/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
FIN DUG MED RØDE JULEPLETTER
Fra : kipumi
Vist : 684 gange
100 point
Dato : 07-12-10 17:45

Min mors flotte dug fra 1924 lå på bordet, og mit banrebarn havde lagt noget rødt silkebånd på dugen. Jeg var ikke klar over, at der også var spildt sprite, men opdagene pludselig midt i æbleskvierne den røde farve. Den kridhvide dug har nu 10-15 knaldrøde pletter. Den er håndbroderet og med bred kniplet kant, så den tåler ikke hvad som helst. Jeg smurte opvask på, ufortyndet, men det har intet fjernet. Hvad gør jeg nu?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 07-12-10 17:50

Med sådan en fin håndbroderet dug, ville jeg slet ikke turde begynde at eksperimenterer, men tage på renseriet med den --- de er fagmænd ---

Godt nok kommer du til at betale for at få den renset, men hva har den ikke også kostet i tid.. for ikke at tale om minderne

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-12-10 17:56

Helt enig med Nordsted - af sted på renseriet med den

Kommentar
Fra : majapedersen85

Dato : 07-12-10 20:18

Klor er heller ikke skadeligt... jeg har selv mange broderede og hæklede gamle tekstiler fra min bedstemor og jeg har renset alle med klor pga kaffepletter og der sker intet ved det... lad det ligge i klor blandet med vand i ca 12 - 24 timer, så skulle den være klaret :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-12-10 21:11

En så gammel dug, kan risikerer at mørne når den kommer i klorin--- jeg ville ikke turde løbe den risiko

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 09-12-10 13:12

Tak for svaret Nordsted1.
Jeg har afleveret dugen på renseriet. Tænk på hvor mange tanker min mor har tænkt, mens hun broderede dugen - måske er de der endnu.