/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Export af bil
Fra : taunusanden
Vist : 4721 gange
100 point
Dato : 07-12-10 22:14

Står i den situation at jeg skal have solgt min Toyota Hilux, pga. mindre bil.

Jeg satte annoncen i søndag aften og har fået ca. 15 henvendelser på den siden!

Det er en ældre sag fra 1987, ikke noget kønt eksemplar som der også er gjort opmærksom på i annoncen, prisen er sat til 14.000kr.

Der gik ca. 10 minutter efter annoncen blev indrykket, så ringede der de første 4 og bød mig 10.000 uden at have set den! Den skulle til export var svaret, når jeg spurgte til hvordan man kunne byde på en bil uden at have set den. Så var de ligeglade, bare den kunne køre.

At det var samme pris de bød, gjorde mig dog noget mistænksom, inden jeg slår til.. Jeg skulle bare ringe tilbage, så blev den hentet. Den ene tilbød mig oven i købet at jeg kunne beholde pladerne og selv afmelde den for at være sikker.

Mit spørgsmål er bare om andre har prøvet at sælge bil til eksport? Er der fare for at komme i klemme på nogen måde?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 110 point
Dato : 07-12-10 22:36

Vi har også været ejer af gammel blå hilux - og hver eneste eneste gang vi parkerede og herefter handlede i Bilka, sad der en seddel i bilens rude, eller der kom en løbende efter os, for at købe bilen.
Vi ventede med at sælge, til den ikke længere var mulig at syne, så vi sagde, at om 2 år kunne de henvende sig, - og vi fik stadig de 10.000 kr. for den.
Det er en god ide, at du beholder pladerne, sådan at du ikke risikerer bilen køre rundt et eller andet sted.
Vores mand kørte afsted i bilen, og 2 dage efter var pladerne afmeldt, så den var en meget fin handel

Er det en privat bil, er der ingen problemer - er det en firma, bil kan der blive noget med momsen?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-12-10 22:38

Det er min private hverdags bil.
Men rart at høre en positiv erfaring

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-12-10 22:41

Hvad en ny ejer gør med sin nyerhvervede bil, kan ikke berører dig... du afmelder den jo

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-12-10 22:49

Det er jo ikke givet at jeg afmelder den. En bil er jo nemmest at sælge med nummerplader.
Medmindre jeg benytter mig af det tilbud den ene gav mig, med at beholde pladerne.
Men det er første gang jeg er blevet tilbudt det når jeg har solgt bil!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-12-10 22:51

Så snup du ham, så får du også flere penge retur for vægtafgift.... og slipper også for de der kan finde på ikke at afmelde bilen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-10 22:53

Du kan ikke komme i klemme og især ikke når du beholder pladerne

Tværtimod kan det være du kan få noget registreringsafgift tilbage

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=152959&vId=203296&search=bil¤eksport¤registreringsafgift

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-12-10 22:53

Det er da bestemt også det mest fristende valg.

Men mit spørgsmål er jo om jeg på nogen måde kan komme i klemme når min bil ryger til eksport

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-12-10 23:02

Citat
Men mit spørgsmål er jo om jeg på nogen måde kan komme i klemme når min bil ryger til eksport

Du kan overhovedet ikke komme i klemme

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-12-10 23:14

Har hørt om flere der har solgt bil til export til afrikader de har betalt med chek ,
Og når de skulle i banken så var det ikke dekning eller chekken var falsk.
Pas på og få chash.
Alimak

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-12-10 23:17

Du kan være helt rolig for at jeg kun vil tage imod gode danske kroner, kontant

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-12-10 00:56

Ja, hold dig til kontant afregning og TÆL hvad du får i hånden. Hold et vågent øje med dem, for jeg har oplevet, at et par tusind kronesedler forduftede ned i lommen, hvorefter han næsten grædende viste mig en tom tegnebog. Da det ikke hjalp, - jeg insisterede, at det var prisen eller ingenting, dukkede de ekstra sedler pludselig op.
Når det er klaret og du har skrevet en eller anden kvittering og afleveret registr. attesten - og evt. har beholdt / afmeldt pladerne, er du ude af det for tid og evighed.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-10 01:19

Du kan roligt regne me at der er svindel bag ved.
Man kan ikke sætte en bil til salg på nettet eller i avisen uden at den slags tilbud dukker op.

bilen er ligegyldig, for det handler om at fuppe dig for penge.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-12-10 02:21

Toyota Hilux er i høj kurs - det er en elsket bil til eksport - underligt, at de ikke har lagt henvendelser til dig i din bilrude. Og tro mig, de er på dupperne for disse gamle biler, - og hensigten er ikke snyd, men en brugelig bil! Og mange havner i Afrika.
Vi modtog kontanter, havde adresse og telefonnr. på manden -
du kan ikke komme i klemme, hvis du afmelder pladerne og registreringsafg.
Du kan jo se, om du får henvendelser fra danskere, -
Vi havde altid plads til alting. Aldrig tænke på, at slæbe rundt med trailer, vi kunne altid lige hjælpe naboen med at flytte nogle ting osv. Fik eller købte man en eller anden undelig stor ting, ja, så bare ind i bilen med skidtet. Rart Og man kunne køre i alt alt slags vejr.

Du kan også høre her, hvad de vil give:
http://autoone.dk/4627.cms

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-12-10 09:37

Du skulle måske starte en auktion hvis der er rift om modellen

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-12-10 09:49

Jeg satte min gamle Hyundai til salg på Bilbasen. Den blev solgt til en udlænding, der ikke lagde skjul på, at den skulle ud af landet. Jeg fik mine penge i hånden (check) og begge parter skrev under på en kontrakt. Derefter hørte jeg ikke mere. Der er ingen problemer for dig, for når bilen er solgt i Danmark, så kan du ikke bestemme over den mere. Hvad køber gør ved den efterfølgende er ikke dit problem

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-12-10 14:56

Citat
Men mit spørgsmål er jo om jeg på nogen måde kan komme i klemme når min bil ryger til eksport

Som jeg skrev

Citat
Du kan ikke komme i klemme og især ikke når du beholder pladerne

Tværtimod kan det være du kan få noget registreringsafgift tilbage

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=152959&vId=203296&search=bil¤eksport¤registreringsafgift

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-12-10 16:20

tak Dova,
dejligt at du gentager dit svar
Måske forstår vi det 2. gang

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-12-10 17:13

Udfyldte da lige formularen på http://autoone.dk/4627.cms

Jeg ville så aldrig tage imod en check..
Men når pladerne til den golf 2 jeg har købt istedet kommer, imorgen eller fredag, ryger den sikkert til en af de utallige der har kontaktet mig med eksport.

Kontant, samt foretrækker at kunne beholde pladerne og selv afmelde selvfølgelig, det har jeg på ingen måde været i tvivl om.

Spørgsmålet var om jeg kunne komme i klemme ved skat, eller andet, ved at den røg til eksport, men det har jeg så fået klarhed om nu

Vender tilbage med hvordan det er forløbet når den er afsat

Godkendelse af svar
Fra : taunusanden

Dato : 26-12-10 14:50

Tak for svaret katekismus.
Jeg er desværre ikke så heldig som dig, har stadig bilen.
Opretter en ny tråd inden jeg lader denne stå åben for længe, hehe..

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-12-10 15:09

Kan jeg ikke forstå, vi har igen en gammel hilux, og har igen lige fået seddel i ruden...