/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Lille stump bøg !!
Fra : kipumi
Vist : 875 gange
100 point
Dato : 29-11-10 21:04

Jeg står og mangler en stump bøge-bordplade, som skal erstatte en grim mørk plade på mit lampebord. Det kan ikke slibes ned, det er finer og grimt. Men jeg har spurgt flere steder, og i dag hos Silvan. De sagde, at de ofte skar bordplader ud for folk, men da de var så dyre, tog folk det hele med. De havde aldrig en stump bøg liggende.
Jeg skal bruge et stykke på 45x65 eller lignende. Det skal netop ikke være et stykke bestilt bordplade, men en "rest", så det ikke bliver så dyrt. Hvor kan jeg mon få det. Jeg bor i Birkerød, så det skal ikke være Stege eller Skagen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-11-10 21:22

Henvend dig til et savværk og "fusk" en "skive" - så kan du selv skære den til.....

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-11-10 21:25

øv - at det ikke skal være Stege eller skagen - kunne ellers godt lige fælde en bøg.
kik i gul og gratis - d.b.a hent et billigt bøgesofabord og haps pladen.
Ellers den lokale tømmerhandel - eller tømrer.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-11-10 21:47

Stege eller Skagen - det er ellers der bøgen findes.
Tænkte i denne retning
http://www.guloggratis.dk/mobler/sofabord/annonce/9329763

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-11-10 22:30

Prøv en møbelsnedker.......
Det der findes til udskæring i bøg fra f.eks køkkenfirmaer er som regel limtræ.

Men det ender mange gange med at en løs plade bliver dyrere end et nyt møbel, så man skal have det meget kært for ikke at smide det ud.

Du har dog en sidste chance for at redde det ved hjælp af oxalsyre som kan bleger træ.
Endelig kan Du jo male bordpladen hvid, startende et par cm fra kanten, hvis det kan passe sammen med de øvrige møbler.

Handyman alternativ:
Hvis Du kan bruge et stemmejern kan Du hugge en fordybning og lægge et par fliser, det kan også gøres med en overfræser, men træn på en anden plade først.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 100 point
Dato : 29-11-10 22:44

Du kan købe bøge hylder i Silvan, de er ikke brede nok, men du kan uden det store besvær sætte to sammen:
http://eshop.silvan.dk/vare_Hobbylimtrae-boeg-natur_72853

Ellers må du hen på genbrugspladsen en lørdag og se om du kan klunse dig til noget du kan bruge.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-11-10 00:51
Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-11-10 02:11

Du skal vel bare have det slebet helt glat og et nyt stykke bøgefiner sat på.

Grimt finer kan nu godt rettes med ziehklinge eller pudsnig.

Du skal ikke ønske dig en massiv borplade af et stykke træ. Det slår sig for meget under skiftende fugt og temperatur.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-11-10 04:09

Prøv at spørge hos en "køkken-forhandler"

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-11-10 09:27

Hvad med at få den eksisterende bordplade omfineret?
Kig her: http://finercentral.dk/

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 30-11-10 13:04

Tak for svaret BertelBrander.
Jeg var heldig i dag, at Silvan havde en hylde stående. Den var åbenbart blevet tabt, så den var fejl i den ene ende. Kassen ville /måtte kun give 20% - men ved henvendelse til "#skæremanden" sagde han 50% - men da jeg mente, den slet ikke kunne sælges, fik jeg den for 50kr. (nu det snart var jul, somhan sagde) - nu skal den "bare" skæres over og limes sammen og lakeres. Tak for svar, og for den dejlige billige løsning