/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Kan ikke åbne ekstern harddisk
Fra : Zofie
Vist : 3900 gange
200 point
Dato : 01-12-10 22:29

Hejsa.

Jeg har forsøgt at koble min eksterne harddisk til min venindes mac, men mac'en vil ikke åbne harddisken. Den skriver: "Computeren kan ikke læse denne disk, du har sat i drevet."
Hvad kan jeg gøre for at åbne den alligevel?

/Zofie

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-12-10 23:23

Problemet kan f.eks. være, at den eksterne harddisk er i NTFS format og mig bekendt er MAC ikke tilfreds med dette format. Normalt kan MAC benytte FAT32 format - hvilket betyder, af filer ikke kan overskride 4GB.

Eventuelt kan dette program måske hjælpe på problemet:
http://www.macupdate.com/app/mac/26288/ntfs-for-mac-os-x
Men det ser ud til, at det koster ca. 40$.

Jeg har ikke erfaring med MAC - så lad os se, om der kommer andre bud.

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 02-12-10 08:16

Prøv med VLC, som du finder på macupdate.com

Med venlig hilsen
Jens Rasmussen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-10 08:56

Jeg tror også at du lige skal formatere din eksterne harddisk til FAT 32

På din windows computer gemmer du lige alle filerne.
Så højreklik på den eksterne harddisk > formatér > til FAT 32

Når du skal have filerne tilbage må den enkelte fil bare ikke overstige 4 GB - men det fortæller den vist selv.

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 02-12-10 16:54

Beklager kommentaren med VLC, den hørte til et andet spørgsmål - kunne heller ikke forstå, hvor den var blevet af.

Ang. disken kan jeg supplere med, at man på Mac bruger programmet Diskværktøj, som findes i mappen Hjælpeprogrammer.

Med venlig hilsen
Jens Rasmussen

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 200 point
Dato : 02-12-10 19:28

Hvis du vælger at følge Eyvind's råd om at formatere din eksterne harddisk skal du forberede dig på at alle dine data vil gå tabt. Alle arkiver på disken vil være uigenkaldeligt slettet efter at du har formateret den.
Et alternativ, med lidt mere perspektiv, vil være at gøre din venindes Mac i stand til at håndtere også NTFS formaterede harddiske. Hvis du vælger denne løsning, er der flere måder at gøre det på. Enten kan du købe et stykke software fra "Paragon Software Group" til ca. US$ 20,- Det er det "IBM760" også henviser til, om end af omveje. Her er et direkte link:
http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/
Du kan også benytte en gratis løsning fra Google ved navn MacFUSE http://code.google.com/p/macfuse/
sammen med NTFS-3G som gratis kan hentes her:
http://sourceforge.net/projects/catacombae/files/NTFS-3G%20for%20Mac%20OS%20X/2010.10.2/ntfs-3g-2010.10.2-macosx.dmg/download.
Men før du kommer for godt i gang er det nok også lige værd at bemærke at MacOS X fra fødslen, så at sige, mounter og læser NTFS diske men blot ikke vil skrive på dem. Så den fejlmeddelelse du beskriver skyldes næppe alene at disken er formateret i NTFS formatet, der må stikke noget andet under.
Jeg har før set denne fejlmeddelelse fremkomme, når en disk blev tilsluttet uden at den først var korrekt afmonteret, på den Windows maskine den kom fra. I sådanne tilfælde er det tilstrækkeligt blot at gøre dette. Dvs. tilslut disken til Windows maskinen igen og brug Windows funktion til "Sikker fjernelse af hardware" før disken atter afkobles. Derefter kan disken igen læses af MacOS.
Hvis disse oplysninger ikke er tilstrækkeligt for at løse dit problem vil jeg foreslå at du skriver igen men med lidt mere fyldestgørende oplysninger om hvilket format pågældende disk er formateret i.

Godkendelse af svar
Fra : Zofie

Dato : 04-12-10 21:19

Tusind tak for hjælpen, det hjalp at sætte den til min egen pc igen og "fjerne den sikkert"
Så slap vi for at installere alt muligt mystisk - det holder vi os gerne laaangt væk fra