvert fald ikke spurgte kritisk, hvilket måske var godt nok ?

Men kort og godt:
Har vi en kritisk, undersøgende presse med journalister på - aviser, tv, radio, magasiner,
som sørger for, at vi bliver ordentligt informeret, og ikke kun viderebringer politikernes budskab, uimodsagt?

Er det hele arrangeret på forhånd?
Spørgsmål, som gerne må stilles - Spørgsmål, som ikke må stilles?

Mvh Jørn

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 30 point
Dato : 15-12-10 13:20

99% mikronfonholdere, 1% kritiske=journalister, der har sat sig ind i emnet på forhånd, stiller kritiske spm. o ikke lader sig feje af af udenomssnak.

Den ene % optræder ikke helt sjældent på radio på DR1, en journalist fra Orientering fik da også Cavling-prisen for at afsløre ulovligheder i Klaus Hjorts Beskæftigelsesministerium, stort set ingen andre journalister fulgte op på det, og ingen konsekvenser, Hjort kan tælle til 90. Der er lejlighedsvis lidt seriøs journalistsik på TV2 news, og i Weekendavisen, ellers er det godt nok sjældent, især i TV.

At det lykkedes Fogh at bilde danskerne, og medierne ind, at vi havde en enestående økonomisk vækst i 0'erne, og at krisen ramte Dk mindre end andre lande (her hjalp Løkke til), viser også klart at journalister generelt er for dumme/dovne/travle (det ikke ønskede bedes overstreget) til at være den kontrol med magthaverne, den 4. statsmagt skal være.

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 15-12-10 13:30
Godkendelse af svar
Fra : Jø_rn

Dato : 15-12-10 13:39

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-12-10 14:38

Selv tak, Jø_rn

Jeg så debatten, og mener Løkke "kom til" at tale usandt to gange, det er godt nok synd for ham

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 16-12-10 08:02

Ja, man har da stor medlidenhed med den mand, som sådan "kommer til" at give forkerte oplysninger på de forkerte tidspunkter. Nu er han jo i gang med at fortælle om en 13 års gammel sag om Freddy Black, der åbenbart skal misbruges, på en eller anden måde, i regeringens rænkespil om overbetaling af privathospitalerne ...

Jørn

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-12-10 08:25

I dagens Politiken siger Løkke, at "Man kan godt stole på mig. Jeg har almindeligvis mine fakta i orden".

Det fra en mand, der ikke kunne huske sit eget navn da han checkede ind på hotel, men kaldte sig Jensen!