/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Ansøgning / Spørgsmål
10  Rellom 70
Kritik af motiveret ansøgning til datalo
Fra : seeeb
Vist : 1409 gange
60 point
Dato : 03-12-10 23:14

Jeg er ved at søge om optagelse til datalogi studiet på ku. Og vil meget gerne have gode råd og kritik, til min ansøgning. Den skal selvfælgelig til sidst rettes igennem for småfejl kommaer, mm. Jeg håber der er nogle der kan hjælpe

Ansøgning til optagelse på datalogi studiet på ku

Jeg er en mand på 30 år, der altid har haft en stor passion for at undersøge og udforske hvordan ting virker. Det resultere ofte i nye ideer til hvordan programmer udstyr og processer kan optimeres, eller problemer kan løses på nye måder. Jeg har en stor lyst til at fordybe mig i datalogiens verden, da det virkelig vil udvide og udnytte min kreativitet inden for dette område. Derfor har jeg et kæmpe ønske om at blive optaget på datalogi studiet på KU.

I gennem 3½ års uddannelse i flyvevåbnet som elektronikmekaniker og 7 års arbejde i Xxxxx, har jeg tilegnet mig både en bred men også på flere områder, detaljeret viden indenfor it, kommunikation og elektronik.

I Xxxxx har jeg bl.a. været ansvarlig for at introducere nye procedure for sikker kommunikation, samt at integrere de nyeste tilgængelige teknologier i vores arbejde. Dette resultere ofte i at jeg har måtte modificere og kombinere udstyr, så det kunne bruges til andre og nye ting. Hvilket har betydet at jeg ofte har, måtte sætte mig ind nye områder for at kunne løse opgaverne.

Mit arbejde i Xxxxx, har udover at give mig en stor viden inden for det it faglige område, lært mig at formidle, bl.a. ved præsentation for støre forsamlinger, samt udarbejdelse af projektbeskrivelser, og manualer, hovedsagligt på engelsk. Engelsk er en stor del af dagligdagen i Xxxxx, da vi arbejder på kryds og tværs af grænser.

I min fritid har jeg igennem de seneste 5 år beskæftiget mig med test af it sikkerhed, hvilket har givet mig en forståelse for de principper der bruges til at teste it systemers sikkerhed. I den forbindelse har jeg ofte brugt kommando baseret programmer i linux, og skrevet små scripts, i bash og pyton.

Mine erfaringer i Xxxxx samt uddannelse i flyvevåbnet gør at jeg har kvalifikationer svarende til de specifikke adgangskrav Dansk A-niveau og engelsk B-niveau. For at honorere kravet om matematik på A-niveau startede jeg i foråret 2010 matematik på KVUC som flex undervisning og forventer at afslutte Eksamen i matematik på A-niveu juni 2011.

Jeg, bor i hus sammen med min kæreste, vores søn på 3½, samt min kærestes datter på 10 år. I min fritid dyrker jeg motion flere gange om ugen, primært i form af landevejscykling. Jeg udnytter at jeg har ca 50. km til arbejde og tager gerne cyklen 2-3 gange om ugen. Ofte bliver jeg set som en udadvendt glad person, der har en positiv smittende effekt på mine omgivelser. Jeg har en målrettet stædighed. Det betyder at jeg, I forbindelse med at sætte mig ind i nye områder eller løse tekniske opgaver, ikke giver op før jeg enten har nået mit mål, eller jeg til sidst må erkende at det ikke kan lade sig gøre inden for de givne rammer. Jeg har en rigtig god evne til hurtigt at forstå og få ideer til hvordan de overordnede principper i forskellige systemer virker.

Da min kæreste til sommer afslutter sin 4 årige uddannelse, betyder det at vi nu har resurser til at jeg kan starte uddannelse. Dette har jeg længe glædet mig til, og jeg har derfor undersøgt diverse forskellige uddannelser inden for it og elektronik. Efter at have undersøgt hvilke fag der udbydes, og profilerne på bl.a. datamatiker uddannelserne, it universitetet, og datalogisudierne på KU or RUC, er jeg slet ikke i tvivl om at datalogistudiet på ku er det helt rigtige valg for mig. Derfor håber jeg at I kan imødekomme min ansøgning om at få lov til at søge optagelse på datalogi studiet på Sience, uden en fuld adgangsgivende eksamen

Jeg glæder mig meget til at høre fra jer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-12-10 02:05

Al for megen af din ansøgning handler om forhold som er fuldstændig ligegyldige for en uddannelsesinstitution. For Ku tæller evnen til at kunne føge studiet , og til en vis grad også viljen.

Din store interesse i elektronik, kæreste og hjem og bla, bla , bla, kunne være meget godt i en jobansøgning, men ikke i en Ku ansøgning.
Din skolebaggrund, gymnasial uddannelse , evt tilsvaren ved forsvaret, må beskives nærmere.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-12-10 11:53

Du skal tage dine uddannelser ud af ansøgningen og placere dem på et datablad. Databladet skal indeholde dit navn, adresse, telefon, familiære forhold som ægteskab og børn samt alle dine uddannelser med årstal. Nederst kan du skrive om dine sprogkundskaber og dine interesser.

I selve ansøgningen skriver du hvorfor du søger, og det må kun fylde en side.

Kommentar
Fra : seeeb

Dato : 04-12-10 15:56

Tak for de gode svar.

Til granner01.

Hvor skal jeg beskrive min erhvervserfaring, jeg synes jo de 7 års erfaring jeg har fra nuværende job er vigtige. og det jeg indtil nu har skrevet om det bliver jo nok for meget til et fakta ark. Generelt med hensyn til fakta ark havde jeg dog også tænkt mig at lave et CV med omvendt kronologisk rækkefølge

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-12-10 16:29

Du skal slet ikke skrive din arbejdserfaring i selve ansøgningen, den skal kortfattet fremgå af databladet. Du kan skrive om menneskelige erfaringer og ønsker i ansøgningen, men den skal være kortfattet. Og man skriver arbejdserfaring i omvendt kronologisk rækkefølge som du selv foreslår.

Du skal søge ind på en uddannelse, du skal ikke søge et job. Så du kan tage det stille og roligt med ansøgningen. Og på databladet er det en god ide at du sætter et billede ind i øverste højre hjørne, kun et lille et, men det kan de kigge på og så kan de genkende dig.

Du kan bare skrive igen, hvis du vil have mere hjælp.

Kommentar
Fra : seeeb

Dato : 04-12-10 21:47

til transor

Jeg kan godt se at det bliver alt for meget og urelevant, med mange af oplysningerne, Jeg er ved at skrive en del om på den nu.

Kommentar
Fra : seeeb

Dato : 05-12-10 23:01

Nu har jeg skrevet en del om på den. Jeg søger i første omgang om en "foreløbig vurdering" som KU skal have inden 1 jan. Her skal benyttes et skema og vedlæges en ansøgning. Hvis i har nogle sidste kommentarer og evt. om i tror jeg vil kunne blive optaget , vil jeg blive glad, så skal jeg nok afslutte spørgsmålet.
I skemaet har jeg oplyst følgende.

Beståede eksaminer:
Skoleuddannelse:
Folkeskolens udvidede afgangsprøve

Erhvervsuddannelse:
1999 Frederiksberg Tekniske Skole: Elektronik og svagstrøm.
2000-2001 Flyvevåbnets Specialskole: Elektronikteknisk Grunduddannelse

Efter- og
videreuddannlse:

AMU kurser: Netværk Support, Netværk Vidergående, Højniveauprogrammering Grundlæggende,
Flyvevåbnet: ESD håntering, Fiberoptik rep.

Erhvervsarbejde:
2001-2003 Flyvevåbnet: Elektronikmekaniker lærling.
2004-    (nuværende arb): Teknisk udvikling, support, sikkerhed, research.

Forenings- og organisationsarbejde:
1991-2000 Børne og Ungdomsforening: Friviligt arbejde.

motiveret ansøgning:

Da jeg har jeg har et kæmpe ønske om at blive optaget på KU's datalogistudie henvender jeg mig hermed, om en foreløbig vurdering, af mine kvalifikationer.

Jeg er en mand på 31 år, der har en stor lyst til at opdage og undersøge nye metoder og processer, inden for datalogiens verden. Datalogistudiet vil virkelig udvide mine muligheder for at udnytte min kreativitet inden for dette område. På sigt vil jeg gerne bruge uddannelsen til at arbejde med udvikling og implementering af nye teknologier. Jeg vil meget gerne arbejde, med projekter som f.eks. kunne være smart grid, rejsekortet, eller anden software udvikling, eller evt, forskning.

I mit nuværende arbejde i xxx har jeg tilegnet mig kvalifikationer der gør mig egnet til at kunne gennemføre datalogi studiet. I xxx har jeg, været ansvarlig for udvikling og implementering af nye teknologier inden for elektronik og IT. Derudover har jeg fået stor erfaring i at formidle, bl.a. ved præsentation for større forsamlinger, afholdelse af kurser, samt udarbejdelse af projektbeskrivelser, og manualer, hovedsagligt på engelsk. Engelsk er en stor del af dagligdagen i xxx, da vi arbejder på kryds og tværs af grænser. Derfor har jeg kvalifikationer svarende til de specifikke adgangskrav Dansk A-niveau og engelsk B-niveau.

For at honorere kravet om matematik på A-niveau startede jeg i foråret 2010 matematik på KVUC som flex undervisning og forventer at afslutte Eksamen i matematik på A-niveau juni 2011.

I min fritid har jeg igennem de seneste 5 år beskæftiget mig med test af IT sikkerhed, hvilket har givet mig en forståelse for de principper der bruges til at teste IT systemers sikkerhed. I den forbindelse har jeg ofte brugt kommando baseret programmer i linux, og skrevet små scripts, i bash og pyton.

Efter at have undersøgt hvilke fag der udbydes, og profilerne på bl.a. datamatiker uddannelserne, IT universitetet, og datalogisudierne på KU og RUC, er jeg slet ikke i tvivl om at datalogistudiet på ku er det helt rigtige valg for mig.
Jeg glæder mig til at høre fra jer

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 60 point
Dato : 05-12-10 23:18

Det ser meget flot ud.

Den ansøgning ville jeg trygt sende. Så held og lykke med det og du må godt holde os orienteret om det lykkes.

Godkendelse af svar
Fra : seeeb

Dato : 06-12-10 00:17

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-12-10 00:42

Selv tak og held og lykke med det.