/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Navn på sjælden taleforstyrrelse?
Fra : cristian2
Vist : 804 gange
30 point
Dato : 30-11-10 19:05

Der findes en sjælden form for taleforstyrrelse, som udarter sig på den måde at man ikke kan styre hvad man vil sige. Patienterne kan derfor komme ud for at fornærme deres omgivelser på det groveste fordi tilfældige ord kan ryge umotiveret ud af munden på dem.

Er der nogen der kender betegnelse af denne form for taleforstyrrelse?

Jeg har søgt på Netdoktor og under afasi-foreningen, men kan ikke finde frem til betegnelsen.

Tak for hjælpen!

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 40 point
Dato : 30-11-10 19:10
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-11-10 19:11

Næsten neders i mit link

Komplekse verbale tics
? Meningsløse ord, der gentages.
? Høj, rå latter.
? Gentager det, de andre siger [echolali].
? Taler for hurtigt.
? Gentager det, man selv siger [palilali].
? Bander uden at være sur eller ophidset. Siger sjofle ord [coprolali].

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 30-11-10 20:21

Tak for svaret Nordsted1.