/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
programmer 32 el. 64 bit?
Fra : Nul7
Vist : 1454 gange
150 point
Dato : 06-12-10 17:42

Jeg ønsker at købe et nyt video program, jeg køre Windows 7 64 bit.
Hvordan kan jeg være sikker på om det kan arbejde med 64 bit.
På programmet lover de at det kan fungere på Window 7.
I sådanne tilfælde er det så underordnet om man køre 32 eller 64 bit.?

mvh. Nul7

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-12-10 18:20

Det letteste du kan fortælle os er vel hvilket program du tænker på at købe.

Jeg bruger Ulead Videostudio SE DVD og det kan både køre 32 og 64 bit

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-12-10 19:02

Citat
Jeg ønsker at købe et nyt video program, jeg køre Windows 7 64 bit.

Og HVORFOR gør du så det

Nå det var ikke det du spurgte om....

Ja - alle 32-bit programmer kan køre på 64-bit systemer.... problemet er så bare at du IKKE udnytter maskinen (lidt omskrevet - du kører på halv kraft) - ydermere kan ting der kræver drivere måske slet IKKE fungere uden en driver til 64-bit (som ikke altid findes)...

Så indtil den dag hvor ALT hvad du bruger på din komputer er 64-bit, er der INGEN fordel ved at bruge det....

Det er som at tro man får B&O lyd ud af sin transistor ved at sætte et par STORE højtalere på....

Fordelen ved 64-bit er at den kan behandle mange flere data hurtige, men det kræver som sagt resten kan følge med....

Så 64-bit er faktisk det SIDSTE du skal installere efter ALT ANDET er udskiftet til 64-bit...

Du kan KUN udnytte det til ting BEREGNET til 64-bit (og der er ikke meget endnu)

Du kan selvfølgelig altid ydnytte lidt mere RAM - men det er ikke noget du mærker noget til i "hverdagen"

Så det "nyeste" er absolut IKKE altid det bedste

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-12-10 19:11

Ikke et let spørgsmål at besvare:
Læs mere om 64 bit teknologi hér: http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit
Bit-logik og processor-arkitektur er temlig langhåret viden
<DATAMATIKER>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-12-10 19:23

Ps. 64 bit adressering er som regel ..men ikke altid: 'NEDAD' kompatibel for applikationer.

Dvs.; at et 64 bit program 'normalt' sagtens kan bearbejde 32 bit DATA.
Det 'omvendte' er ikke altid tilfældet. (Et 32 bit program kan ikke 'normalt' bearbejde 64 bit DATA).

Dette skyldes ADRESSERUMMET ...i forbindelse med hukommelses operationer (..gælder såvel; RAM som harddisk.)

Populært sagt:

Et 64 bit system kan rent FYSISK (i ledninger mm.) 'kortlægge'/adressere mere hukommelse: RAM el. HARDDISK plads ..end et 32 bit system.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 07-12-10 10:21

Hold da op, - sikken en smøre, her gik man og troede at det var et meget enkelt spørgsmål, men tak til jer alle, det er dejligt når nogen tager tid til at hjælpe.

Problemet er, - at jeg har et forholdsvist nyt Pinnacle video program (pinnacle studie plus 11.)
Det fungere på Vista (32bit)

Skulle jeg spændere et nyt tænker jeg også på Magix edit pro 16 el. 17..
Jeg har prøvet Windows live movi makker og det synes ikke så ringe endda, lidt svært at få dias schovet klar og tydeligt på tv-et.

Sikken en smøre.

Hej

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-10 11:24

Pinnacle Studio 11: Needs upgrade
Pinnacle Studio Plus, version 11: Needs upgrade
Pinnacle Studio Ultimate, version 11: Compatible with Windows 7.

Det er KUN v.11 ultimate der kan køre på win7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-10 11:26

Citat
Problemet er, - at jeg har et forholdsvist nyt Pinnacle video program

Måske nyt for dig - men det har efterhånden flere år på bagen.....

Nyeste er v.14

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-10 11:29

Citat
Jeg ønsker at købe et nyt video program, jeg køre Windows 7 64 bit.
Hvordan kan jeg være sikker på om det kan arbejde med 64 bit.
På programmet lover de at det kan fungere på Window 7.

HVAD er det for et du ØNSKER at købe ?????

Studio 11 lover IKKE win7 - det var slet ikke opfundet dengang.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-10 09:45

Jeg har også været ude at skulle købe gave til en som har etableret sig med et 64 binit system.
Problemet er ikke kun at hans gamle udstyr ikke virker , men også at fabrikanter ikke tydeligt opgiver om deres nye produkter virker men 64 binit system.
Hvis de intet tydeligt skriver kan man nok gå ud fra at det ikke virker, men at de håber hen ad vejen at opgradere softwarw så det kommer til at virke.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-12-10 04:43

Jeg købte en 64 bit computer for et års tid siden, og jeg har ingen problemer haft med at få noget som helst til at virke.

Men du skal sikre dig, at de programmer, du køber, kan køre på 64 bit. Det er ikke nok, at de kan køre på Windows 7, for Windows 7 findes også i en 32 bit version.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-10 07:22

MEGET kort fortalt er problemet mellem de to arkitekturer:

Hvis et 64 bit program skal læse data fra en 32 bit data-steam, så læses værdien i 'stumper' af 32 bit. De 'overfødige' bits erstattes af 0'er, hvorved 32 bit værdien læses korrekt.

Omvendt læses data fra en 64 bit steam i 'stumper' af et 32 bit program, resulterer det i 2 stk. 32 bit værdier, istedet for een 64 bit værdi. Ingen af disse værdier vil være korrekte.
..sådan ca. hænger det sammen
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-10 07:40

..og så omhandler 'problemet' ligeledes fortegn i digitale værdier (2'er kompliment):

http://en.wikipedia.org/wiki/Signed_number_representations

Man kender jo problematikken tilbage fra man skiftede arkitektur fra 16 til 32 bit ..og tidligere fra 8 til 16 bit representation. Derfor blev der bl.a. i Windows indbygget en såkaldt kompabilitets-tilstand fra og med Win95, hvor man kunne sætte 'kernen' til at regne i den valgt bit mode.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-12-10 22:32

Og win7 er rimelig god til at køre de gamle programmer og drivere i kompatibilitetstilstand.

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 150 point
Dato : 09-12-10 23:32

Der kan sagtens være problemer med at køre et 32 bit program på en 64 bit computer - fx på grund af integrerede drivere - så det synes jeg ikke, man skal gøre. Der er heller ingen grund til det, for 64 bit er jo ikke fra i forgårs, så næsten alle seriøse programmer er opgraderet til 64 bit efterhånden.

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 10-12-10 11:14

Tak for svaret Rellom.