/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Fra rådhus pladsen til Christiania
Fra : michaelmoeslund
Vist : 1043 gange
100 point
Dato : 08-12-10 08:23

Hej

Vi har planer om en skoleudflugt til kbh

En af tingene mine elever godt kunne tænke sig at se, er Christiania

Er der nogen der har styr på busforbindelser dertil,fra rådhuspladsen??

Og er der nogen der har nogle små guldgruber, der skal ses?

Accepteret svar
Fra : åbenbart

Modtaget 110 point
Dato : 08-12-10 08:33

Christiania
Adresse: Bådsmandsstræde 43
Transport: Bus: 2A, 19, 66, 350S, (Rådhuspladsen)

Metro: Christianshavn St.

Den Grå Hal, Christriania Julemarked !

+ kommer med mere om lidt ...

Kommentar
Fra : åbenbart

Dato : 08-12-10 08:40

http://www.christiania.org/

http://www.spiseloppen.dk/

http://www.pedersen-bike.dk/

http://politiken.dk/turengaartil/guide/europa/danmark/koebenhavn/sevaerdigheder/

Christiania – alternativ bykultur i København

Pusher Street og hashboderne er stort set væk, men Christiania er i flere betydninger af ordet stadig en fristad.

Man har egne børneinstitutioner, egen indkøbscentral, sin egen berømmede cykelproduktion, interne skraldemænd, lokalradio samt en lang række fine cafeer og spillesteder, herunder det afslappede dasested, Månefiskeren og det nu næsten legendariske koncertsted Loppen.

Fristadens historie går tilbage til 1971, da de såkaldte slumstormere besatte det gamle militærområde ved Bådsmandsstrædes Kaserne.

Fremtiden er uvis – borgerlige politikere ønsker stedet ”normaliseret” – men blandt menige københavnere er der bred enighed om, at Christiania sådan som det er, er en af Københavns vigtigste attraktioner.

Det kan varmt anbefales at tage derud !

Og, det er ikke noget "at være bange for" - Har tit været der

Kommentar
Fra : åbenbart

Dato : 08-12-10 08:43
Kommentar
Fra : åbenbart

Dato : 08-12-10 08:54

http://www.christianiaboerneteater.dk/

Det er let at finde Christriania på Bådsmandsstræde fra Christrianshavns torv

Før i tiden gik linie 8 direkte dertil

Kommentar
Fra : åbenbart

Dato : 08-12-10 09:03

http://www.kultunaut.dk/perl/viskort/type-drregioner/version-lok-Kbh?StedNr=701002

Ja, undskyld at det kom i så mange links i flere omgange -

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-12-10 09:09

Hvis da ellers Dine elever ikke synes at historie er tørt stof er Orlogsmuseet et besøg værd, de har masser af historiske skibsmodeller, nogle af dem et par meter lange og bygget de sidste 300 år.

De har også en "halv" ubåd at gå ind i.
http://www.orlogsmuseet.dk/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-10 09:50

Du skulle oplyse hvilken aldersgruppe elever det drejer sig om, så kunne vi give mange flere egnede oplysninger.
Jeg synes selv at Lille Mølle - i nærhedeb af Staden- er et fint sted. Men den er nok for de mere voksne.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 08-12-10 10:08

Hej

Tak for jeres indlæg

Vores elever er mellem 15 og 21, de er produktionsskole elever, jeg gør mig meget umage med at finde ind til hvad der kan "tænde lys" i deres opfattelse af tingene..

Men vil da bestemt prøve at forlægge dem tingene I forslår

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-12-10 10:32

Hvis de er produktionsskoleelever er Orlorgsmuseet oplagt....selvklart efter hvor meget pjat og tømmermænd der er i flokken.

Nogle af de gamle skibsmodeller i træ er gennemskåret og blev seriøst bygget på orlorgsværftet i fordums tid, dels som tidsfordriv når der ikke var meget at lave for skibsbyggerne og dels som afprøvning af anderledes indretning.

Og......desværre også seriøst....... snuppede englænderne halvdelen af den dengang store samling fra værftet i 1804 da de konfiskerede vores flåde

Regn med 1½-2 timer på museet, hvis vejret så tillader det kan I spadsere over til Christania, det er jo nok bedst at tage det "kedeligste" først.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-12-10 11:23

http://www.vorfrelserskirke.dk ligger lige op ad fristaden, et besøg i tårnet giver udsyn/overblik, motion og tårnets konstruktion er synligt indefra... og fra rådhuspladsen er der ikke så langt ned af strøget til runde tårn.. rosenborg(dronningens skattekammer) , botanisk have .....
http://www.rundetaarn.dk , meget kommer jo an på vejret.. god tur :)

Kommentar
Fra : åbenbart

Dato : 08-12-10 11:37

Jeg skulle lige til at komme med forslaget om Frelsertårnet, gør det så ikke, med et link. Men det er en fantastisk god udsigt man har.

Ja, hele Christanshavn er et fint og interessant sted, vil jeg sige.
Og går I over på den anden side - lige overfor findes der Diamanten
(Det Kgl. Bibliotek) - Tøjhusmuset, Det Jødiske museeum, Christiansborg

Der er flot ved havnen og kanalerne

Kommentar
Fra : åbenbart

Dato : 08-12-10 14:25

Spørg du om København som helhed?

Jeg misforstod, troede det kun var på Christiania og Christianshavn.

For ellers er det jo Nationalmuseet, Arbejdermuseet o.lign ...
Mange muligheder.

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 10-12-10 14:19

Tak for svaret åbenbart.

Var afsted igår, -Det var koldt!!

Men rart med metro..

Tak for alle jeres brugbare indlæg