/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Må et ægtepar arbejde samme sted?
Fra : palle22
Vist : 969 gange
200 point
Dato : 07-12-10 07:23

Hej Kandu

Jeg er ansat et sted i det offentlige (en handelsskole), hvor min afdelingsleder (X) og organisationens øverste leder (Y) er i et forhold med hinanden.
Jeg har oplevet en del problemer med min afdelingsleder (X), og vil gerne drøfte dem med hendes leder (Y).

Af mine kolleger er jeg blevet advaret, fordi flere tidligere ansatte har brokket sig over X, og efterfølgende er blevet fyret. Mit spørgsmål er, hvad jeg har af muligheder hvis jeg brokker mig, og efterfølgende bliver fyret. Kan jeg overfor andre end min chef pege på det problematiske i, at de to ledere i organisationen er i et forhold med hinanden? (er det lovligt at de sidder hvor de sidder?)

Mvh

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 07-12-10 07:30

Ja selvfølgelig er det lovligt, men ikke særligt smart.
Der er firmaer der har den politik at begge ægtefæller ikke må arbejde i samme firma.
Hvis der er store problemer kan man evt. anonymt gå til din fagforening.
Hvis skolen er offentlig, er kommunen eller staten vel den øverste myndighed.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 07-12-10 08:31

Klag til undervisningsministeriet, det er vel dem som kan fyre Y hvis han/hun misbruger sin stilling. Ellers er en fagforening for det meste også et godt sted at henvende sig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-12-10 09:04

Det er ikke ulovligt, men mange arbejdspladser forbyder det da der kan opstå konflikter på utallige måder, helt ned til at en medarbejders datter bliver ansat til at gøre rent et par timer, selv om der er rene linier kan begge blive udsat for mistro.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 200 point
Dato : 07-12-10 09:13

Først skal du have nogle konkrete eksempler på det du påstår, som kan beskrives. Så vil jeg advare dig mod at lade din person være aktiv figur eller i det hele taget fremstår i sagen. Når du har fået beskrevet de enkelte sager, skal du gå skriftligt til din fagforening med sagerne og lade dem tage sig af det evnt. hvis det er muligt, at lade din tillidsmand fremføre sagen for foreningen.
Enhver fagforening med respekt for sig selv vil gå ind i sagerne, hvis der er kød på dem naturligvis. Men fagforeningen vil altid behandle sagerne og vurdere om den kan gøre noget.
Personer i lederposition står altid med et særligt ansvar, så en leder tager en henvendelse fra en fagforening meget seriøst.
En fagforening kan altid gå videre til lederens foresatte og vil gøre det, hvis klagesagerne har "kød på".

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-10 10:37

Jeg har selv arbejdet på voksenskoler og der var det bestemt ikke velset at ledere var i forhold til hinanden.

Skolen er underlagt Regionen, så der må være en i regionen der kan kontaktes.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-12-10 14:36

Alene et spørgsmål om "en virksomheds personalepolitik".

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 07-12-10 16:41

Tak for svaret Thyregod8.