/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Uhyggelig film om skolen mv.
Fra : vagnr
Vist : 1072 gange
100 point
Dato : 09-12-10 09:05

Se denne film, den er fanme uhyggelig, værre end Motorsavsmassakren, for det er ikke fiktion

http://www.berlingske.dk/webtv og find en film der hedder alt for mange nuller

Læs http://www.berlingske.dk/verden/min-datters-skole-i-usa-er-dobbelt-saa-god-som-den-danske

Niels Egelund, der udtaler sig i filmen, har i lang tid rådgivet regeringen om skolen (mens vi er faldet bagud i PISA-undersøgelserne) og Lars Løkke kan fortælle på Venstres landsmøde "Vi lever i verdens bedste land, det skal vi ikke skjule, hverken for os selv eller for andre. Det skal vi være stolte af."

Hvad i alverden skal man gøre for at få Dk på fode igen?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-12-10 13:19

Et direkte link til Berlingerens film

http://www.berlingske.dk/webtv/14810

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-12-10 16:33

Ja, det fan'me uhyg'ligt du (Peter Schrøder)
http://www.danskartist.dk/cms/images/com_sobi2/clients/197_img.jpg

Citat
Hvad i alverden skal man gøre for at få Dk på fode igen?

Godt ?

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 09-12-10 17:50

Du gode gud for en motiveret ungdom .....gad vide hvordan deres forældre er???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-12-10 18:14

Jeg ved ikke om det kan hjælpe at skifte regering, men som folkeskolen kører i dag er den bare alt alt for dårlig. Stakkels danskere at vores børn og børnebørn skal have sådan en dårlig skolegang at de ikke kan få en ordentlig uddannelse. Og det er dem der skal garantere de gamles folkepension.

Accepteret svar
Fra : naeh

Modtaget 100 point
Dato : 10-12-10 08:35

Spændende spørgsmål, vagnr

Emnet blev belyst i Debatten i går, som genudsendes 11. December
http://www.dr.dk/DR2/D/Debatten/Udsendelser/2010/12/09122315.htm

Regeringens udspil med et ubegrænset elevtal i klasserne, eliteklasser, resultatløn til de mest effektive lærere, offentliggørelse af elevernes formåen tror jeg ikke er vejen frem.

Man har jo det Reklameslogan: "Verdens dyreste folkeskole, så vil vi også have verdens bedste folkeskole". Det kan man jo godt have som mål - Men er det realistisk? Når man konstant nedskærer på børne-unge området, samt i skolevæsenet. Færre timer i daginstitutionerne, som er med til at styrke børnene til skolegangen. Nedskæringer i skolrne. Besparelser og øgede krav til papirarbejde, registrering, dokumentation, som alt sammen går fra den basale til pædagoger og lærere, reelt har sammen med børnene og eleverne.

Jeg ved, for jeg er selv gift med en lærer og har to dørtre, som er lærere, at landets lærere, generelt, gør alt hvad de kan for at undervise og formidle på en kvalificeret måde. Men kravene er blevet større, samtidig med man skærer ned, sammenlægger skoler o.s.v. De render til det ene møde efter hinanden om struktur, nye måder at arbejde på. Mange gange med helt nytteløse kurser med oplæg fra en eller anden kendt "Entertainer", som holdet et "pep-talk-show", som man måske kan grine af, men ikke før nogen forskel for undervisningen. Lærerne er stressede, eleverne bliver stressede.

Bud på, hvordan Danmark kommer på fode igen:
1: Styrk børne-Unge & Skoleområdet.
2: Sæt realistiske krav til folkeskolen.
Giv dem midlerne.
3: Lav ikke "Monsterklasser"
4: Afskaf "Nabotilsyn", som man ser på filmen, hvor elever skal passe sig selv,
kun "hjulpet, til dels" af en lærer, som har en klasse ved siden af.

Lyt til andre eksperter på skoleområdet, end de, som regeringen syntes er "In" i øjeblikket.
Sæt offentligt arbejde i gang - gerne noget, som ikke kræver "store" uddannelser, så de elever, man ser på filmen, som ikke er regnegenier, men alligevel et "parkeret" på en handelsskole, også kan udføre et fornuftigt og tilfredsstillende arbejde.

Nogle mennesker er i øvrigt "talblinde", men ikke, nødvendigvis uintelligente, sprogmærssigt, praktisk eller på andre måder ude af stand til at klare et job. Bare helst ikke noget med for megen regning - som man vel kan jo også kan søge hjælp til hos kolleger.

Lyt til de erfaringer andre lande har.
Sverige har lige afskaffet mange af de ting som Danmark vil indføre - f.eks offentliggørelse af test,
som ikke var en succes i Sverige.
Finland har flere timer til undervisning.
Kina er jo effektive. Men der er kinesere med disciplin, og ønsker man et sådan folkefærd i Danmark, generelt, og kan man forvente at få det?
I USA regner man frikvartererne med som "timer" og det gør man ikke i Danmark
Derfor er timetallet i USA større end i Danmark - Men, vist nok, ret ens reelt.

Siger ikke at "det er regeringens skyld" alene, at det ser ud på den måde, som det gør.
Andre faktorer spiller jo også ind. Tiden? Udviklingen? Svært at sige.

Men jeg er da sikker på, at en NY og BEDRE regering, med friske kræfter vil rydde op, efter det kommende valg.
En lang sej kamp. Men det er jo nødvendigt, desværre.

Undskyld
naeh
Det lange indlæg i debatten. Blev grebet af emnet, fordi jeg kender lidt til det, personligt.

Kommentar
Fra : naeh

Dato : 10-12-10 13:36

Skoleelevernes formand, Troels, var nu rigtig god til at holde fokus

http://www.berlingske.dk/skolen/skoleelev-satte-minister-paa-plads-i-tv-debat

Men ellers er det et indviklet spørgsmål. Måske er heldagsskolen "sagen".

***

Måske kan Antorini bidrage med noget? ...

Man skulle tro, at statsministeren overhovedet ikke har fulgt med i de seneste 10 års skoledebat, når han hiver ældgamle V-forslag op af mølposen om folkeskolen som niveadeling i A- og B-klasser og offentliggørelse af nationale testresultater, så man kan rangordne elever, klasser og skoler.

Det siger Socialdemokraternes uddannelsesordfører Christine Antorini.

- For det første bryder han folkeskoleforliget, hvor vi for bare tre år siden indførte nationale test med det udtrykkelige formål, at de ikke skulle bruges til meningsløse og ødelæggende rangordninger mellem skolerne. For det andet siger offentliggørelse af nationale testresultater intet om skolernes evner til at give god undervisning. Nationale test skal bruges som et pædagogisk redskab til at løfte den enkelte elevs faglige mål. Derfor er der fuld fortrolighed over testresultaterne her i Danmark, men det er åbenbart også gået hen over hovedet på statsministeren, siger Christine Antorini

Hun peger blandet andet på, at det i USA og England, der bruger test til skolerangordning, har skabt stor social ulighed mellem skolerne og eleverne.

- Resultatet er, at fagligheden er faldet, uligheden forøget og de ressourcesvage elever er blevet de store tabere. Det er deprimerende, at statsministerens indsigt i folkeskolen ikke rækker videre end tiltag, som alle eksperter - inklusiv regeringens eget Skoleråd - peger på vil være ødelæggende for fagligheden og fællesskabet i den danske folkeskole, siger Christine Antorini.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 10-12-10 14:33

Såvidt jeg husker, var det daværende undervisningsminister Ritt - hende med lejligheden på Vesterbro og store hotelregninger, der startede den store DE ROUTE først i 70'serne, med disse berømte ord; Folkeskolen skal laves om. Alle, uanset evner, skal gå i samme klasse.
Mit motto er; Hvad alle ikke kan lære, skal ingen lære.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-12-10 15:56

2: Sæt realistiske krav til folkeskolen.
Giv dem midlerne.

naeh er fuldstændig enig i dine betragtninger.

Stakkels lærere (og elever), - urealistiske forventninger og uopnåelige mål for elever og lærere i dagens Danmark!
Undervisning i en time, som ikke er 60 min. men 45 min. - konflikter fra frikvarteret, som skal løses, altså - hvis, det er en god lærer, og inden bøgerne så kommer frem, og man når til undervisningen, ja, så ringer det..... og endnu mere viden, skal puttes på eleverne, næste gang de skal have samme fag

Vil I gribes lidt af lærergerningen, så læs med http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=61263

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-12-10 17:46

Foreløbig tak for gode bidrag, jeg har nu på nettet fået set debatten fra i går, den der imponerede var elevformanden, han er allerede nu en fremragende politiker, ham kommer vi til at høre mere til!

Jeg ønsker mig ikke på nogen måde tilbage til det skolevæsen, jeg var elev i fra 58-65, med niveaudeling osv, også dengang blev masser af elever tabt på gulvet, og den sociale arv var meget tydelig, fxa vi blev delt i boglig og praktisk linie efter 5. klasse!

Enhedsskolen blev først indført i 1993 under Ole Vigh Jensen, Radikal.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 10-12-10 23:59

Citat
Jeg ved ikke om det kan hjælpe at skifte regering

Det vil det ikke, for de røde de er talblinde. http://www.berlingske.dk/kommentarer/opinion-er-thorning-talblind

http://agenda.da.dk/default.asp

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 11-12-10 00:02

Citat
Jeg ønsker mig ikke på nogen måde tilbage til det skolevæsen, jeg var elev i fra 58-65,

Syv års skolegang, og du fik statsministeren til at rette ind. Det er ski godt gået.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-12-10 06:50

>No1here

Jeg var ikke glad for "det skolevæsen, jeg var elev i fra 58-65", men jeg nåede helt op på 11 års skolegang i alt, og var rigtig glad for

56-57 i Paris, 9.30-12.30, 14-16.30, lektielæsning på skolen til kl 18.00, 5 dages uge, niveaudelt på baggrund af vores præstationer i børnehaven, hvor vi havde læsning, skrivning og regning,

som gjorde jeg startede i 3. klasse i dansk skole som 7-årig

og "student" fra kostskole i Wales, 65-67, dagligt 8.30-17.30, med frokostpause og div. aktiviteter ca 3 timer, 6 dages uge, lørdag dog kun til kl 12.30.

Begge steder var der engagerede lærere, do. elever, i Paris stærkt engagerede forældre (og karakterer hver måned fra dag 1, udleveret af læreren ved kataderet i rækkefølge efter gennemsnit, og ved årets slutning med alle forældre til stede, samt præmieoverrækkelse til de bedste elever), i Wales selvf. også skoleuniform.

Det er nu heller ikke fordi jeg mener vi skal kopiere hverken Frankrig eller UK, men bestemt heller ikke den danske sorte skole jeg gik i, der mindede mest om "det forsømte forår", med enkelte gode lærere ind i mellem.

Som man kan se af PISA-undersøgelsen, ligger såvel UK som Frankrig meget på niveau med Danmark, Shanghai-Kina vinder på alle fronter, men jeg tror alligevel "Kultur-revolutionen" ved at prøve at efterligne Kina ville være lovlig voldsom. Delegationsrejser til Finland, derimod, tror jeg godt kunne anbefales.

http://www.dpu.dk/everest/Publications/Om%20DPU/Institutter/Center%20for%20Grundskoleforskning/20101207110437/CurrentVersion/PIXI.pdf

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 11-12-10 11:51

Citat
56-57 i Paris, 9.30-12.30, 14-16.30, lektielæsning på skolen til kl 18.00, 5 dages uge, niveaudelt på baggrund af vores præstationer i børnehaven, hvor vi havde læsning, skrivning og regning,

som gjorde jeg startede i 3. klasse i dansk skole som 7-årig

og "student" fra kostskole i Wales, 65-67, dagligt 8.30-17.30, med frokostpause og div. aktiviteter ca 3 timer, 6 dages uge, lørdag dog kun til kl 12.30.

Ups og jeg gav dig en anledning til at få liret dine skole kvalifikationer af. Det var ikke meningen. Men imponerende at du kan huske tidspunkter for både lektielæsning og frokostpauser.

Kan vi ikke lige få af vide, hvornår på dagen du gik på toilettet. Det er da vigtigt at verden kender tidspunktet for dette også?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-12-10 20:56

Hvorfor ikke bare kopiere det finske uddannelsesvæsen? De klarer sig fremragende i PISA-undersøgelserne.

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 15-12-10 11:01

Typisk, når vangr fortæller om noget relevant, fra andre lande, som man ikke kender til, angående skolen, så skal vagnr nedgøres af en person son No1Here.

Janteloven: Du skal ikke tro du er bedre end os ...
Vi er til enhver tid bedre end dig (tror vi da selv)

Jørn

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-12-10 11:56

Lidt kommentarer

Heidi-Ho, måske skulle du prøve at vinde den dåse brune kager, Niels Krause Kjær har udlovet he

http://nielskrause.blogs.berlingske.dk/2010/12/09/en-nation-af-godt-nokker/

"# Niels Krause-Kjær
9. december 2010 kl. 20:33

Just for the record: Jeg giver en dåse brunkager til den, der kan finde Ritt Bjerregaard-citatet “det ikke alle kan lære, skal ingen lære.” Hun har naturligvis aldrig sagt sådan noget fuldtonet vrøvl. Det er en vandrehistorie, men den er godt nok sejlivet."

No1here, dine indlæg er udtryk for den ægte danskhed. Det er godt nok synd danske kerneværdier som "hån, spot og latterliggørelse" ikke indgår i PISA-undersøgelserne, så var vi sikre verdensmestre.

Efter jeg stillede spm. har det vist sig, at antallet af undervisningstimer siden 1960 er faldet med hvad der svarer til 2 hele skoleår, så de 9 års pligtig skoletid svarer til de gamle 7 års skolepligt.
Så er det måske ikke så mærkeligt, at vi klarer os så dårligt i forhold til lande med langt flere skoletimer.

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 15-12-10 13:21

90% af skolerne bruger vikarer, som ikke er læreruddannede, men det er man lige glade med
http://www.berlingske.dk/skolen/skoler-sparer-uddannede-vikarer-vaek

i øvrigt en god artikel om godt-nokkerne

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 16-12-10 12:57

Der bliver jo debat mellem Lars og Villy om netop dette spørgsmål snart på TV2 news.

Måske/måske ikke bliver vi alle klogere ...

Selv No1Here

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 18-12-10 18:33

På mandag mødes statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og SF's formand Villy Søvndal til endnu en duel. Denne gang om den danske folkeskole, der er verdens dyreste - alligevel klarer eleverne sig ikke særlig godt i PISA-undersøgelsen. Hvad er der galt? Se med på TV 2 NEWS mandag klokken 20:00.

Citat TV2.NEWS

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 20-12-10 14:06

Tak for svarene naeh.

Jeg har været lidt i tvivl om du, eller No1here skulle have points, men jeg tror dit svar er mere konkurrencedygtigt i længden