/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Aftræk fra emhætte (kondens)
Fra : kai-d
Vist : 8895 gange
100 point
Dato : 29-11-10 18:34

Et tilbagevendende problem nu hvor der en hel del frostgrader uden for, er kondensvand fra emhætten.
Emhætten er monteret med et metal aftræksrør lodret op til taget og er isoleret med glasduld, men det er meget ubehageligt med kondensvand ned på komfuret.
Vi har fået mange gode tip her om mange ting, så det ville være dejligt med en god ide om afhjælpning af dette?
På forhånd rigtigt mange tak.
Mvh.
Kai.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-11-10 18:52

Som du selv skriver så er det jo frostgrader udenfor, og når aftrækket ikke har været i brug et stykke tid så er temperaturen inden i meget lav, og det vil give kondens. Du kan isolere så meget du vil, men den kolde luft vil synke ned igennem hætten eller hvad du har.
Det må være afslutningen på din udluftning der skal laves om, evt en andet taghætte eller hvad du har.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 29-11-10 19:30

stig54
Det er også det som jeg nok er noget inde på, at man ikke kan isolere sig ud af det, men jeg har jo en hætte på kanalen oppe på taget som der jo er frisk luft omkring den kan der jo nok ikke gøres meget ved.
Jeg kommer lige til at opdage at sneen faktisk er helt oppe i plan med overkanten af røret på taget, det er jo ikke så godt, men vi har fået meget sne lige nu, det burde jeg imidlertid have kigget efter.
Det med kondensvand i emhætten er jo nok ikke så godt da der jo er strøm på blæser og lys.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-10 20:12

Fygesne kan komme ind overalt, hvor der overhovedet er åbning.

Selv hvor aftræk normalt er problemfri, oplevede vi lørdag vand på gulvet under aftrækshventiler.

Din er ikke lavet ordentligt,- Metalrør lige op gennem taget er dumt.
Men en konstant tørog varm luftstrøm kan udelukke kondens. Den er dyr at etablere. Det er nemmere at få sat elvarme i aftræksrøret, hele vejen op. Så kondenserer det ikke.

Kommentar
Fra : BIH1

Dato : 29-11-10 21:34

Når emhætten kører trækkes der masser af varm (og fugtig) luft op gennem røret. Hvis der bare er en nogenlunde rimelig isolering udenpå det lodrette rør (på dit loft ?) er det ikke i røret at der dannes kondens. Den hætte der sidder ovenpå røret er vigtig. De bedste hætter går op i en spids og den kondens der dannes løber nedad i den indvendige spids og drypper af udenfor røret.

Når emhætten ikke kører, og jeg gætter på at det faktisk er i denne situation at du har problemet, kan der trænge varm og fugtig luft op gennem emhætten. Denne luft kan faktisk nemmere kondensere på indersiden af røret på dit loft, også selv når dette er isoleret. Det er fordi luftstrømmen trods alt er begrænset og derfor ikke stor nok til at varme den indvendige overflade af røret op. Løsningen på dette problem er at stoppe luftstrømmen når emhætten er slukket. De fleste emhætter har en ventil der er lukket når blæseren er slukket.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-10 01:58

Det var dog utroligt at man ikke lærer om termik på ingeniørskolen. Ejheller om ventilationsteknik.

Systematikken er egentlig fin nok, men der er sansynligvis et svigt i en kontraklap, eller denne mangler. Det er så viseligt, at udfører man et emhætteaftræk korrekt med stålrør, og det lyder det jo til man har gjort. Isolerer man så denne grundigt (det har man vist også gjort), så vil almindelig termik i kanalen sørge for der "suges" en smule hele tiden og kanalen holde sig tør indvendig. Kontraklappen er normalt indbygget i emhætter og sikrer mod tilbageslag, når vind og luftnedslag forhindrer at termikken kan arbejde. Sne op omkring hætten er normalt og vil tø omgående når emhætten bruges. Mangler kontra klappen findes der flere rigtig gode og prisfornuftige ved Systemair. Og er man så smart man indbygger denne ret tæt på emhætten og helst så den kan demonteres og renses har man gjort sig selv en stor tjeneste.

Transors uhyggelige ævl med at indbygge elvarme er det rene og skinbarlige sludder og mig bekendt aldrig brugt noget sted jeg har hørt om (jeg har også leveret ventilation til Grønland sågar). Den konstante udsugning er så god nok og et levn fra noget Transor kan huske fra boligblokventilation for et par bygningsreglementer siden. Bruges ikke i enfamilieshuse, men kan da laves hvis man lyster.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-10 02:08

Din er ikke lavet ordentligt,- Metalrør lige op gennem taget er dumt. OK, SÅ ER VENTILATIONSNORMEN DUM I DERES ANBEFALING AF MATERIALEVALG

Men en konstant tørog varm luftstrøm kan udelukke kondens. DET ORDNER NATUREN HELT AF SIG SELV, HVIS KANALEN ER ISOLERET OG DER IKKE AF ANDEN VEJ HOLDES UNDERTRYK I HUSET. ANDRE VENTILATORER, VARMEFLYTTERE, TØRRETUMBLERE, ALMINDELIGE UTÆTHEDER KAN DRILLE. OGSÅ UDSUGNINGSVARMEPUMPER OG ANDRE ULYKSAGLIGHEDER. OPDRIFT I VARM LUFT HAR FAKTISK NOGEN KRÆFTER.

Den er dyr at etablere. ÆVL OG VRØVL

Det er nemmere at få sat elvarme i aftræksrøret, hele vejen op. SINDSYGT SLUDDER OG VRØVL.

Så kondenserer det ikke. NEJ DET GØR DET IKKE. MEN DU DØR AF ELREGNINGEN, MEN HAR NOGET INGEN ANDRE HAR.

Accepteret svar
Fra : ove112

Modtaget 100 point
Dato : 01-12-10 16:45

skift røret ud med en isoleret plast rør kan fåes i de fleste byggemarkeder

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 01-12-10 17:16

Tak for alle forslagene, jeg skifter det kolde rør med et isoleret plastrør.
Mvh.
Kai.

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 01-12-10 17:17

Tak for svaret ove112.