/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
kan et barn
Fra : CLC2812
Vist : 448 gange
40 point
Dato : 01-12-10 18:32

ved et barn hvem man er når baret ikke har set en i over 14 dage?? Barnet er imellem 5-10 uger gammel.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-10 18:40

Hejsa.
Ja det gør de.
Spædbørn har en utrolig udviklet evne til at genkende andre.
Prøv 1. gang du ser et spædbarn at række tunge af det...og du vil se det rækker tunge næste dag når det ser dig igen.
Det er IKKE en joke men realiteter.
Min søster gjorde det med vores datter i sin tid..og tøsen rakte tunge næste gang hun genså hende

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 01-12-10 18:44

Ja, det kan et barn godt.

Selv så små børn har en "indbygget", god hukommelse/fornemmelse/intuition.

Men du skal måske nok gå lidt nænsomt til værk.

Lade der gå lidt tid, hvis barnet ikke på sekundet genkender dig.

Giv barnet den fornødne tid. Så skulle alt være godt, og genkendelsens glæde er stor.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 01-12-10 20:29

Nej, det er lige lovligt ungt

http://www.sundhedsplejersken.dk/Mad/Artikler-om-mad2/Madglade/Dit-nyfodte-barn-smager-og-bruger-nasen-pa-livet-los/

Citat
Re: Hvornår genkender baby sin far?
Vi fik at vide i går til fødselsforberedelse, at baby først med sikkerhed kan skelne mellem far og andre velkendte ansigter, når baby er fire måneder.
Desuden tror baby, at det er en ny mor og far, der kommer, hvis man er gået ud af lokalet

http://altomboern.dk/node/474418

http://www.mama.dk/Baby/Udvikling/Babys%20mentale%20udvikling.aspx

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-12-10 20:44

Jeg vil sige ligesom Olsen-50, at det er lige tidligt nok.

Nu ved jeg godt at der er mange teorier, men een af dem er eks.:

Citat
Før-tilknytning (0-2 mdr.)
John Bowlby betragter de to første måneder af livet som en førtilknytningsperiode, hvor barnet udviser aktiv tilknytningsadfærd i form af smil, gråd og klyngen sig til mennesker. Adfærden hjælper barnet til at opnå kontakt med andre mennesker, og når det først er blevet taget op og holdt om, falder det til ro. Modsat begynder det ofte at græde, når forældrene lægger det ned. Børn i denne periode kan genkende moderens lugt og stemme. Men de er dog endnu ikke tilknyttet hende i den forstand, at de foretrækker hende frem for andre. De har således ikke noget imod at blive passet af andre voksne.

Begyndende tilknytning (2-7 mdr.)
Bowlby taler om en begyndende tilknytning i perioden fra 2 til 6-8 måneder. Barnet begynder nu at vise, at det tydeligt foretrækker forældrene eller nogle få omsorgspersoner frem for andre. Det smiler, griner og pludrer mere frit med forældrene og beroliges hurtigere, når det tages op af dem.

I takt med at barnet deltager i ansigt-til-ansigt-samspil med forældrene og lærer, at dets egne reaktioner kan påvirke forældrene, begynder det også at forvente, at forældrene reagerer på bestemte måder, når det forsøger at ”kommunikere” med dem. Selv om barnet kan genkende forældrene og skelne dem fra andre, savner det dem dog ikke, hvis det adskilles fra dem, og kan forholdsvis let passes af andre. Barnet kan imidlertid i sådanne situationer vise tegn på uro og forvirring, fordi det nu ikke kan etablere det samspil, det er vant til.

http://ibog.psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=1242

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-12-10 20:48

Det kommer vel an på, hvor meget barnet har haft med dig at gøre i den første tid.
Og nej, barnet ved ikke HVEM du er, barnet kan muligvis genkende dig, men du skal ikke regne med at det udtrykker tegn på genkendelse

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-10 21:01

Citat
Nej, det er lige lovligt ungt

Det kan jeg så fortælle jer det IKKE er.
Vores datter er født 3 md. for tidligt og hun var stadig indlagt da hun lavede det nummer
Hun blev til jeres orintering udskrevet 14 dage FØR hun skulle ha' været født og vejede kun 2230 g. da hun kom hjem.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 01-12-10 21:24

Citat
Prøv 1. gang du ser et spædbarn at række tunge af det...og du vil se det rækker tunge næste dag når det ser dig igen.

Det kan lige så godt have været din søster der gjorde det først dagen efter.... eller en refleks fra din datters side

Annuller spørgsmålet
Fra : CLC2812

Dato : 01-12-10 22:34

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål