/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udlejning af dobbelt hus som privat mand
Fra : mi-to
Vist : 2008 gange
50 point
Dato : 13-12-10 20:39

Hej kandu.

Hvordan bærer man sig ad hvis man har planer om at bygge et dobbelthus og leje den ene halvdel ud som privat mand ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-10 21:08

Man gør det bare

Hvad skulle problemet være

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-12-10 21:50

Hvordan gør man med skat og de ting

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 13-12-10 21:59

Du/I skal betale B skat af indtægten.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-12-10 22:13

Der er ingen problemer i det så??

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-12-10 22:18

Man ska kun betale skat af overskuddet af leje indtægten ikk.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 13-12-10 22:29

Ja, men det er jo ikke alle dine udgifter der kan trækkes fra.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-12-10 23:10
Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-12-10 01:16

Nå var da sikker på alle udgifterne ku trækkes fra så er det måske bedre og lave et moms nr

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-10 02:18

Allerførst skal du have financieringen på plads, hvis du ikke har alle pengene til det..indebærer sandsynligvis krav om fremlæggelse af tegninger på huset o.s.v.

Så skal du have en grund der er byggemodnet til et dobbelthus.

Så skal der byggetilladelse til.

Så skal huset bygges.

Citat
Nå var da sikker på alle udgifterne ku trækkes fra så er det måske bedre og lave et moms nr

Ka' ikke helt se hvad et momsnummer skulle gøre af forskel på hvad du kan trække fra, men tro ikke det er en god forretning at være udlejer

Er selv udlejer..og som udlejer af en bolig, skal der laves en udvidet selvangivelse, fordi udlejning er erhverv og der er så nogen forskellige modeller man kan bruge m.h.t. beskatning.

Det du kan trække fra, det er kun de faktiske udgifter som du betaler for udlejningsejendommen, altså f.eks. bygningsforsikringen, ejendomsskat, evt. vand/kloak-bidrag o.s.v. og så dokumenterede udgifter for vedligeholdelse af huset.
Overskud skal der betales skat af.

Du kan IKKE fratrække afdrag på huset, altså afdrag på lån til bank eller kreditforening...der har du kun skattefordelen i dit almindelige skattefradrag.

Så du skal ikke regne med du kan have en indtægt ved det.
Du kan kun tjene lidt på det, såfremt du ikke skal ud at låne penge til at bygge huset for..

M.h.t. at momsregistrere dig, det er et krav hvis du driver en virksomhed med en årsomsætning på nogen og halvtredstusinde, ellers ikke.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 14-12-10 02:19

træerne vokser ikke ind i himmelen

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-12-10 06:10

Jamen så trækker man jo os renterne fra på en måde

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-12-10 06:25

Sidste spørgsmål. Ska man ha en revisor eller kan man selv ordne det

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 14-12-10 08:10

Renterne trækker du fra på din egen selvangivelse. De bliver automatisk indberetter fra pengeinstitutter, kreditforeninger m.m. Du skal ikke trække renter fra på regnskabet for udlejningshuset. Dova har flot bskrevet alt det du må fratrække lejeindtægten.
Der er ingen der siger du skal have en revisor. Jeg har selv lavet regnskab i over 20 år uden problemer.

hawaii7

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-12-10 08:31

Mit indlæg er skrevet fra en andens computer, som jeg glemte jeg sad ved.
Der er derfor der står HUGO-BØRGE. Jeg har adgang til flere computer og glemmer nogle gange hvor jeg sidder.

hawaii7

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 14-12-10 09:28

Citat
og glemmer nogle gange hvor jeg sidder.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-12-10 13:03

Citat
glemmer nogle gange hvor jeg sidder

Husk at lægge den bærbare fra Dig mens Du tørrer r**

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-12-10 13:25

Er der ikk en der kan sætte et regne stykke op på en udlejnings villa på 120kvm hvis man skylder en mill til 4% i rente og med en alm leje i Jylland. Kan ikk helt forstå hvis det ikk kan løbe rundt

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 14-12-10 13:36

Citat
Mit indlæg er skrevet fra en andens computer, som jeg glemte jeg sad ved.
Der er derfor der står HUGO-BØRGE. Jeg har adgang til flere computer og glemmer nogle gange hvor jeg sidder.

Pointluder OG skizofren.

http://www.kandu.dk/Spg143887.aspx

http://www.kandu.dk/Spg138441.aspx

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 14-12-10 14:00

Jeg synes du skal have en revisor med på banen. Vi står selv og er ved bygge med henblik på udlejning, og er blevet anbefalet virsomhedsordningen, som har en række skattemæssige fordele. Den ordning kan du dog ikke bruge, hvis du selv skal bo i ejendommen.

Du kan vælge mellem 3 forskellige regelsæt for skatteberegning som udlejer:

•De almindelige skatteregler for personer i personskatteloven
•Virksomhedsordningen
•Kapitalafkastordningen.

Læs mere her.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1566225&chk=201626#pos

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-12-10 14:08

Altså det du mener er at i laver et moms nr. Det burde da ku løbe rundt ikk?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-12-10 14:32

Citat
Det burde da ku løbe rundt ikk?

Med den viden du tilsyneladende har på området forstår jeg slet ikke hvordan du overhovedet er kommet på de tanker du har

Hvis du går med en eller anden ide om at du derved kan bo "gratis" i din egen halvdel og måske oven i købet kan leve af det - så glem det - det bliver ikke en givtig forretning i DIN levetid - højst en god investering (for du skal vel forhåbentlig ikke låne til projektet) ....

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 14-12-10 19:28

Fordele ved virsomhedsordningen

Citat
Et vigtigt formål med - og ofte en stor fordel ved - virksomhedsordningen er, at du som selvstændigt erhvervsdrivende får fradragsret i den personlige indkomst for alle erhvervsmæssige renteudgifter, og at du kan sprede beskatningen over flere år ved at spare op i din virksomhed.

Fradrag for renteudgifter
Det kan have stor betydning for din samlede betaling af skat, AM-bidrag og særlig pensionsopsparing (SP), at du bruger virksomhedsordningen.
I virksomhedsordningen kan du trække din virksomheds netto-renteudgifter fra, når du opgør virksomhedens resultat. I virksomhedsordningen får du altså fradrag for renteudgifterne i din personlige indkomst. Det medfører ofte en skattebesparelse, som dog afhænger af de samlede indkomstforhold.

Du får også en besparelse vedrørende AM-bidrag og særlig pensionsopsparing (SP), fordi AM-bidrag og SP først beregnes efter fradrag af de erhvervsmæssige renteudgifter. Det betyder, at renteudgifterne nedsætter det beløb, hvoraf du skal beregne AM-bidrag på 8 procent og SP. SP er dog nedsat til 0 procent i 2009. Se afsnittene om AM-bidrag og SP.

Beskatningen kan spredes over flere år
Den del af virksomhedens overskud, der ikke hæves, er opsparing efter skat.

Når du senere hæver beløb fra det opsparede overskud, skal det hævede beløb beskattes som personlig indkomst.

I virksomhedsordningen kan du spare skat ved resultatudjævning. Det betyder, at du i tilfælde af svingende indkomster kan udjævne beskatningen over flere år ved at lade hele eller dele af det resterende overskud blive stående i din virksomhed, mod at betale en foreløbig virksomhedsskat på 25 procent. Det vil sige, at du i år med stor indtjening kan vælge at spare op i virksomheden, og at du i år med mindre indtjening kan overføre beløb fra virksomheden til din private økonomi.

Når du hæver beløb fra tidligere års opsparing til din private økonomi, skal beløbet sammen med den tidligere betalte foreløbige skat. indgå i virksomhedens resultat. Først beregnes AM-bidrag og SP, hvorefter resten af beløbet indgår i din personlige indkomst. Den foreløbige skat trækkes herefter fra i din slutskat for det pågældende indkomstår. Det vil sige, at du får godtgjort virksomhedsskatten, så du ikke betaler skat af det samme beløb to gange.

Lavere samlet beskatning
Der beregnes et kapitalafkast, som er en del af din virksomheds overskud. Kapitalafkastet svarer til et beregnet afkast af din investering i virksomheden - altså en forrentning af den investerede egenkapital. Når skatten beregnes, trækkes kapitalafkastet fra den personlige indkomst og lægges til kapitalindkomsten. Det medfører ofte en skattebesparelse, som dog afhænger af de samlede indkomstforhold, samtidig med at du sparer AM-bidrag (8 procent) og SP (er dog 0 procent for 2009).

Vær opmærksom på, at man kan blive fanget i en skattefælde, så det er vigtigt at have en afviklingsplan for virksomhedsordningen, sådan at man ikke skubber skat foran sig år efter år og til sidst ikke har råd til at lukke sin virksomhed, fordi det medfører, at skatten skal betales for en årelang succes. Så pengene skal sættes til side eller der skal være en anden retræteplan.

Virksomhedsordningen er kompliceret, og jeg ville ikke vælge denne ordning uden en revisors anbefaling og hjælp. Ordningen kræver grundige beregninger hvor der skal medtages forhold fra hele privatøkonomien og der skal derfor afsættes noget tid (nogle penge, altså) til det, hvis det er aktuelt at bruge denne skatteordning.

Jeg kan anbefale at købe Søren Revsbæks bog: "Virksomhedsordningen – sådan planlægger du din skat". Den fås som e-bog til 89 kr. inkl. moms her:

http://www.myll.dk/shop/index.php/virksomhedsordningen.html

Fordele ved kapitalafkastordningen
Citat
Kapitalafkastordningen kan bruges af den samme kreds af personer, som kan benytte virksomhedsordningen. For at kunne bruge kapitalafkastordningen skal du altså drive selvstændig erhvervsvirksomhed. Det betyder, at den virksomhed, du driver, skal være af et vist omfang, den erhvervsmæssige aktivitet skal ske nogenlunde regelmæssigt og gennem en vis periode. Virksomheden skal også drives for egen regning og risiko med det formål at få et økonomisk udbytte.

Bruger du kapitalafkastordningen, kan det betyde en lettelse i skatten i forhold til skatten, som den beregnes efter personskatteloven. I kapitalafkastordningen beregner man et kapitalafkast som en procentdel af virksomhedens aktiver. Når skatten beregnes, trækker man på samme måde som i virksomhedsordningen, kapitalafkastet fra den personlige indkomst og lægger det til kapitalindkomsten. Det medfører ofte en skattebesparelse, som dog afhænger af de samlede indkomstforhold, samtidig med at du sparer AM-bidrag på 8 procent og SP, der dog er 0 procent i 2009.

I kapitalafkastordningen er der ikke så mange administrative krav som i virksomhedsordningen.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=133911&vId=202150&i=3#i133911

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-12-10 19:48

Ska låne til det jo

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-10 20:20

Citat
Er der ikk en der kan sætte et regne stykke op på en udlejnings villa på 120kvm hvis man skylder en mill til 4% i rente og med en alm leje i Jylland. Kan ikk helt forstå hvis det ikk kan løbe rundt

Et lån på en mio. og 4 % rente, der skal betales noget der ligner en nettoydelse på 6000 kroner efter skat (ca 7000 brutto)

Så skal der betales forsikring og andre udgifter..regn med ca 1000/måned til det i gennemsnit

Så er du på 7000 i udgifter/måned efter dit rentefradrag er indregnet.

Lejeindtægten for et hus på 120 Kvm i Jylland ligger på ca 5500 kroner pr måned hvis du er heldig og alt efter om det er en eftertragtet beliggenhed (de større byer)...men hvis det eks er Salling/Thy, så regn med ca det halve, maks 3000/måned.

Allerede der har du så et underskud, da du skal betale ca 7000.

og så skal du endda betale skat af overskud af lejeindtægten.

Så vi kan som eksempel sige 5000 i husleje, det er 60000 om året.

Så var der udgifter til forsikring o.s.v. der kan trækkes fra, ca 10000 om året.

Det vil så sige et overskud på 50000 der skal svares skat af...og skat af det er vel i omegnen af 23000 kroner....

Så altså vil du have en reel nettolejeindtægt på 37000 kroner...som jo ikke rækker langt når dine udgifter samtidigt er på 84000...

Kan du nu forstå det , og værre endnu hvis det er et af de steder hvor huslejen ikke kan være 5000 elelr mere

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 14-12-10 21:50

Citat
Jeg synes du skal have en revisor med på banen. Vi står selv og er ved bygge med henblik på udlejning, og er blevet anbefalet virsomhedsordningen, som har en række skattemæssige fordele. Den ordning kan du dog ikke bruge, hvis du selv skal bo i ejendommen.

Jeg har læst lidt videre, og fundet frem til at hvis du kun udlejer en del af dit en- eller tofamilieshus mv., så ER der tale om selvstændig erhvervsvirksomhed, selv om du selv bor der, og du kan derfor bruge virksomhedsordningen og benytte dens skattemæssige fordele, såsom at trække din virksomheds nettorenter fra i din personlige indkomst. Endvidere får du mulighed for at betale en billigere skat (25%) af et evt. overskud, som ikke hæves til privat. Husk dog at medregne din egen lejeindtægt i personlig indkomst. Egen lejeindtægt er personlig indkomst og indgår i regnskabet for ejendommen. Selvfølgelig skal du ikke anvende de almindelige skatteregler for personer i personskatteloven til dette projekt. Det vil være hul i hovedet. Men stadig -Tag en revisor med på råd, ordningen er kompliceret.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-12-10 22:02

Det kan ikk hænge sammen så er det det i siger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-12-10 22:08

Citat
Det kan ikk hænge sammen så er det det i siger

Det kommer da an på hvad du forventer

Du ved jo ikke engang om det overhovedet er muligt - men drømme er toldfri....

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 14-12-10 22:10

[CITAT][Det kan ikk hænge sammen så er det det i siger
/CITAT]

Som tommelfingerregel kan det bedst betale sig at anvende virksomhedsskatteordningen eller
kapitalafkastsordningen, hvis man har en lønindkomst, der er så høj, at der skal betales topskat, og hvis man har optaget lån til at finansiere lejligheden. Jeg kender ikke din privat økonomi. Spørg en revisor, er mit bedste råd.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 14-12-10 22:24

Vi bruger virksomhedsordningen i vores eget boligprojekt, men har ikke samme udgangspunkt som dig. Vi har ingen intentioner om at tjene på projektet, som er blevet lavet som et forældrekøb. Vi har heller ikke lånt penge til projektet, men har afviklet eget firma og havde et pænt overskud som ville blive beskattet helt vildt, hvis ikke vi havde lavet noget selvstændigt virksomhed, som udlejning jo er. I vores tilfælde kan det snildt betale sig.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-12-10 23:02

Forventer faktisk bare det kan løbe rundt så lejeboligen bliver betalt af lige så stille.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-10 01:27

Citat
Forventer faktisk bare det kan løbe rundt så lejeboligen bliver betalt af lige så stille

Jamen det kan det altså desværre ikke, for når du skal ud at låne pengene til det, så er det rent tilsæt.

Selv om du lejer det ud, vil det i stedet for en indtægt koste dig flere tusinde om måneden..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-10 04:46

Du kan også komme ud for besværlige lejere, kommer de bagud med lejen skal Du først sige dem op men kan jo ikke hive dem ud med en dags varsel, derved kan der komme et hul på et par måneder, for ikke at tale om udgifter hvis de har misligholdt boligen.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 15-12-10 05:36

Så beholder man vel os depositum.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 15-12-10 14:08

Men hva så hvis man bygger et dobbelthus og lejer begge huse ud hvor man laver et flex lån hvor renten jo kun er det halve kan det stadig ikk hænge sammen??

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 25 point
Dato : 15-12-10 14:21

Dine tanker er helt forkert afmarcheret - du aner jo ikke hvad du har med at gøre..... og INGEN penge at gøre det for

Din bank hjælper dig gerne hvis de føler du er et par millioner eller 3 værd...

Uden dem kommer du alligevel INGEN STEDER....

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 15-12-10 16:21

har lidt penge plus bygge grunden. men tak for svar

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 17-01-11 15:01

Tak for svaret refi.