/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Malet betongulv!
Fra : axelbjarne
Vist : 3120 gange
100 point
Dato : 15-12-10 08:20

Jeg har malet et betongulv i kælderen. Jeg har brugt Polyurethan forstærket Gulvmaling til træ og betongulve. Med det resultat, at gulvet skaller/bobler af når der kommer varmt vand på.
Hvad maling kan så holde til lidt af hvert?

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 15-12-10 10:21

De gange jeg har malet betongulve, der har jeg først smurt med gummihud før der blev malet!

Og der har ikke været nogle problemer med afskalning og lignende!

Gå til din farvehandler og forhør dig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-10 11:09

Problemet kan enten være at betonen forud har været ehandlet med noget, som malingen ikke vil binde på.
Se også på dåsen eller fabrikantens hjemmeside om der skulle have været en primer først.
Desværre er der mange farvehandlere som tror det er ligegyldigt.

Endelig kan dt være fugt nedefra. I så fald vil der være fugt i dine bobler under malingen.

En epoxymaling er nok det stærkeste og mest varmtvandsbestandige du kan få. Det sælges normalt ikke til amatører.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-12-10 11:24

Hejsa,

Jeg brugte først en Skibsgrunder og dernæst en god alkydmaling med glans i vort vaskerum og det har aldrig givet problemer efterfølgende. Har nu holdt i 5-6 år.

God arbejdslyst
Bluesky

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-10 13:15

Man kan ikke male med et grundstødt skib.
Forklar dog ordentlig hvilken slags produkt du brugte.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 15-12-10 17:42

Hej axelbjarne

Ja, nogle gange kan der ikke findes en god forklaring på hvorfor sådanne et problem opstår.
Men en af årsagerne til at malingen skaller/bobler op, kan være følgende???

1. Saltophobninger i betongulvet.
2. Har ikke rengjort gulvet før påføring af maling. (grundrens+Saltsyre 30%+ren vand)
HUSK! Gulvet skal være 100% tørt før man går videre!!!!
3. Grunding af gulvet før påføring af maling. (Microdispenser/2 - i - 1 maling)

Den maling du har brugt, står der nok at den kan bruges både som grunder og færdig maling.
Det er ikke altid nok eller også har du ikke fulgt anvisninger for påføringen af malingen korrekt.

VIGTIGT!
Har du blandet malingen op med 40/50% vand 1.gang du malet (bruges som grunder)
20/25% 2.gang og 3. gang ingen tilføring af vand (færdigstrygning)

Hvis du bare har malet gulvet uden at tilfører vand, har 2 og 3 gang du maler ikke noget at binde i.
Og derfor kan der opstå bobler/ophobninger i malingen.

Men kan du uddybe hvordan du har malet gulvet???

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 15-12-10 19:54

Gulvet vaskede jeg i salmiakspiritus. Malingen blev første gang påført med 50% fortynding...2. gang uden fortynding.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 16-12-10 06:51

Gummihud er vel flydende lige til at smøre på gulvet, og kan det smøres oven på malingen.

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 100 point
Dato : 16-12-10 19:00

Hej axelbjarne

Det er noget skidt......

Først og fremmeste er der ingen garanti for at gulvet ikke bobler op igen eller der sker ophobninger i malingen.....men

Prøv følgende!

1. Skrab alt løs maling væk med en "Sandspartel/tapet stripper"
2. Mat slib hele gulvet (især meget der hvor malingen er skallet af)
3. Støvsuge gulvet
4. Syrevask gulvet (Saltsyre 30%+ren vand herefter...)
HUSK at gulvet skal være tørt inden du går vidre....
5. Pletgrund der hvor malingen sad løs (Microdispenser/microgrunder/blå vand)
Lad det stå og tørrer til dagen efter....
6. Pletmal gulvet 2 gange med gulvmalingen (50 og 25% vand)
7. Male hele gulvet over "slutmalingen"

Nu ved jeg ikke hvor stort gulvet er, men du kan lave en prøve på 2/3 m2 inden du laver hele gulvet!

McBobo

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 19-12-10 06:31

Tak for svaret McBobo.