/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Forskel på uldtyper
Fra : bigfool
Vist : 4358 gange
100 point
Dato : 30-11-10 11:48

Der findes vist en del forskellige typer (ren) uld, men jeg har brug for at vide karakteristika mht. hvilke der kradser og hvilke der er bløde, for hver af følgende tre typer:

Merino (kender ikke rigtig til den)
Shetland (vistnok den "kradse" type?) og
Lambswool (vistnok den "bløde" type?)

Jeg spørger, fordi min gamle far ønsker sig en ny (ren) uldtrøje, og jeg tror han hælder mest til den "kradse" type, men er nu også stødt på denne hersens "Merino". Det skal være et bestemt mærke, som kun kan handles på nettet i England, og da man derfor ikke kan røre varen inden købet, er jeg jo lidt lost

Nogle hajer herinde, der evt. kan hjælpe?

På forhånd tak - Bigfool

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-11-10 11:56

Her er en liste over garnforretninger der sælger Merino uld
http://www.garnstudio.com/lang/dk/butikker.php?but=3

MVModersvilje

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-11-10 12:09

Artiklen her er 2 år gammel, men hvis der ikke er ændret på "måden" så ville jeg holde mig langt væk.

Jeg støtter ikke dyremishandling.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/03/07/191929.htm

Det var så en sidebemærkning.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-11-10 12:28

De bedste uldtyper til trøjer er: Cashmere, merino og alpaca,
hvis du vil være god mod din far så vælg en trøje med et højt indhold af disse uldsorter...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 30-11-10 12:34

Det er alt sammen uld fra får.
Merino og shetland er fåreracer. Merino er vistnok oprindelig hjemmehørende i Spanien, men nu mange steder i verden.
Shetland kan afhængig af klippested o g sortering gibve både krads og blød uld.

Lammbswool er fra førstegangsklipning af helt unge får uanset racen.

Så du kan indenfor alle tre kategorier finde uld af varierende kvalitet og blødhed.

Til en mandetrøje kunne shetland, færø eller Island garn være godt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-11-10 13:20

Nå ja, hvis den godt må kradse lidt, så:

http://www.koogko.dk/shop/cms-islandske-troejer.html

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-11-10 14:28

Rigtig godt link Svend, - der står bl.a
Der er stor forskel på uldtyper; den nok mest eftertragtede er ulden fra merino-fåret. Den er meget fin/tynd og kruset, og er noget af den blødeste uld, der kendes,
Merino uldtæpper og madrasser er lækre, http://www.danolan.dk/shopview.asp?page=207&ct=111&gclid=CJy3r8LSyKUCFcGGDgodwwq3Yw
http://www.purebaby.dk/group.asp?group=242
o.s.v

Jeg tror ikke, at trøjer idag kradser - tror måske ulden er behandlet anderledes?
Kan du ikke sende et link på trøjen du evt. tænker på at købe. Måske nogle så har erfaringer, - jeg har ikke lige tænkt over, hvilken slags uldtrøje jeg går rundt i.

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 30-11-10 17:16

Tak for svaret transor, men også til jer andre, der kom med mange gode links og svar. Jeg vælger nok en traditionel lambswool sweater, da det er den type han ønsker sig (og ikke en "islænder"). Han efterlyste oprindeligt en af mærket "Peter Scott", men de er vist gået konkurs, så jeg har fundet en kvalitet, der kommer tæt på.

Takker igen alle - Bigfool

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-11-10 23:38

Lambswool er den der kradser mindst, idet det er første gang den klippes, og er samtidigt den fineste/tyndeste, og ofte reneste. Hvis du giver den en lanolin uldkur, sørger du for, at uldtrøjen kan rengøre sig selv, ved at hænge den op i badeværelset medens du går i varmt bad. Vanddampene er nok til at rengøre trøjen. Samtidigt forbliver den blød, og en uldtrøje kan bære sin egen vægt i fugt, uden at blive klam. Det betyder, at du kan gå pænt langt i sileregn, uden at du føler dig klam og våd.

Merino er en uld der kommer fra Australien, og er en underuldstype, der er blød, og også egnet til ting der ikke må kradse

Shwetlandsuldbestår af både over- og underuld. Overulden er rigtig god til overtøj