/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
moskusænder
Fra : mubbur
Vist : 3977 gange
100 point
Dato : 02-12-10 00:18

Har fået to moskusænder ,men ved ikke hvordan det skal tilberedes er der nogen her der ved hvordan man gør

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 02-12-10 09:20

Hej mubbur!

Jeg har fundet denne til dig:

Til Jul plejer vi at stege dem aften i forvejen. Således at det eneste der mangler, er en hurtig opvarmning og lidt grill så skindet bliver sprød.

Til Jul er der naturligvis æbler og svesker i.

Men til den lidt mere daglige spise kan jeg anbefale følgende:

5 mellemstore, friske figner
150 gram solbær
1 dl. god vin
100 gram uranfineret rørsukker
1 dl. Creme de cassis
4 andebryster (ca. 180 gram)
2 spsk. olie
groft salt, peber fra kværn
1,5 dl hønsefond

Skræl fignerne, put dem i en lille skål. Kog solbær, rødvin og sukker sammen og purer det i en blender.
hæld blandingen over fignerne og tilsæt creme de casis. lad fignerne marinere i køleskabet i et par dage.
Rids skindet på andebrysterne i tern. Steg dem i oile på en varm pande - skindet ned af først. Vend dem to gange så de steger to gange på fedt siden. Hold brysterne varme i ovnen. hæld hønsefond på panden og og 2 spsk af fignemarinaden, salt og peber efter behov. Opvarm fignerne i resten af marinaden.

anretning:
brysterne skæres i små skiver og hæld saften fra panden over, og pynt med figner.

tilbehør:
rodfrugter, broccoli og andet godt.

Med venlig hilsen
Sne-Fnug

Accepteret svar
Fra : sne-fnug

Modtaget 100 point
Dato : 02-12-10 09:42

One more:

Grydestegt moskusand

1 moskus and på ca. 3 kg
2 æbler
svesker
1 dl vand/bouillon

1 dl portvin

1/2 tsk enebær, salt, peber

Gnid anden indvendigt og udvendigt med knuste enebær, salt og peber
I (jern) gryde brunes anden på alle sider.
Herefter skænkes væske ved.

Steger med brystet nedad i 2 timer.
Vendes og steger 1 time på ryggen.
Stilles nu til afkøling i fedtskyen til næste dag med brystet nedad,
uden låg.
Tages op, parteres og lunes i 120ºC varm ovn.
Sættes til slut under grill for sprødt skind.
Hold øje med grillen.

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 02-12-10 09:49

1000 Tak for det Jørn, jeg skal lave dem i morgen så det bliver spændende, at se hvordan det bliver

Hilsen Óli

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 02-12-10 10:50

Hej Óli ...
Så kan du lytte til Shubberne, medens du tilbereder ænderne ...

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 02-12-10 12:28

Tak for det , ja det passer godt sammen, skal have dem i morgen, holder en lille julefaten her før jeg skal ombord igen , skal rejse op til Grønland på Søndag

Hilsen Óli

Godkendelse af svar
Fra : mubbur

Dato : 02-12-10 12:29

Tak for svaret sne-fnug.og en god jul til dig og dine dernede herfra

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 02-12-10 14:56

Selv Tak + God tur til Grønland, så ...