/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Tilbageholdelse af penge
Fra : olarsen
Vist : 2063 gange
200 point
Dato : 29-11-10 19:59

Et lille spørgsmål til en jurist

Jeg har modtaget en faktura fra en håndværker, som jeg har opsagt samarbejdet med, p.gr.a. dårligt udført arbejde. Jeg skal betale senest d. 1 december (kort frist?), men jeg har sendt håndværkeren et modkrav, da der er en del at det, som blev lavet der skulle laves om. Kan jeg uden videre tilbageholde pengene eller skal jeg stille en bankgaranti/deponere pengene for ikke at komme i klemme i jura junglen senere. Det drejer sig om over 50.000 kr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-10 20:06

Du har vel en kontrakt. Se hvad der står i den om konflikt.

Ellers må du se at få fat ien advokat, som har erfaring fra entreprenørbranchen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-11-10 20:20

Citat
da der er en del at det, som blev lavet der skulle laves om

HVEM har vurderet det ???

Hvis håndværkeren har lavet sit arbejde og det ikke ligefrem er åbenlyse mangler, er det en dårlig ide at tilbageholde noget.

Uanset hvad vil du jo skulle lægge en sag an og det kan du kun hvis du har BETALT....

Du kan jo ikke kræve noget der ikke er betalt....

Men, som allerede skrevet, HVAD har i aftalt og er det på TRYK....

Ganske vist er en mundtlig aftale bindende, men den skal jo kunne bevises, ellers er den ikke meget værd...

Du kommer næppe nogen vegne UDEN en advokat.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 29-11-10 20:29

Vurderingen er foretaget dels af mig selv, dels to andre håndværkere. Jeg har taget billeder af det som ikke var i orden og har naturligvis først haft et møde, ang. disse ting, med den første håndværker, hvor jeg gjorde opmærksom på alle de ting som ikke var udført korrekt, det er jo så i sagens natur min påstand mod hans, hvis jeg først har betalt pengene så er de jo helt sikkert 'væk' det er jo temmelig dyrt at lave en sag ud af så relativt et lille beløb. Hvis jeg ikke betaler/deponerer pengene så skal han vel slæbe mig i fogedretten? Det koster sikkert også penge

PS jo der var åbenlyse mangler og forkert udført arbejde, samt alm. dårligt håndværk, hvilket jo også var grunden til at han blev 'fyret' og en ny 'ansat' til at færdiggøre arbejdet. Der gik jo en del tid med at nedtage det der var opstillet og derefter omkonstruere det hele.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 29-11-10 20:41

Du skal deponere pengene, lave modkrav/indsigelser imod fakturaen.
Husk at sørge for at være grundig når du gør indsigelser. Send brev anbefalet mv. sørge for at sikre dig at virksomheden ikke er i tvivl om at du ikke mener arbejdet lever op til det aftalte. Har du gennemgået jeres første aftale grundigt? er den skriftlig?

Vær nu sikker på at du har alt dit papir materiale i orden. Hvis det ikke er virksomheds øjemed findes der masser af gratis juridisk hjælp at finde.
Kig i den lokale avis, der er nok en rubrik hvor du kan få hjælp og gennemset at du har gjort alt rigtigt.

se evt her.
http://www.friproces.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-11-10 20:57

Citat
hvilket jo også var grunden til at han blev 'fyret' og en ny 'ansat' til at færdiggøre arbejdet

Dvs. du ALDRIG har ladet ham gøre arbejdet færdigt

Så er det jo lidt svært at kritisere arbejdet - han havde måske SELV rettet fejlene senere (det vil han jo under alle omstændigheder påstå)....

Set i det lys, har du en meget dårlig sag - du er jo SELV sprunget fra aftalen ved ikke at lade ham gøre arbejdet færdigt....

Og jo - betaler du ikke bliver du sendt gennem retssystemet , og der har du ikke store chancer for at vinde da du jo har brudt aftalen i utide (ingen kan jo vide hvad udfaldet ville have været, havde han gjort det færdigt)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-10 22:31

Nu skriver du ikke hvilken slags håndværker det drejer sig om... men der findes ankenævn for snart sagt alle slags håndværkere... så der ville jeg spørge hvordan du skulle gøre

her er f.eks et link til byggeriets ankenævn

http://www.byggerietsankenaevn.dk/cms/

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-11-10 07:12

Du skule have foretaget syn og skøn med en uvildig part. Da du nu har fået udbedret arbejdet, kan det jo ikke bevises, at det han havde lavet ike var i orden, og at du har en anden håndværkers ord for det er ikke meget værd. Du finder MEGET sjældent en håndværker der ikke kritiserer andre håndværkeres arbejde, især ikke hvis de kan tjene penge på at lave det om.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 30-11-10 09:34

Skal lige tilføje at den ene af de håndværkere som kritiserede arbejdet skulle ikke færdiggøre arbejdet,da han ikke er på arbejdsmarkedet mere, men jeg kan godt se at der måske skulle have været et syn på sagen, men så havde vi stået uden tag nu.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 30-11-10 09:54

Du kan jo IKKE forlange syn på en sag der slet ikke er afsluttet....

DU har dummet dig ved IKKE at lade håndværkeren afslutte sagen - han vil jo til hver en tid påstå at du derved SELV har afholdt ham fra at lave et håndværksmæssigt iorden stykke arbejde.

Du står med en svag sag, og bør nok prøve at komme overens med håndværkeren.....

Hvis I så ydermere IKKE har et skriftligt tilbud på arbejdet, bliver det endnu sværere at påstå han ikke har haft til hensigt at gøre det færdigt.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 30-11-10 10:23

Tak for svaret refi.

Jeg kan 'annullere' spørgsmålet da jeg netop i skrivende stund er kommet overens med manden, han frafalder sit krav om betaling, således at jeg kun skal betale materialerne, - så må jeg selv betale det, som det har kostet at få lavet noget af enterprisen om, men det er nok i den sidste ende billigere, frem for at skulle trækkes igen 'systemet', for ikke at tænke på hvor lang tid dét så ville tage.

vh ol