/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Sangtekst kopieres og indsættes??
Fra : lyngballe
Vist : 846 gange
100 point
Dato : 02-12-10 09:21

Når jeg kopierer en (jule)sangstekst fra nettet og vil sætte den ind i f.eks layourtprogrammet inndesign, kommer teksten ud i en køre i stedet for at stå linie for linie, som i en sangbog.
Hvordan får jeg teksten tilat stå som den skal, med overholdelse af linieskiftene??
vl h L

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-10 09:36

Prøv at sæt teksten ind i spalteform

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-12-10 09:44

Sæt teksten ind i Word i stedet for. Så bliver den holdt sammen i formatet.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 02-12-10 09:52

Tak for dit tip, Nordsted1
Prøvede på forsk. måder, men kunne ikke få det til at virke
vl h L

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 02-12-10 09:58

Tak for dit tip, Granner 01
Det lykkes i Word - og fra Word kan jeg flytte til inndesign,
men skal så bruge en masse indstillingsændringer for at samle de spredte linier, ændre tekststørrelse mmm.
Der må da være en eller anden fumktion/indstilling, hvor Inndesign kan "modtage direkte"?

vl h L

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 02-12-10 10:00

PS til Granner01 Sagen er, at jeg vil have teksterne i blokke, som jeg kan flytte rundt på og putte tegninger indimellem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-10 10:11

Citat
teksterne i blokke

Så skal du i word bruge - tekstboks - ... findes i toppen af worddokumentet under indsæt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-12-10 11:59

Hvis du har Publisher så flyt et vers i hver tekstboks. Så skulle det lykkes.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-12-10 13:41

Hvis du ikke har Publisher så tag et vers ad gangen ins i Word og gem det som et billede. Så pilles der ikke ved opsætningen.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 02-12-10 14:03

Hej!
Du vil gerne bruge In-design?
Har du før arbejdet i dette program?
Jeg formodet du har!
Når du så kopierer fra nettet, - og sætter den ind i dokumentet i Indesign, - kommer den jo frem i en tekstboks.
Hvis du kun vil have et vers af gangen, - indskrænker du jo bare boksen så den sidste linie i verset lige akkurat er med, - trykker på den lille pil til højre, - indsætter, - og en ny tekstboks er klar med den øvrige del af teksten.
Således fortsætter du, - og de enkelte vers er nu til at rykke rundt på, som det passer dig.
Du kan formatere teksten til den størrelse og med den skydning du ønsker og indsætte tegninger og billeder som du ønsker det.
Ammitz

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 02-12-10 15:11

Tak for nye svar.
Jeg må have udtrykt mig fjollet. Forstår ikke, hvordan et vers af gangen skulle kunne hjælpe?.

Jeg prøver at illustrere mit problem:

Sneflokke kommer vrimlende
henover diger trimlende
de knyger ud af himlene
det sluger hegn og gård...

bliver til:

Sneflokke kommer vrimlende henover diger trimlende de knyger ud af himlene det sluger hegn og gård...

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 02-12-10 15:25

PS: Selvfølgelig kan jeg godt finde ud af at skille linierne ad manuelt,
men inndesign, der har et utalt af funktioner, må da også kunne genkende linieskift.

Jo, jeg kender lidt til inndesign, men alt for mange ting kan jeg ikke finde umiddelbart finde ud af...

vl h L

Accepteret svar
Fra : Ammitz

Modtaget 100 point
Dato : 02-12-10 15:45

Jeg har lige prøvet med Højt fra træets grønne top, - og Sneflokke kommer vrimlende.

Når jeg tager og kopierer disse tekster, - kommer versene til at stå i Indesign, nøjagtigt som det jeg kopierede fra hjemmesiden med teksten.
De korrekte linieskift o.s.v. - så hvad du gør, så det ikke lykkes, - det kan jeg ikke gennemskue.
Hos mig kommer det helt perfekt i tekstbokse - lige til at arbejde videre med.

Ammitz

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 03-12-10 07:37

Mange tak Ammitz for din ulejlighed med at afprøve for mig.
Dit svar siger mig, at jeg måske er kommet til at ændre på en "overordnet indstilling" et eller andet sted. Har prøvet mange muligheder i "Preferences" uden at finde én, der virker. Men dit svar har givet mig mod til at søge videre. Foreløbig er jeg blot uforvarende kommet til en indstilling, hvor der laves en 6 cm bred venstremargin inde i hver nydannet textbox....
Skulle du komme i tanke om noget hører jeg gerne fra dig igen, hvorfor jeg venter lidt med at lukke spørgsmålet
Vl h L

Godkendelse af svar
Fra : lyngballe

Dato : 07-12-10 11:56

Endelig fandt jeg på at slukke min mac, der ellers står konstant tændt.
DET løste problemet! Men du får de 100 points som tak for din ulejlighed;
håber at kunne spørge dig til råds en anden gang
Vl h Lyngballe

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 07-12-10 16:23

Ja, du er velkommen til at skrive til mig igen, - dersom du mener der er noget jeg kan hjælpe med.
Jeg arbejder fortrinsvis med InDesign, Illustrator, Photoshop, og slutter ofte med Acrobat for at trykke hæfter, blade og mange andre sjove ting, - men der er stadig meget jeg ikke er helt sikker i, - og hvis man ikke bruger programmerne ud i alle kroge dagligt, - er der efterhånden meget der går i glemmebogen.

Ammitz