/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fabia batteri
Fra : Otnob
Vist : 3029 gange
200 point
Dato : 12-12-10 11:35

Hej!

Min fabia 2004 Classic har stået stille i ca. 3 uger og efter at have fået fejet snedynen af vognen konstaterede jeg at batteriet var næsten fladt og ikke kunne starte bilen.
Skruede polerne fri for at tage batteriet ud for at oplade det i min lejlighed, men når jeg hiver i hanken på batteriet lader det sig ikke rokke og jeg kan ikke se at der er noget jeg elllers kan skrue fra, men et eller andet holder fast på det.
Er der nogen der ved hvordan jeg får det batteri frit?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-12-10 11:42

Det er da bare frosset fast.

Hvad med at hælde noget varmt vand ned omkring batteri så det kan varme pladen som batteeri står på op.
vh ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-12-10 11:44

Jeg kan dog ikke mindes biler hvor batterier bare står løst...

Ofte er der en klemmer der er boltet fast i buden lige ved siden af batteriet.

vh ben

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-12-10 11:45

- det er forhåbentligt skruet fast... Så du skal bare løsne skrue/bolt!

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 12-12-10 11:52

Hej! Batteriet på denne vogn sidder i en kraftig plastik kasse med ikke mindre end et dobbeltlåg på og der er ikke meget luft på siderne af batteriet så det sidder solidt uden andre bespændinger, men noget må der jo være og jeg tror ikke på det med isen for der var 5° i går og alt andet var tøet op, men det er da rigtigt at den mulighed kunne værer der hvis den stod i vand men det er en særdeles lukket beholder.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 200 point
Dato : 12-12-10 12:45
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-12-10 12:53

Det er svejset fast da Skoda er en een-gangs brugsgenstand

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 12-12-10 12:56

Hej smuller54!

Tak for linken og ifølge den må der jo være en bolt i bunden som skal løsnes, men jeg kan ikke se hvorledes jeg skal kunne komme til at løsne noget, idet batteriet står i den kraftige plastikbeholder med næsten ingen luft omkring.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-12-10 12:58

Citat
idet batteriet står i den kraftige plastikbeholder med næsten ingen luft omkring.

Jeg tænkte da jeg læste det, at bolten sidder under plastikbeholderen, men jeg aner jo ikke lige hvordan det ser ud

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 12-12-10 13:10

Hej smuller54!

Der er næppe tvivl om at den må være spændt fast som det beskrives og lige nu fatter jeg ikke hvorledes jeg kan komme til fastgørelsen, da der er "ting og sager" på begge sider af kassen med batteri, men jeg må ned og kigge lidt nøjere på den med den nye viden.

LuffeA,s forslag er jo også en mulighed, men ideen i den er nok 15 - 20 år gammel

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-12-10 13:21
Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 12-12-10 13:36

Hej smuller54!
Tak for også denne link, men bare mit batteri havde været spændt fast på denne måde, altså foroven som jo er det mest almindelige, men den første link er uden tvivl den der passer til en Fabia som altså desværre er spændt fast i bunden og kræver lidt mere værktøj end en svensk nøgle

Jeg tror at det nu er klart hvorledes batteriet skal frigøres og siger mange tak for dine link.

Godkendelse af svar
Fra : Otnob

Dato : 12-12-10 13:38

Tak for svaret smuller54.

-og tak til I andre for jeres forslag.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-12-10 20:25

kunne ikke se videoen, men en anden almindelig fastspænding er en metalprofil, der klemmer ind over en kant ved bunden af batteriet. Klemmen har i reglen en bolt i midten. Prøv at kigge ned langs batteriets ender, der skulle du kunne se bolten, og har du en topnøgle med forlænger, skulle den være lige til at skrue op.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 13-12-10 11:53

Hej hjkofoed!

Tak for dit indlæg som er helt rigtigt, dog sad bolten forneden foran og jeg var heldig at kunne klare den uden topnøgle.

Dog var det var det den første link fra smuller54 som tydelig gjorde hvordan, også størrelsen på boltene henholdsvis 10 mm. for bespændingen af kablerne og 13 mm. for bundbolten.

Nu må jeg se om batteriet kan bruges, idet temparaturen på det var --5° så det skal først tøes op inden jeg kan oplade det.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-12-10 21:42

fint nok, god fornøjelse, bare du ikke får problemer med radioens tyverisikring.