/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
DiskImage med LinuxMint 9
Fra : marcussen1
Vist : 683 gange
300 point
Dato : 09-12-10 14:39

Jeg har LinuxMint 9 liggende på en ´separat harddisk. Nu vil jeg gerne vide, om man på samme måde som med feks. Win XP og Win 7 kan installere et disk image eller ghost - program og lægge hele mullevitten over på en ekstern harddisk.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-12-10 18:23

Selvfølgelig kan du gemme en image af din disk uanset om det Windows eller Linux.
Men hvorfor dog det? Når du installerer Mint eller andre Linux så kan du oprette en partion til Home mappen og når du opgraderer til en nyere distro så mounte den partion som Home hver gang, alle dine mapper og indstillinger ligger så og venter på dig, selv gamle mails bliver ikke slettet.
Altså formater og mount drevet til styresystemet med / og få en frisk moderne styresystem.
Og mount Home drevet som Home og lad være at formatere det drev, smart ikk

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 09-12-10 18:47

o.v.n. ..........
Mint 9 ser ud til at være spændende, men da jeg ikke er en ørn ud i disse øvelser, kunne jeg måske få dig til at forklare det mere indgående, når du hår tid og lyst, evt. med henvisning til en link med forklaringer til Mint.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 09-12-10 22:18

Linux Mint er set med mine øjne den nemmeste Linux at gå til hvis man er vant til Windows, næsten alt er med fra starten og resten kan hentes ved at opgradere til DVD udgaven, du har måske set linket til DVD udgaven i Velkommen til Linux Mint som er på skrivebordet hver gang computeren starter.
Jeg skifter til ny Linux installation engang i mellem uden at miste en eneste dokument eller mail eller indstilling som var i den gamle udgave, om nogle dage skal jeg installere den nyeste Linux Mint 10 på en computer, det er første gang med Linux på den computer men jeg vil oprette partioner så styresystemet er på 1 partion og Home mappen på en anden partion, hvis der er ønske om at se hvordan jeg gør så vil jeg gerne tage skærmbilleder undervejs og forklare hvordan.
Jeg har selvfølgelig backup af mine billeder, musik og dokumenter men selve styesystemet ser jeg ikke nogen grund til at tage backup af, en formatering og helt ny installation er at foretrække synes jeg, og særlig når det er så nemt at gøre uden at slette Home mappen.
Der er vejledninger på Mints hjemmeside, jeg håber du forstår engelsk:
http://community.linuxmint.com/tutorial

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 09-12-10 22:25

Jeg prøver at gå videre med dine råd, og du skal foreløbig have tak. Må jeg evt vende tilbage, hvis det kniber?
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-12-10 22:43

Hvis du opretter et disk-image med eks. Ghost eller Acronis (Partition Magic er ikke så godt mere)
Så kan dette image lægges hvor du vil.
Du behøver ikke at installere et image-program men bare bruge det fra en Live CD.
Denne CD indeholder begge programmer:
http://www.hirensbootcd.net/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-12-10 22:50

Citat
Må jeg evt vende tilbage, hvis det kniber?
selvfølgelig - vi er her for det samme

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 10-12-10 16:37

Ligeledes tak til Eyvind.
Mvh
Niels

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 10-12-10 16:37

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-11 16:47

OVN - hvordan er det lige at du laver en home mappe som virker ved genintall

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-11 10:50

OVN - jeg hopper fra igen.