|
| Startmotor problemer Fra : viper1606 | Vist : 641 gange 50 point Dato : 12-12-10 20:08 |
|
Hej
Jeg har et spørgsmål vedr. startmotoren på en Escort fra ´98. Når nøglen drejes og startmotoren aktiverer svinghjulet, slipper starterens gribearm ikke svinghjulet men følger med rundt. Der er afprøvet 3 forskellige startmotorer, hvoraf den ene er en original Ford reservedel. Samme problem for alle 3. Når startmotorene testes i et skruestik, fungerer de korrekt og gribearmen falder på plads. Ligeledes er kablet mellem tændingslåsen og startmotoren blevet afmonteret og afprøvet udenom tændingslåsen for at teste for evt. fejl i denne del af ledningsnettet, hvilket ikke er tilfældet. Gribearmen slipper stadig ikke svinghjulet.
Nogen der har et løsningsforslag?
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 12-12-10 20:32 |
|
Kontroller at tændingslåsen slår fra når du slipper nøglen, hvis den ikke gør det, giver den jo strøm til
starteren så den bliver inde i startkransen.
| |
| Kommentar Fra : viper1606 |
Dato : 12-12-10 20:40 |
|
Ovenstående er ligeledes kontrolleret og har heller ikke givet nogen effekt. Man tak for budene
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 12-12-10 20:53 |
|
Du kan ved hjælp af en ledning, føre strøm fra batteriets pluspol til startrelæet, hvorved starteren
aktiveres, hvis starteren så springer fra når du fjerner ledningen, er det ikke en mekanisk fejl, men
elektrisk, som jeg før var inde på. Hvis det er tilfældet vil alle startere opføre sig ens det er jo klart.
| |
|
Hvis start motor er skifte 3 gange. Virker der ikke som det er Start-motoren der er fejl på.
Så er der kun den elektriske årsag eller mekaniske tilbage. Den elektriske kan du afklare med at sætte en lampe på startledeningen. Så du kan se om der stadig står spænding på når udrykker lejet burde slippe...
Jeg ville være friste til at påstår at der er skade på startkransen - men det lyder ikke rigtigt i mine egne øre, da kransen i så fald, skulle være deffekt hele vejen rundet. Det virker ikke logisk. Skulle det være fordi den sad løse burden den ikke kunne fange udrykker tandhjulet.
Hvis den fanger udrykker tandhjulet må det være elektrisk - eller fordi den "kiler sig fast".
Hvordan begyndte problemet ? Er det en fejl der er kommet efter udskriftning starter der er død af anden årsag?
vh Ben
| |
| Kommentar Fra : tararam |
Dato : 12-12-10 21:14 |
|
Havde samme problem.
Mit problem kom fra defekt nøgle cylinder
| |
|
Ud fra dit sidste indlæg, lyder det til at det ikke er utænkeligt at der er et problem med din tændingslås... At det ikke er starteren der er problemet...
Prøv at sætte en prøve lampe på og se om der står spænding på startledningen - efter nøglen slippes....
vh Ben
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 12-12-10 22:45 |
|
Skift bundstykke i din tændingslås.Eventuelt hele tændingslåsen
alimak
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 12-12-10 22:48 |
|
Jeg synes Benjamins forklaring er det mest sandsynlige scenarie.
Prøv at sætte en "snydeledning" på starterens coil, sådan at tændingsnøglen er helt ude af billedet i forhold til starteren.
Sæt nu tænding på.
Start motoren med din snydeledning, ved at holde den på batteriet plus pol.
Brug handsker !
Fordi startmotoren sender strøm TILBAGE i samme øjeblik du fjerner ledningen fra batteriet, og det kan give livsfarlige rap over nallerne.
Det er selvfølgelig det sidste jeg er ude efter om det kunne være problemet.
Den høje spænding der slår tilbage, kan give overspænding på tændingsnøglen, hvorefter den kortslutter i en lysbue på kontakten.
Og så kører starteren hele tiden.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 12-12-10 23:32 |
|
De 3 test med forskellige startmotorer - er det med samme relæ/motor eller er det 3 komplette startmotor med relæ der prøves med.
Der er ikke noget af det som skal smøres.................bare helt rent for olie og fedt.
| |
| Kommentar Fra : iccy99nn |
Dato : 13-12-10 06:54 |
|
Bare lige et sikkerheds råd , ved brug af snydeledning!!. Husk at sætte i frigear og trække håndbremse så bilen ikke kan køre.
| |
| Kommentar Fra : viper1606 |
Dato : 13-12-10 09:54 |
|
@ Eyvind: det er tre komplette startmotorer med relæ som er blevet testet. Ligeledes er startkransen fri for olie og fedt.
@ Ben: det lyder sandsynligt, det er tændingslåsen. Jeg giver lige dette et ekstra forsøg ift. at teste for overspænding.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 13-12-10 17:47 |
|
Går din nøgle et trin tilbage, når du slipper den ved startforsøg ?
Det er set før, at returfjederen er knækket, så en stakkels starter har måttet give op efter for mange omdrejninger. Det kan sagtens være noget så banalt.
| |
| Kommentar Fra : viper1606 |
Dato : 14-12-10 16:12 |
|
Problemet er løst: der skulle en 4. startmotor til, førend bilen ville starte normalt og uden problemer. Tak for de mange forskellige løsningsforslag
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 14-12-10 16:14 |
|
Og hvad var så problemet?
Alle andre motorer havde den samme fejl ????
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 14-12-10 20:48 |
|
Tvivler på at det var noget galt med 3 startmotorer. Det er nok noget værkstedet ikke fortæller dig.
alimak
| |
| Annuller spørgsmålet Fra : viper1606 |
Dato : 15-12-10 10:51 |
|
Problem løst ved at udskifte til ny startmotor for 4. gang.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|