/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rørskåle - isolation
Fra : marcussen1
Vist : 1127 gange
100 point
Dato : 13-12-10 09:47

Rør fra fyret med varmt vand skal isoleres med f.eks skumgummirørskåle - skal rørene med koldt vand også af en eller anden årsag isoleres?
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 13-12-10 09:49

Jeg skrev rør fra fyret, det skal selvfølgelig være fra varmtvandsbeholderen.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 13-12-10 10:19

Hej Niels.
Energimæssigt skal koldtvandsrøret ikke isoleres, men der kan være et par andre grunde til alligevel at gøre det, når du nu er i gang
For det første undgår du kondensdannelse på koldtvandsrøret, det opstår især ved stort varmtvandsforbrug fordi der så løber meget koldt vand til beholderen - det kan let blive så meget at det ligefrem drypper fra rørerne.
For det andet synes de fleste at det ser pænt ud når rørene er ens og det giver dig også mulighed for at male dem og regne med at det holder.
Mange vælger jo også at vikle med gaze eller tape udenpå skålene sådan hele vejen, for at gøre det pænt og ens. Ligesom man gjorde i "gamle dage" når man brugte rockwool til isolering.
held og lykke med projektet
mvh
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 13-12-10 12:47

Tak for svaret bennymanden.
Tak for hjælpen, mon ikke du er VVS-mand.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-12-10 00:18

Selvtak Niels - jo jeg har arbejdet med faget siden 1970 ....