/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
manglende nummerplade - og hvad så?
Fra : denevigeuheldige
Vist : 2777 gange
50 point
Dato : 02-12-10 19:40

Når bilen får stjålet begge nummerplader må du jo ikke køre i den. Men hvad fanden gør du så, når du er afhængig af bilen og skal på arbejde eller for den sags skyld, skal have afhentet nye nummerplader til bilen? Kan man få dispensation til at køre i bilen et par dage når tyveriet er anmeldt i politiets system? Du bor ca. 50 km hvorfra tyveriet er sket.
Kender I nogen eksempler på at forsikringsselskaberne dækker tyveri af nummerplader?

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 02-12-10 19:52

At køre uden nummerplader er forbudt/umuligt. for at hente nye plader, har man vel en ven der kan
hjælpe, ellers kan det jo også gøres på en cykel.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-12-10 19:55

Du skal op og købe nogen nye, du kan muligvis gøre det på prøveplader, de kan lejes.
Ellers går der busser og Taxa

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-10 20:24

Få en aftale med din auto mekaniker,
han har biler på prøveplade, som du sikkert kan låne, de parc dage.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 02-12-10 20:49

Citat
han har biler på prøveplade, som du sikkert kan låne, de parc dage.

Den var god, det er jo lige så ulovligt som at køre uden nummerplade

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-10 21:13

Ikke forstået,
da vi smadrede vores bil, lånte vi en anden af vor forhandler, mens den blev lavet,
den blev senere solgt som demo bil...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-12-10 21:16

Citat
Når bilen får stjålet begge nummerplader må du jo ikke køre i den.
skriver du Ja sådan er det
Forsikringen dækker ikke nye plader

Sunowich

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-12-10 21:36

Så vidt jeg kan se, kommer din situation ikke under de emner der er på blanketten for ansøgning af prøveplader, men jeg ville alligevel kontakte "skat"

måske du kan få dispensation, indtil du har dine nye plader.

Koster 100, - kr pr- døgn, hvilket forsikringen vel må dække. Op til 7 dage.

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1716091&vId=0

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-12-10 23:10

Indtil da kan Du vel bruge et toiletbræt som "nummerplade"

Eller gør som benzintyvene, lav pladen i et program, print ud, laminer og monter.
Fornyligt tog politiet en tyv med et sådan print han havde kørt med et par måneder, de opdagede det kun fordi at lamineringen havde løsnet sig og blafrede.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 50 point
Dato : 03-12-10 00:01

@ svendgiversen:
Her er hvad skatteministeriets BEK nr 811 af 28/06/2010 siger:

Kode
§ 82. Prøveskilte bruges til kørsel med uregistreret køretøj af en type, der skal registreres efter kapitel 2.
Stk. 2. Prøveskilte må kun bruges til midlertidig eller lejlighedsvis kørsel til følgende formål:
1) Afprøvning og indstilling af et nyt køretøj, men ikke til tilkørsel af køretøjet.
2) Kørsel i forbindelse med import eller eksport af et køretøj til/fra det sted her i landet, hvor importøren/eksportøren har adresse, herunder virksomhedsadresse.
3) Kørselsprøve i anledning af reparation af et køretøj, men ikke til tilkørsel af et istandsat køretøj.
4) Afhentning eller udbringning af et køretøj i anledning af reparation eller salg.
5) Kørsel, der er nødvendig i forbindelse med registrering eller godkendelse af et køretøj.
6) Overførsel af et køretøj til anden forhandler, andet udsalgs- eller udstillingssted eller lager. Et demonstrationssted, der ikke henhører under færdselslovens område, hvor køretøjet præsenteres for publikum i salgsøjemed, f.eks. en væddeløbsbane eller en dyrskueplads, sidestilles med et udstillingssted.
7) Demonstration af et køretøj for en forhandler eller dennes personale.
8) Demonstration eller prøve af et køretøj i anledning af salg. Kørslen må kun finde sted efter forudgående anmodning i hvert enkelt tilfælde fra en eventuel køber af et køretøj af den pågældende type.
9) Optagelse af fotografier eller film af et køretøj. Kørslen må kun foretages af en fabrikant eller importør af køretøjer, og alene for at fremstille reklamemateriale for køretøjet.
10) Kortvarig kørsel her i landet i optog i forbindelse med åbning af salg af lodsedler til velgørende eller almennyttige formål, eller i forbindelse med en lokal børnehjælpsdag, dyrskue eller lignende arrangementer. Kørslen må kun ske efter tilladelse fra politiet i hvert enkelt tilfælde.
Stk. 3. Prøveskilte må ikke bruges på køretøjer, der bruges til befordring af gods eller personer, der er uvedkommende for formålet med kørslen, jf. stk. 2.

Du kan altså ikke lovligt bruge en bil på prøveskilte eller prøvemærker til personbefordring

Jeg er godt klar over at det er paragrafen vedrørende prøveskilte og ikke prøvemærker men kørsel med prøvemærker skal OGSÅ overholde paragraf 82 med to undtagelser:

1) Køretøj, der er registret første gang for mere end 35 år siden, og som udelukkende skal anvendes af teknisk historiske grunde til lejlighedsvis kørsel. Køretøjet skal forinden være godkendt af en syns- eller omsynsvirksomhed i den pågældende ejers ejertid, uden at køretøjets nummerplader efterfølgende er inddraget på grund af mangler ved køretøjet.
2) Køretøj, der deltager i arrangerede motorløb på baner eller ruter, der er godkendt af politiet, til kørsel mellem disse baner eller ruter. Køretøjet skal inden for de sidste 2 år være godkendt efter bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer med dispensation for biler eller motorcykler beregnet til motorløb. Prøvemærket udleveres til den, der skal deltage i motorløbet, og som foreviser den nævnte dokumentation.

her er link til hele bekendtgørelsen
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132616#K14

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-12-10 00:08

hovsa, denne her er da meget sjovere end tørt lovstof
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1381115.ece

Det kan åbenbart være MEGET dyrt at blive taget

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 03-12-10 00:37

Tak for svaret EXTERMINATOR.