/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Tørretid for beton?
Fra : bjarnefilm
Vist : 11222 gange
50 point
Dato : 28-11-10 09:51

Jeg skal igang med at støbe en betontrappe. Jeg bygger en støbekasse, lægger beton og gasbeton lagvis og til sidst pakker jeg det hele ind i plastic.

Der må ikke komme svindrevner i betonen. Hvor lang tid skal det gå, før jeg kan fjerne støbekassen og plasticen?

Til sidst skal trappen males. Jeg vil bruge noget maling, der hedder Stabile vægmaling indendørs. Hvornår er betonen tør nok til at blive malet?

MVH
Bjarne

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 60 point
Dato : 28-11-10 10:11

Hej Bjarne.
Først vil jeg lige nævne for dig, at kombinationen gasbeton og beton sådan lagvis ikke er en særlig god eller holdbar løsning. Gasbeton kan blive våd ind igennem og arbejder ikke ens med beton.
Hvorfor støber du ikke bare hele trappen ? Hvis det er et spørgsmål om at spare lidt på betonen så kan du selvfølgelig godt fylde lidt gasbeton indeni, sådan at det ikke kommer ud til ydersiderne, du kan f.eks. også fylde nogle ganske alm. natursten (kampesten) indeni trappen, men det skal altsammen kun være for at spare på betonen.
Så spørger jeg også lige hvorfor du vil pakke den ind i plastic ? Jeg går ud fra det er en indvendig trappe, så kan den eneste forklaring være at du ønsker den skal tørre og hærde langsomt, for du opnår jo at holde på fugten i støbningen ved at pakke det ind plastik.

Nu er det sådan at beton skal hærde, ikke tørre. Hvis det er et fugtigt miljø vil der gå længe inden det tørrer, altså bliver hvidt, men under alle omstændigheder vil det jo hærde og kunne bære at færdes på. Alt efter hvor stort og hvor tykt et lag der kommer i trappen så vil den typisk kunne bære i løbet af et par dage eller tre/fire - men alm. standardcement er først færdighærdet efter 21 døgn. En Rapidcement som ofte bruges om vinteren hvis det er udendørs arbejde, den hærder på ca. 7 døgn.
Hvis du skal male trappen og regne med at det skal holde, så skal du vente ganske længe, jeg vil mene mindst ½ årstid og så skal du prime og grunde betonen inden du færdigmaler.
Giv lige lidt flere oplysninger om hvorfor du vil gøre som du beskriver, og bekræft også at vi er indendørs, ellers god arbejdslyst med dit projekt.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 28-11-10 13:35

Trappen er en indendørs bygningsdel. Gasbetonen bruges som fyld i konstruktionen. Hele trappen fylder ca. 140 liter. Halvdelen er gasbeton og halvdelen beton. Trappen er en stor klods og der er ikke noget armering i. Den bliver støbt på vandfast underlag.

Formålet med at fylde op med gasbeton, er at det går hurtigere, end at blande betonen. Jeg skal blande det i en spand med en røreske. Vi er flere om det, men det bliver alligevel et stort arbejde. Trappen er 95 cm bred, 70 cm dyb og med 2 trin. Jeg har købt gasbetonen og skåret den til. Der bliver først 0,5 cm mørtel. Så 5 cm gasbeton, 0,5 cm mørtel, 5 cm gasbeton, 0,5 cm mørtel, 5 cm gasbeton og til sidst 0,5 cm mørtel. Dvs 4 lag mørtel og 3 lag gasbeton. Så går jeg 35 cm ind og laver andet trin på samme måde. Gasbetonen ligger inde i midten af konstruktionen. På hver side udaf er der 5 cm mørtel.

Grunden til at pakke betonen ind, er for at den skal tørre langsomt. Beton hærder først og så er det hårdt. Samtidig begynder fugten at forsvinde, først fra overfladen af betonen og så vandrer fugten fra det indvendige udaf. Ved at pakke konstruktionen ind, opnår jeg at betonen er hærdet før den tørrer.

Jeg bruger faktisk rapidcement. Det er fordi jeg en sæk af det stående.

Jeg vil selvfølgelig gerne blive færdig hurtigst muligt. Men det med malingen er et problem. Du siger et halvt år, og det lyder meget fornuftigt. Det er klart at men ikke kan bruge indendørs maling på fugtig cement.

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 28-11-10 13:52

Cement kan godt blive forgammelt, der står nok en sidste udløbsdag på posen, ellers kan du roligt lytte hvad Bennymanden skriver, god fornøjelse Ps. køb en mørtelrører til at sætte på en kraftig Boremaskine ( læs borhammer den må ikke kører forhurtig, så har du beton over det hele).

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-11-10 14:23

minimum 5 døgn før du fjerner plastikken mm. vis du skal være sikker

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-11-10 14:44

Hej igen.
Som du NU beskriver det Bjarne, så lyder det som en rimelig fornuftig løsning og det er helt rigtigt hvad du ønsker at opnå med at pakke den ind i plastic.
Du opnår jo også, at hele konstruktionen ikke bliver nær så tung som den ville blive i ren beton.
- som rotw skriver, så skal du nok regne med min. 5 døgn inden du fjerner plast og forskalling -
med hensyn til maling så ville jeg som sagt vente godt længe, regn ikke med at male før til sommer hvor du så i mellemtiden kan få tørret trappen godt ud og også kan regne med at tilføre noget tør luft udefra med en grundig udluftning inden du maler.
Held og lykke med opgaven
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-11-10 15:40

Her har du fået væsentlig bedre og kyndigere råd end det er sædvanligt i kandu.
Tilbage er kun at advare mod at komme for meget vand i betonen. det er begynderen meget tilbøjelig til, for at få ent nemt og smidig blanding at komme i. For meget vand giver svindrevner.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-11-10 17:11

Jeg tror bennymanden har givet de bedste råd du kan få her på Kandu

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 30-11-10 07:12

Tak til alle, der her brugt tid på mit spørgsmål. Desværre kan jeg ikke dele pointene, så Bennymanden får det hele. Det er også velfortjent.

MVH
Bjarne